"Mietin pitkään nimeä veneelle", muistelee Harry. "Sen piti olla erilainen, erottua Finnspeedeistä, Finnsporteista ja vastaavista.
Jostain historian kirjasta luin antiikin Kreikan mytologian Argo- veneestä, jossa oli 50 airoparia. Meillä oli 50 hevosvoimaa. Siinä se oli"
Kesäkuu 1969.
Päijänne Race.
Veljesten nuolimainen vanerivene Argo, perälaudassaan 1963- mallinen 50 hevosvoimainen Mercury.
"Veneemme kulki 42-43 solmua, ja tiesimme, että meillä olisi hyvät mahdollisuudet voittaa"
Aikaisempaa pyöreämuotoisempaa venettä oli virtaviivaistettu ja madallettu,
jotta vene täyttäisi E-luokan 190 kg painorajat, tuli rakenteesta melko tukeva. Pohjassa oli kaksi 7mm vaneria.
Tulokkaat ajoivat voittoon E-luokassa, kisan kovimmassa ja suosituimmassa.
Avauskisan voiton jälkeen Argo kiisi voittoon vielä viidessä muussa kisassa mm. Suur- Saimaan ajoissa.
Moni muukin kuski kiinnostui Argosta.
Veljekset päättivät teettää veneestä muotit lujitemuovista versiota varten.
Alkuperäistä vaneri- Argoa korotettiin hieman, muuttuneiden sääntöjen takia.
Syntyi Argo 16.
Kesällä 1970 ajoi 13 kilpailijaa lasikuitu- Argolla.
Pentti ja Harry siirtyivät suurempaan luokkaan,
moottorina vanha Evinrude 115 ja veneenä uusi, vanerinen Argo ZEUS.
Argo Zeus oli tulevien isojen Argojen prototyyppi.
viewtopic.php?f=11&t=73
Vuoden 1970 lasikuitu- Argot teetettiin ulkopuolisella yrityksellä- Selboat.
Vuonna 1971 veljekset ryhtyivät itse veneenrakentajiksi, kokopäivätoimisiksi vuonna 1972.
Argo 16:sta poistui "suksipohja" ja tilalle tuli kaksois-v, kölin tuntumasta loivempi, kun ylempänä.
1972 malli muuttui edelleen, kansi sai pyöreämmän muodon ja nousulistat sijoitettiin uudelleen.
Rinnan Argo16 kanssa tehtiin Argo18- venettä, muutamia kappaleita vuodessa lähinnä luokka N:n.
Argo16 luokissa D, E ja H.
Argoja valmistui 15-20 vuodessa, 1973 Argo18:sta luovuttiin ja tilalle tuli Argo19, hieman pidempi malli.
(Huom. ilmoituksen argo19 keulassa lukee Zeus)
Vuonna 1974 Argo16:sta tehtiin pidennetty malli, Argo17 jossa oli pyöreä kansi.
Vuonna 1975 Myös Argo16 sai pyöreän kannen.
Vuonna 1976 tehtiin pieniä muutoksia, mm lyhyiden nousulistojen päät loivennettiin.
Argo 17:sta luovuttiin vuosien kuluessa ja kilpailijat siirtyivät takaisin 16- jalkaiseen.
Ennätysvene THOR
viewtopic.php?f=6&t=1576
Kiireisen kilpailukesän jälkeen veljekset keskittyivät vielä nopeusennätysten rikkomiseen.
Pentin tähtäimessä oli kahden rataluokan ennätys alle 700 kuutiosentin SD ja alle 850 kuutiosentin SE.
Kilometrin matka ennätysvauhdilla vaatii aivan oman venemallinsa,
syntyi sirorakenteinen nuolimainen Argo Thor.
Argo Thor:in aerodynamiikka nojasi koko kannen ja pohjan rakenteeseen, ilman tuolle ajalle tyypillisiä siipiä.
Syksyllä 1972 Pentti ajoi SD:n ME:ksi 93,72km/h
ja SE:n ME:ksi 117,45km/h
Vuotta myöhemmin SD:n ennätys parani vielä 109,22km/h.
Argo Thor ei saanut sijaa rataluokkiin, mutta oli suosittu malli pieniin matkaveneluokkiin.
Tiedot tähän topikkiin on poimittu:
VENE-lehti 7/1982
VENE-lehti 1/2001
VENE-lehti 12/2012
Kuvia netistä, facebook ym.