Sivu 1/1

TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 20.04.2019 20:16
Kirjoittaja Moppi
Kyseinen vene tehtiin aluksi pojalle harjoitteluun. Nyt tehdään siitä hieman vikkelämpi ja lähdetään toivottavasti työntämään tuleva MSSA:n reitti läpi.

Ohessa alkuvaiheen kuvia

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 20.04.2019 20:20
Kirjoittaja Moppi
Aluksi vene tehtiin pienille tehoille ja hitaille nopeuksille.
Perässä roikkui aluksi 5hv ja tämän jälkeen 15hv. Näillä pääsi jo kivasti plaaniin ja sai veneilyn tuntumaa.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 20.04.2019 20:29
Kirjoittaja Moppi
Tämän jälkeen runko puolitettiin hiottiin ja vahvistettiin.
Uusi perälauta sekä pituusjäykkärit asennettiin.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 20.04.2019 21:04
Kirjoittaja Moppi
Moottoriksi tuli jo aiemmin hankittua pamahtamaton Yamaha, joka oli kuitenkin sökö. Tai lohko oli sökö ja kaikki muut osat tarvitsivat huomiota.
Nupiksi löytyi ns. saman sarjan kätkätin 25hv versiona. Eroa 30hv malliin ei juurikaan ole ja eroista en niin edes piitannut.

Tarkemmat tiedot moottorista:
-496 cm3, (30,268 cu in)
-59.5x59.5mm dis x bore
-59kg
-25hv (wot 5500rpm)

Moottoriin hankintalistalle ja modaukseen joutuivat:
-läppärungot 50hv mallista
-kuituläpät
-kaasarit 50hv mallista
-paljon suuttimia
-uusi imusarja
-tötteröt kaasareihin
-kannesta siivu veks
-tunerin avarrus ja muotoilu
-lohkon ajoituksien viilaus
-lohkon kanavien silottelua ja virtauksen optimointia
-perän muotoilu ja vedenotto alemmas
-ohjauksen tekeminen
-bensapumpun asentaminen
-kaasareiden vivustojen tekeminen
-kaasuvivun tekeminen
-männät ja renkaat
-kaikkialle uudet tiivisteet
-Autoluben deletointi
-vauhtiin soveltuva potkuri
-ym. pientä säätöä

Toivottavasti tällä reseptillä saadaan hieman lisää vauhtia TG-Speciaaliin.
15hv:lla päästiin 25, joten 25hv yritetään päästä siis kovempaa.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 22.04.2019 21:14
Kirjoittaja Moppi
Uudet kaasarit nostettiin pöydälle vanhojen viereen ja ongelmahan siitä tuli.
Yksinkertaisesti ne ei millään mahtunut vakio imusarjaan.
Piti siis suunnitella uusi imusarja, jotta saadaan soviteltua fyysisesti isommat kaasarit allekkain. Uudesta imusarjasta tuli myös hieman paksumpi jotta saatiin kanavat tehtyä mahdollisimman virtausystävllisiksi. Myös moottorin alakaulukseen piti tehdä lisää tilaa.
Uusi imusarja napsahti kivasti paikoilleen testisovituksessa ja kaikki näytti tässä vaiheessa oikeen mukavalta. 50hv:n läppärungot kuituläpillä heitettiin kiinni. Läppärunkojen rajoittimia käänsin myös muutaman asteen lisää auki.
Alkuperäisessä 25hv on yhteen kaasariin integroitu bensapumppu, joten piti hankkia myös erillinen pumppu ja tämkin löysi vaivattomasti oman paikkansa.

Imutötteröitä on tullut suunniteltua, jos vaikka minkälaisia. Kokeilemalla selviää mikä muotoilu on optimaalinen. Tilaa vain tuolla kopan alla on nihkeästi. Onko porukalla näistä kokemuksia?

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 28.04.2019 20:13
Kirjoittaja Moppi
Kun lohko avattiin sisältä löytyi hyväkunoinen paketti. Eli päästiin helpolla. Sylintereiden hoonaus ja uudet renkaat mäntiin. Vanhoja renkaita poistettaessa osa niistä mureni käsiin, joten uudet tilaukseen.
Sivustoja selatessa huomasin nopeasti ettei pelkkiä renkaita kannata vaihtaa. Muutama kymppi lisää ja uudet täydelliset mäntäsetit tilaukseen.
Lohkoa pikkasen vingutettiin, jotta saatiin seokset virtaamaan esteettömämmin ja pakopuolen ajoitusta myös säädettiin. Autoluben deletointiin kuului myös lohkon täyttöä. Eli öljypumpun "ruuvin" paikka täytettiin mössöllä.
Kannesta otettiin kavahöylällä pintaa pois, jotta saataisiin lisää ruttua palotapahtumaan.
Pakoputki sai myös käsittelyä. Hieman avarrettiin ja siivu veks tunerista.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 08.05.2019 12:57
Kirjoittaja Tommy
Tää on kyllä mielenkiintoinen projekti :)

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 28.05.2019 08:35
Kirjoittaja Peter
Oliko noissa kaasareissa minkäverran eroa? Kiinnitysreijät oletettavasti on samat mutta mites halkaisija ja venturin halkaisija verrattuna alkuperäisiin? Oliko alkuperäiset 22mm venturilla?

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 20.06.2019 14:16
Kirjoittaja Moppi
Peter kirjoitti:Oliko noissa kaasareissa minkäverran eroa? Kiinnitysreijät oletettavasti on samat mutta mites halkaisija ja venturin halkaisija verrattuna alkuperäisiin? Oliko alkuperäiset 22mm venturilla?


Fyysisesti kaasarit olivat korkeammat niin ei mahtunut alkuperäiseen reikäväliin. Leveydeltään kiinnitysreijät olivat samoissa kohdissa.
Aluperäiset 25hv kaasarit = (en tiedä minulla pelkkä lohko)
Alkuperäiset 30hv kaasarit = 25mm
Tähän tulleet 50hv kaasarit = 31mm

Uuden imusarjan kanssa sai "virtauskulmat" paremmaksi, kun muutoksen kaasarista läppärunkoon tein pyöreästi. (kaasari pyöreä läppärunko neliö)
Hankala selittää ohessa pari kuvaa.

Läppärungot ovat myös eri, eli tähän laitoin 50hv malliset, kun niissä on isommat aukot.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 20.06.2019 14:25
Kirjoittaja Moppi
Vene ja moottori on nyt nipussa.
Pientä laittoa ja ensimmäiset starttausyritykset tulevana vkl.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 25.06.2019 19:27
Kirjoittaja Moppi
Kone on saatu käyntiin, mutta venettä ei vielä laskettu vesille.
Ongelmaksi muodostui bensapumppu joka pitää vielä päivittää ennen ensiajoja.

Ohessa videomatskua startista:
https://youtu.be/S_SYy3bvPFI

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 05.07.2019 15:43
Kirjoittaja Moppi
Moottoria säädetty ja vikoja/puutteita fixailtu. Ajotuksia ja bensapumpun ongelmia sekä imusarjan ja lohkon välistä falskausta yritetty poistaa.
Ei ole nopein homma saada säätöihin näinkin paljon muokattua moottoria :?

Vene laitettu rekisteriin, koska on 25hv ja max tehoiksi selvitettiin (Traficom) TG Speciaal mallille 40hv ;)

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 11.07.2019 18:06
Kirjoittaja Moppi
Ensiajot suoritettu.
Olihan homma saada kone säätöihin ja ei varmastikkaan ole vielä buoeno, mutta liikkuu ja kulkee :D
Ohjaus toimii ja vene on herkkä liikkeissään.
Muutama solmu vielä lisää ni ollaan tavotteessa.

Ohessa videota vielä säädöistä ja kuvassa ensirykäisyn vauhteja. Koneen korkoa tai trimmikulmaa en kerennyt vielä säätämään eli ns. Perusasetuksilla mentiin.

https://youtu.be/6T4xUpZkL4w

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 15.07.2019 18:32
Kirjoittaja Moppi
MSSA 2019 rapo

Ajelut meni odotetusti. Eli pieniä vikoja ja puutteita löytyi sekä pohjaan tuli pieni repeämä. Tämän vuoksi jouduin keskeyttämään kutveleen kohdalle Puumalaan mentäessä.
Joka vuosi hieno tapahtuma ollut. Tosin aina joutuu ihmetteleän niitä ketkä ei osaa noudattaa nopeusrajoituksia. Nyt olin ensimmäistä kertaa hisse luokassa ja sama meno sielläkin :shock: No kaikki tekee niinkuin tykkää, mutta antaa eteenpäin melko paskan kuvan vauhtiveneilijöistä.

Nyt pohja kondikseen ja lisää säätöä.

Re: TG-Special + Yamaha

ViestiLähetetty: 02.08.2019 11:41
Kirjoittaja Moppi
Tein uuden imusarjan ja kaasareille tukipalan.
Nyt päästiin jo lähelle 55 solmua :lol:

Edit: Kuinka kovaa tälläsellä kipolla on ajettu, jos mietitään TG-Speciaalin historiaa? Kaikki lukemat ei ole GPS nopeuksia, mutta varmasti suuntaa antavia.