ARGO- veneiden historiaa

ARGO- veneiden historiaa

ViestiKirjoittaja haahuilija » 14.02.2021 14:26

"Mietin pitkään nimeä veneelle", muistelee Harry. "Sen piti olla erilainen, erottua Finnspeedeistä, Finnsporteista ja vastaavista.
Jostain historian kirjasta luin antiikin Kreikan mytologian Argo- veneestä, jossa oli 50 airoparia. Meillä oli 50 hevosvoimaa. Siinä se oli"

Kuva
Kesäkuu 1969.
Päijänne Race.
Veljesten nuolimainen vanerivene Argo, perälaudassaan 1963- mallinen 50 hevosvoimainen Mercury.
"Veneemme kulki 42-43 solmua, ja tiesimme, että meillä olisi hyvät mahdollisuudet voittaa"

Aikaisempaa pyöreämuotoisempaa venettä oli virtaviivaistettu ja madallettu,
jotta vene täyttäisi E-luokan 190 kg painorajat, tuli rakenteesta melko tukeva. Pohjassa oli kaksi 7mm vaneria.

Tulokkaat ajoivat voittoon E-luokassa, kisan kovimmassa ja suosituimmassa.
Avauskisan voiton jälkeen Argo kiisi voittoon vielä viidessä muussa kisassa mm. Suur- Saimaan ajoissa.

Moni muukin kuski kiinnostui Argosta.
Veljekset päättivät teettää veneestä muotit lujitemuovista versiota varten.
Alkuperäistä vaneri- Argoa korotettiin hieman, muuttuneiden sääntöjen takia.
Syntyi Argo 16.
Kuva

Kesällä 1970 ajoi 13 kilpailijaa lasikuitu- Argolla.
Pentti ja Harry siirtyivät suurempaan luokkaan,
moottorina vanha Evinrude 115 ja veneenä uusi, vanerinen Argo ZEUS.
Kuva

Argo Zeus oli tulevien isojen Argojen prototyyppi.
viewtopic.php?f=11&t=73

Vuoden 1970 lasikuitu- Argot teetettiin ulkopuolisella yrityksellä- Selboat.
Vuonna 1971 veljekset ryhtyivät itse veneenrakentajiksi, kokopäivätoimisiksi vuonna 1972.
Argo 16:sta poistui "suksipohja" ja tilalle tuli kaksois-v, kölin tuntumasta loivempi, kun ylempänä.

1972 malli muuttui edelleen, kansi sai pyöreämmän muodon ja nousulistat sijoitettiin uudelleen.
Kuva
Rinnan Argo16 kanssa tehtiin Argo18- venettä, muutamia kappaleita vuodessa lähinnä luokka N:n.
Argo16 luokissa D, E ja H.

Argoja valmistui 15-20 vuodessa, 1973 Argo18:sta luovuttiin ja tilalle tuli Argo19, hieman pidempi malli.
(Huom. ilmoituksen argo19 keulassa lukee Zeus)
Kuva

Vuonna 1974 Argo16:sta tehtiin pidennetty malli, Argo17 jossa oli pyöreä kansi.
Kuva
Vuonna 1975 Myös Argo16 sai pyöreän kannen.
Vuonna 1976 tehtiin pieniä muutoksia, mm lyhyiden nousulistojen päät loivennettiin.
Argo 17:sta luovuttiin vuosien kuluessa ja kilpailijat siirtyivät takaisin 16- jalkaiseen.

Ennätysvene THOR
viewtopic.php?f=6&t=1576
Kuva
Kiireisen kilpailukesän jälkeen veljekset keskittyivät vielä nopeusennätysten rikkomiseen.
Pentin tähtäimessä oli kahden rataluokan ennätys alle 700 kuutiosentin SD ja alle 850 kuutiosentin SE.

Kilometrin matka ennätysvauhdilla vaatii aivan oman venemallinsa,
syntyi sirorakenteinen nuolimainen Argo Thor.
Argo Thor:in aerodynamiikka nojasi koko kannen ja pohjan rakenteeseen, ilman tuolle ajalle tyypillisiä siipiä.

Syksyllä 1972 Pentti ajoi SD:n ME:ksi 93,72km/h
ja SE:n ME:ksi 117,45km/h
Vuotta myöhemmin SD:n ennätys parani vielä 109,22km/h.

Argo Thor ei saanut sijaa rataluokkiin, mutta oli suosittu malli pieniin matkaveneluokkiin.


Tiedot tähän topikkiin on poimittu:
VENE-lehti 7/1982
VENE-lehti 1/2001
VENE-lehti 12/2012
Kuvia netistä, facebook ym.
haahuilija
 
Viestit: 13
Liittynyt: 27.06.2018 18:13

Re: ARGO- veneiden historiaa

ViestiKirjoittaja haahuilija » 20.02.2021 15:18

Vuonna 1972 Pentti osallistui Lappeenrannassa pidettyihin SE-luokan EM- kisoihin.
Näihin kisoihin kaksirunkoinen oli ainoa vaihtoehto, joten Pentti teki luokkaan uuden veneen,
Argo-katamaraanin.
Kuva

Kärkeen hän ei yltänyt muun muassa moottori ongelmien takia.
Kuitenkin kisa oli tärkeä katamaaniharjoitus Fabrituksille.
Katamaaraani- projekti laitettiin kuitenkin toistaiseksi hyllylle, koska kysyntää ei vielä löytynyt.

Muutos alkoi vuonna 1976, jolloin Mikael Frödén kaksirunkoista Z- luokan venettä ihmeteltiin suomessakin.
Seuraavana vuonna "suuresta tuntemattomuudesta" ilmestyi
Tauno Laulainen vanerikatillaan ja laittoi yksirunko- Argot koville.

Argo- strategia joudutiin laittamaan uusiksi.
Vuodeksi 1978 tuli kaksilitraisiin Argo Cat 18.

Kuva

Ja 1979 pienempiin luokkiin Argo Cat 15.

Kuva

Nämä korvasivat yksirunko Argo 16 ja 19 veneet, joita toki muutamia vielä valmistettiin.
Kattien myötä vauhdittui Argojen myynti Ruotsiin.
Argo cat 15 oli jo syntyessään onnistunut malli, eikä tarvinnut suuria muutoksia,
Iso Cat- 18 uudistui täysin vuonna 1981.

Vuodeksi 1983 tehtiin kattisarjan pienin, Argo Cat 14.
Kuva

Se menestyi lähinnä ratapuolen 500-kuutioisten luokassa,
Pentti ajoi itse sillä kaksi maailmanmestaruutta 1983 ja 1984.

1986 valmistui siihen asti suurin Argo, 21- jalkainen.
Kuva
Kuva


2 ja 4- litraisissa ajettiin yhä kovemmissa keleissä ja aallokossa joten 21- jalkainen alkoi olla liian pieni.
1990 valmistuikin Argo Cat 23
Kuva

1992 Tom ja Bo Wareliuksille valmistui vieläkin pidempi 26- jalkainen versio,
sen pidempi ei Fabritiusten verstaaseen sopinutkaan.
Kuva
haahuilija
 
Viestit: 13
Liittynyt: 27.06.2018 18:13

Re: ARGO- veneiden historiaa

ViestiKirjoittaja transom » 25.02.2021 20:35

Hienoa, että olet tämän koonnut!

Mielenkiintoista luettavaa.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: ARGO- veneiden historiaa

ViestiKirjoittaja haahuilija » 26.02.2021 17:30

Joo, ei oikein kattavaa tietopakettia esim. mallivuosista ja muutoksista löydy, niin kasasin jotain tähän.
Yritän jatkaa, kunhan ehdin ja jos sattuu olemaan tietoa / tarkennuksia asioihin,
niin saa kyllä vapaasti kommentoida ja lisäillä.
Tai olisi toivottavaakin.
haahuilija
 
Viestit: 13
Liittynyt: 27.06.2018 18:13

Re: ARGO- veneiden historiaa

ViestiKirjoittaja veepee » 05.07.2022 15:05

Tossa Argon esite 70-luvun puolivälistä.
Liitteet
20220129_145515.jpg
20220129_145506.jpg
veepee
 
Viestit: 2
Liittynyt: 20.05.2018 10:21


Paluu Vauhtiveneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron