Teräsvene "kipriitta"

Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.05.2018 23:18

Ajattelin että tämä olisi täydellinen paikka alkaa kirjoittamaan stooria erään veneen historiasta ja paluusta takaisin vesille.

Kyseessä on sulkavalta Ruottisen telakalta oletettavasi vuonna -67 valmistunut teräsvene. Alun perin tehty ammattikalastuskäyttöön saimaalle ja mitoiltaan 6m pitkä ja 1.4m leveä. Vene on ostettu -legendaarisena -69 vuonna sulkavalta nykyiselle satamapaikalleen ison lätäkön rannalle.https://www.google.fi/maps/place/58320+Tyynel%C3%A4/@62.1086458,29.3959382,1355m/data=!3m2!1e3!4b1!4m8!1m2!2m1!1zdHl5bmVsw6Q!3m4!1s0x469bb0d4a4804a25:0xa00b553b9921710!8m2!3d62.1086465!4d29.400326

Vene oli ammattikalastuskäytössä, eli pääasiassa nuottaveneenä aikavälin 1969-82, akselivetoisena ja penta b16 bensa-petrooli koneella. Keulan puolella oli lyhyt takaosasta avoin n.1.5m pitkä hytti sääsuojana. Keulan ikkunat ovan alkuperäisessn muotoiset, mutta ne oli yli 10vuotta hitsattuna umpeen yhden historaan jääneen kalastureissun jälkeen. Vuonna -78 paasselällä hukkui yksi kalastaja(Armas Hirvonen) ukkosmyrskyn johdosta. Samalla kertaa oli nuottaa vetämässä myös kaksi muuta venettä samasta venekunnasta, joista tämä teräsvene on toinen ja tuolla reissulla keulan ikkunat olivat tulleet veden voimasta sisälle. Eli runko on todistettavasti selviytynyt osaavissa käsissä myös huonosta kelista paremmalla tuurilla, kuin pellinkiläinen venekunnan kohtalotoveri, jolle tuli vetinen hauta n.75m syvyyteen kipparin kanssa.

Vuonna -82 se muutettiin silloisen nuorison huviveneeksi runkomuutoksella jolla saatiin tila sisäperävedolle(b20 ja vp250 vetolaite) ja pohjan muoto muuttui takaa liukuvammaksi, kun perän sivut hitsattiin laatikkomaisempaan muotoon. Samalla kajuuttaa jatkettiin taaksepäin veneen puoliväliin asti ja keulaan saatiin ympihytti, jossa mahtuu nukkumaan. Pituutta siis keulapiikistä oveen n.3m. Takatilaa on samat noin 3m peräpeiliin, josta tällä hetkellä tosiaankin yhden metrin haukkaa nykyinen tekniikka. Vannaspurki jätettiin pohjaan "köliksi" ja hitsattiin vain alapäästä umpeen.

Vene siirtyi -84 vuonna perhetuttavalle ja sillä ajettiin vuoteen -87 tuolla volvo b20 koneella, mutta perinne tieto valitteli yhdistelmää janoiseksi(25l/h matka-ajossa) koska konetta joutui huudattamaan kurkku auki.
Purkkiin tehtiin "sielunvaihto", joka ei ollut ihan joka alueelta onnistunut ratkaisu. Vapaasti varastosta kun sattui löytymään corvetesta ylijäänyt 350cu L82 pata(vakiona 220hp) joka laitettiin janoisen b20 koneen tilalle. Vähemmän yllättävästi perään tehtiin kantavuuden takia myös pikku peräponttoonit vetolaiteen kummallekkin puolelle lisääntyneen painon takia. Kone marinoitiin clenwoodin osilla ja pakoputket menee suoraan noiden ponttoonien alapintaan. Tarina kertoo että makeet soudit kun lähtee kaartamaan plaanissa ja ulkokaarteen putket alkaa päästämään ääntä...
Tuon muutoksen jälkeen ei ollut voimasta enää puutetta, etenkin kun koneeseen oli vaihtettu korkea puristeisemmat männät joskus aikoinaan. Ajetulle matkalle nähden meni kuulemma puolet pienemmällä polttoainemäärällä, kuin vanha volvo. Osa syynä siihen oli varmasti tuon ison koneen hillitön alavääntö, koska plaanissa pysty ajamaan n.2200rpm kierrosluvulla.
Suurin ongelmahan tuossa oli liiallinen voima veneen runkoleveyteen nähden ja sitä kautta pyrkimys kaataa venettä oikealle jos yritti ajaa liian isolla nopeudella. Tämän takia kaasukahvan alka löytyy ihan mekaaninen liikeradan stoppari :D

Vene on ollut viimeisen kerran vesilla vuonna 1991, jonka jälkeen vielä pari vuotta sitä on hoidettu säännöllisesti. Silloiselle veneen omistajille tuli avioero -95 ja sen jälkeen se oli viime syksyyn asti oman onnensa varassa naapurin rantaluhdassa.
Sain viime kesänä kuulla että omistaja oli laittamassa venettä romumiehen matkaan, mutta kerkesin avaamaan suuni ja veni vaihtoi omistajaa muutaman satasen voimalla.
Tämän jälkeen oikeastaan alkaakin tuo nykyisen stoori.

Elokuussa -17 hoitelin paperiasioita trafin kanssa, koska venettä ei oltu siiretty vanhan maistraatin ajoita nykyrekisteriin ja siellä vanhassakin reskisterissä oli vielä tiedot -70 luvulta. Nyt purkki on kirjoissa ja kansissa myös tuolla mörkökoneella ja 12hengen matkustajamäärällä.
Tähän mennessä venetta on käytännössä vain purettu ja selvitetty korjaamis tarvetta. Ja sitähän on vähemmän yllättävästi paljon. :D

Kaikki projektiin liittyvät kuvat löytyy täältä: https://goo.gl/photos/ztTFyq4deseHvS5K8
Mutta lisäilen myös tänne jatkoksi aina tilannekohtaisia kuvia.
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.05.2018 23:26

Tällä hetkellä veneestä on purettuna kaikki sisustat pois, takaa myös penkit runkoineen ja polttoaine säiliöneen.
Joka paikkaan oli aikoinaan pursotettu uretaania ja vähemmän yllättävästi aika karua jälkeä tekee 20v muhimisella. Onneksi alla ollut kunnon maalikerros, joka paikoitellen suojattut aika hyvin. Saa nähdä minkä verran joutuu lopulta vaihtamaan peltiä.
Tuossa kun on ollut se ongelma, että koko alapohja on ollut yhtä samaa pilssitilaa, eli avoinaisen takatilan sadevedet on mennyt vapaasti myös keula kajuutan lattian alle, jossa uretaanit. Nyt tulee osastointia hieman että saadaan paikat pysymään myös kuivana.
Viime viikonloppuna hieman ehjättiin trailerista renkaita, että saadaan vene liikkumaan talvisijoiltaan pajan eteen.
Saattaa olla että käyn tiputtamassa tuon hetkeksi veteen jo, että pääsee korjaamaan kärriä helpommin. Paljon näppärämpää jos pyörän navat olisi ehjät ja saisi peruutettua talliin koko paketin...
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja transom » 03.05.2018 18:24

Onnea projektille!

Hieno homma, että olet ottanut paljon kuvia. Monesti on alussa niin kiire purkaa projektivene, että jää kuvat ottamatta.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 39
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 08.05.2018 22:32

Viime viikonlopun saldona oli sitten saada paketti liikkumaan rakentelupaikalle.
Kävin ohimennen vielä fiilistelemässä tuota äänimaailmaa, kun tuo L82 malmikasa lähtee tuosta nyt pois. https://photos.app.goo.gl/IXv4Lmzn8lpOYJbN2
Kauniisti se käy, kaasarista vaan neulat hieman jumissa, kun nopeaan lisäykseen saa kakomaan.
Tuosta selviää myös hyvin nuo pakoputkien aukkojen sijoittelu, joka hieman tavallisesta poikkeavaa. Kuulemma vesillä ollut hienon kuuloinen, kun suoraan ajaessa todella hiljainen ja kaartaessa alkaa haukkomaan tuolta ilmaa...

Tuo on todennäköisesti myös yksi syistä, mikä on vaivannut tuon veneen käyttäytymistä, eli tietyn nopeuden jälkeen alkaa kallistamaan voimakkaasti myötäpäivään pituus akselin suuntaisesti.
Oma teoriani on että kun runko on rajoilla potkuri virran aiheuttaman kierto voiman hallinnassa, niin kriittinen kohta tulee tietyn moottorin kierrosluvun jälkeen, jolloin tuon oikean puolen ponttoonin alla muodostuu pakokaasusta ilmapatja, joka vie kantavuuden. Pakoaukko on n.80cm eteenpäin perän uloimmasta kantavasta kohdasta. Tämä mahdollisen kaasupatja yhdistettynä nopeuden kasvamiseen ja sitä myötä vesirajapituuden lyhentymiseen keulan suunnasta saa aikaan ihmeellisyyksiä. Teoriaa tosin, mutta nyt ei riitä kiinnostus alkaa tekemään pakoputkimuutosta pelkän testin takia.

Raahasin pajan eteen tuon paketin ja aloin purkamaan keulasta lähtien puhtaaksi tuota runkoa. Vanhat 25mm kulmaraudasta tehtys pitkittäis jäykkärit sai lähteä pois, koska tuon mörkökoneen asennuksen yhteudessä tuohon on asennettu 2kpl 50mm kulmarautoja läpi koko veneen. Toisekseen nuo alkuperäiset oli todella onnettomasti kiinni, päistä heftattu kiinni poikittais jäykkäreihin ja keskeltä pikkasen pohjapeltiin. Osa lähti irti ihan pajavasaralla kolistelemalla. Samalla sai pois turhat taskut rakenteesta hankaloittamasta pohjan puhdistusta jne.
DSC_1809.JPG
Orkkis penkin rangat ja pitkittäis jäykkärit.
ennen ja jälkeen
DSC_0100.JPG
Pahimmat pois


Seuraavalla kerralla lähtee ehkä moottori pois...
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja transom » 10.05.2018 12:01

Mikähän idea on suunnittelijalla ollut kun teki veneestä noin kapean pituuteen nähden?
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 39
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 15.05.2018 23:14

transom kirjoitti:Mikähän idea on suunnittelijalla ollut kun teki veneestä noin kapean pituuteen nähden?

Veikkaa että syynä on ollut ihan aikakautensa tuote. Kun tarjolla ei ehkä ole ollut tehokkaampia moottoreita vielä järkevästi, niin on tehty solakan muotoisia veneitä, jotka kulkeneet vähemmällä. Kylläkun katsoo noita vaikka nettiveneen tarjontaa, niin muovikiulujen saapumisen jälkeen markkinoille, veneiden mittasuhte on hieman muuttunut leveämpään ja lyhyempään = kantavampaan muotoon.

Viime viikonloppuna tempaisin vanhan vinkkelimalmikasan pois veneestä ja purin loputkin sähköt. Seuraavaksi pitää siivota vielä perältä kaikki turha rauta pois ja sitten alkaa todennäköisesti hitsaushommat, jolla tehdään keulasta erillinen pilssitila perään nähden.
Varastosta löytyi sopivasti 20l pönttö teknoksen prime 3:sta harmaana, taitaa tästä tulla ensi alkuun laivaston harmaa sävyltään :)

Tuli viime viikolla lunastettua työkaverilta daihatsun 3pyttynen dieseli, joka on valmiiksi marinoitu, tosin raakavesipumppu puuttui, mutta sen saan tuosta vanhasta malmikasasta. Pitää vaan naittaa tuo daihatsu tuon volvon vetolaitteen kanssa...
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja 271C » 16.05.2018 21:12

Morjens, mitä aiot tehdä sille vanhalle 350?
271C
 
Viestit: 5
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 20.05.2018 16:39

271C kirjoitti:Morjens, mitä aiot tehdä sille vanhalle 350?

Eiköhän tuo mene myyntiin, koska itselläni ei ole mitään aihioita mihin sitä järkevästi laittaa.
Pitää vaan pohtia, että myynkö pois noiden clenwoodin alumiisisten pakosarjojen kanssa vene moottorina, vai ilman marine osia auton moottorina. En ole kerennyt vielä paneutua kummalle löytyy paremmin ostajia.
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 06.06.2018 18:29

Viikonloppuna pääsi taas hieman harrastamaan.
Pari kuvaa kertoo aika hyvin mitä tuli tehtyä:
https://photos.app.goo.gl/p6TLMGfmUBNe03Mo2 7.5jm saumaa ja reilu neliö 1.5mm peltiä.
Pohjapelti kiinni koko matkalta poikittaiseen muotokaareen, putki poikittaisen sauman kohdalle josta muodostu myös oviaukon uusi kynnys ja kaikki pellit kiinni täydellä saumalla. Jos alkaisi pysymään avonaisen takatilan pilssi/sadevedet ulkona etukajuutasta.
Teoriassa kun ovikarmiin laittaa tiivisteen, niin peräosa saa täyttyä vedellä, ilman että keulaan menee vettä.
Takaa tuli siivottua kaikki ylimääräinen metallirakenne pois: https://photos.app.goo.gl/E9dglR7Jbi2myNF23

Tänään tuli sitten aloitettua ajatustyö, miten saadaan daihatsun diesel pata naitettua vp:n vetolaitteeseen. Pitää tehdä vakionopeusnivel väliin.
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 03.07.2018 19:10

Projekti on nytten edistynyt jonkun verran, kun eka loma viikko käsitelty.

Kaavelikotelolle piti tehdä pikku modaus, koska moottori ei tule enää kiinni suoraan vetolaitteeseen. Eli lisälaakeri tuella bell-hausin akselille ja sitten koko paketti kiinni kilpeen: https://photos.app.goo.gl/YWjTadcCS5R1Hi5h8
Tuli muuten vaihdettua samalla vetolaiteen paljekumet, käyttämättä vetolaitetta irti kilvestä 8-)
Suurin työ oli muuten saada sattumaan vetoakselin boorit kohdalleen...

Tuossa oli satanut välillä sen verran että sai todennettua, että pilssin vedet pysyy oikealla puolella: https://photos.app.goo.gl/DC3zYR4LzUSJ4cxU9

Ensimmäisia maalaushommiakin sai viimein alotettua. Juoni meni osapuilleen niin, että ensin teräskierrelaikalla rälläkällä kaikki pinnat, joihin pääsi käsiksi. Sitten hiekalla kaikki nurkat jne. Imurointi ja sen jälkeen pensselillä pintaa n.50% fosforihappo liuos ja seuraavana päivänä sitten rälläkällä uudestaan pinnasta pahin pois imuroinnin kerta. Tämän jälkeen kaksi kerrosta Teknoksen primer 3:sta harmaana niskaan. Jos tuolla saisi olla vähän aikaa ilman ruostekukkia. ;)

Kvartsia on varmaan edelleen tukan seassa: https://photos.app.goo.gl/ZDJCeKXzohHWDfT48
Putsattua ja hapotettua pintaa: https://photos.app.goo.gl/fnUwURtbUfe5N7f96
Ensimmäiset värit niskaan: https://photos.app.goo.gl/yvb47BGYL4hYLrp49
Laittelin automaatti pilssipumpun ja lattiavanerin, niin paljon kivempi liikkua nyt veneessä: https://photos.app.goo.gl/W3XLaF6PwXgLrqYa9

Tämä taisi olla muuten elämäni likaisin työmaa: https://photos.app.goo.gl/9trwQ6Td8BPZkcKw6

Loppu viikosta taas edistämään keula puolen maalauksella ja ensimmäisi haaveita koneen asentamisesta...
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 05.08.2018 11:32

Lomalla tuli sitten se yksi viikko edistettyä muun toiminnan ohessa tätä purkkia.

Oikeastaan näihin tunnelmiin tiivistyy aika kivasti :D
https://photos.app.goo.gl/5Vi7qzY1HsswSoR96
https://photos.app.goo.gl/KGsMFmpZvwrucsKm8

Ja sitten hieman tuotosta järkevämmässä järjestyksessä.
Piti vielä yksi pellin vaihto tehdä keulan puolelle, oli vanhan pitkittäis jäykkärin alta hieronut pohjapellin ohueksi. https://photos.app.goo.gl/WBxKx4UTrnBuC8E88
Kajuutta maalattuna alaosistaan https://photos.app.goo.gl/GJwQFQcJKJ7s1kpu9 Yläosat pitää yrittää vielä tehdä tänä kesänä. Hitsailin varmaan toista tusinaa reikää kiinni noita katto/seinärakenteista, kun vanhat sisäverhoukset vedetty porakärkiruuveillä kiinni. Olisi mukava jos sadevesi pysyisi ulkopuolella.

Seuraavaksi pikku konemasennusta.
Ensin daihatsun koneeseen piti asentaa tuo raakavesipumppu:
https://photos.app.goo.gl/moZXLGFY2zvhHqro7
https://photos.app.goo.gl/NSJruiZtM5hivs1Q7
https://photos.app.goo.gl/SXvgSybm84Ut7HrM7


Ja koneelle myös peti kumityynyineen:
https://photos.app.goo.gl/VkZYznevLyb3mnJS8

Tämän jälkeen motti purkkiin:
https://photos.app.goo.gl/MuVjK91Gq3hRnnBm7
https://photos.app.goo.gl/ntbnAZhBvBPmiscEA

Moottorin ja vetolaitteen välille piti tehdä pikku patentti, jonka toimivuus ennakkotiedoiltaan oli hieman sieltä tänne päin.
Pari kappaletta vw:n vetoakseleita, pultattavat sisäpään hyödyntäen:
https://photos.app.goo.gl/EdAMKFr4k3EKiZVN8
Vetolaitteen päähän pikku patentti, että sai jousitetun vetolevyn voimalinjaan mukaan:
https://photos.app.goo.gl/97mHDk1y2dPS8Ff77
Ensimmäisen koekäytön https://photos.app.goo.gl/9rZKoRY5a29Vaf1Z9 jälkeen piti vielä laittaa tukiholkki tuon sisälle akselin päähän, kun pelkkä vetolevyn boori oli liian löysä.

Suurin syy miksi oli "kiire" saada vene veteen johtui veneen alla olevasta traktori trailerista, josta oli toinen napa vääntynyt pahasti ja vaikeutti pahasti veneen liikuttelua.
Kun vene kelluis pari päivää testiajojen kera, sain vaihtettua kärriin navan ja asennettua uudet pehmustepuut, sekä ohjaustuet joiden avulla veneen saa mukavasti yksinään kärrin päälle ja ylös järvestä.
https://photos.app.goo.gl/Nj4ehYh6XjSbPoGn6

Koeajon jäljilta pari huomiota:
- potkuri liian iso, jaksaa kiertää vain n.2800rpm, jolloin kulkee 15km/h = lääkkekksi mutka pakosarjaan tai mekaaninen ahdin.(kone vapaasti hengittävänä 32hp@4800rpm ja samaa myös ahdettuna 50hp@4500rpm)
- konetta pitää nostaa muutama sentti ylöspäin, koska vakionopeus nivelet lämpenevät liikaa, nyt kulmaa noin 15astetta ja kaaveliakselin ja kampuran korkeuseroa 7cm.
- kajuutan katolla olevat kaiteet pitää lasketa 40cm korkeudesta 30cm alemmaksi ja sisempään kohti veneen köli linjaa. Nyt joutuu oikeasti roikkumaan veneen ulkupuolella kun kulkee keulaan.
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 30.10.2018 16:41

Loppu kesästä oli hieman vapaa-ajan puutteita ja hidasti harrastamista.
Kuitenkin loppu tuloksena perävetolaite on nyt potkittu pois kokonaan ja takaisin ei enää tule. Vie yksin kertaisesti liikaa tilaa koko voimalinja tuosta veneen perätilasta ja toisekseen vetolaitteen välityksen olisivat vaatineet suhteettoman tehokasta moottoria kaverikseensa.
Pikku koneelle ei nimittäin ollut tarjolla riittävän pieniä ja pienellä nousulla olevia rusetteja.
Samalla tuli siivottua keulakajuutan kaiteet pois, jolloin rungon visuaalinen muoto muuttui järkevämmäksi: https://photos.app.goo.gl/vHu4R41n9f43TRrD9
Tämän takia sainkin jo tutulta aikaisemmin syksyllä suzuki dt75:n projekti kuntoisena https://photos.app.goo.gl/E6VndTMQR9SsYcTe8 ja nyt sattui viime viikolla sitten samanlainen, mutta kiville ajettu kone puoli ilmaisena myös tarjolle.
No ensimmäinen kone muuttuikin varaosa aihioiksi ja viikonloppuna veneellä käydessäni rykäsisin testimielessä telineen veneen perälle. https://photos.app.goo.gl/TfLgAKhZ4aHpSGsq7
Siihen nostin sitten alaperä vikaisen koneen malliksi:
https://photos.app.goo.gl/3fxGZ3nkvZsMDTicA
https://photos.app.goo.gl/UmLEgMereJv8yfq49
https://photos.app.goo.gl/aKDJURtZFSXwTYoJ9
https://photos.app.goo.gl/YXVDzkQYCnYDDSHh8
Ja ehkä kuten kuvista voi arvailla, niin paketin toimivuudesta ei pysty taatusti sanomaan mitään ennenkuin paketti on käytettyä vedessä.

Nykyisessa kuosissaan saan nyt koko paketin peruutettua talliin, joten pysty jatkamaan sitä talven aikana metalli töillä. Ikkunareunat pitää korjailla, kajuutassa on sade vettä vuotavia läpivientejä edelleen jne.
malandio
 
Viestit: 12
Liittynyt: 02.05.2018 20:34


Paluu Retki- ja matkaveneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron