DC-veneet, matka- vai bileveneitä?

DC-veneet, matka- vai bileveneitä?

ViestiKirjoittaja Sophie » 26.08.2018 19:15

Day Cruiser eli päiväretkiveneitä myydään nimensä mukaan päiväristeilykäyttöön ja vaikka niissä on yöpymismahdollisuus, niin sitä ei uskota juurikaan käytettävän. Penkin alle sijoitetussa jääkaapissakin on bilemitoitus eli sinne mahtuu puolen litran oluttölkki pystyyn, mutta ei litran maitotölkki. Kun pöydän ääressä on tilaa 6-8 hengelle, niin bileitä on hyvä pitää. Mutta onko bileveneestä myös matkakäyttöön?
Neljä kesää olimme seilanneet 6 solmua Bella 702:lla. Kun reissumme olivat sellaisia, että olimme jokaisessa satamassa vain yhden yön ja sitten jatkoimme seuraavaan, niin nopeampi siirtyminen tuntui houkuttavalta. Bella oli vierasvenesatamissa pienimpiä, kun useimmat muut veneet olivat joko liikkuvia kesämökkejä tai purjeveneitä. Bella oli hyvin asuttava kahdelle aikuiselle. Bellassa minua oli harmittanut pressun alla oleva takasilta, joka oli hyvin huonosti käytössä. Kun se ei ollut sadevesityhjenevä, niin pressu oli jatkuavasti käytössä. Myös lämpiminä kesäpäivinä kuumuus kopissa tunteja kestävän ajonaikana, vaikka kattoluukku, etuluukku ja ovi olivat auki, aiheutti epämukavuutta. DC-tyyppisessä avoimessa veneessä pitäisi tuuletuksen toimia ja koko veneen pituus on paremmin hyödynnetty.
Talvella vaimo sitten taipui veneen vaihtoon ja venemessuilla käytiin kaikissa siellä näytillä olleissa 6-7 metrin DC veneissä ja pyydettiin tarjoukset. Kun ollaan jo hieman vanhempia ihmisiä ja vene haluttiin matkakäyttöön, niin VC:n sijoitus oli tärkeä kriteeri. Se ei saisi sijaita vuoteen alla. Tämä kriteeri jätti jäljelle vain muutaman mallin. Pidemmissä 8 metrin DC veneissä asuttavuutta on jo ajateltu paremmin. Päädyttiin ostamaan Askeladden C65 DC, johon koneeksi tuli Mercury 150. Viime kesä helteineen sopi täydellisesti DC-veneille. Kun Bellalla oli lomalla ehditty yhtenä kesänä Haminaan ja kolmena muuna menty Hangon ohi Kemiön saaren vesille, niin nyt ehdittiin kierrellä laajasti Turun saaristossa. 25 solmun matkavauhdilla saaristo tuntuu pieneneltä. Kaukaisin satama oli Uusikaupunki. Helteellä ajo oli miellyttävää, mutta päivisin satamassa ei veneessä jaksanut olla ja siellä pääsikin veneestä karkuun. Öisin lämpötila pysyi veneen sisällä noin 25 C:ssä, kun oltiin lähellä vedenpintaa, mutta auringon noustua kuumuus tunki sisällekin. Askeladdenin kansi luukku oli tarpeen, mutta hyttyssuoja jouduttiin virittämään Turussa Clas Ohlsonilta löydetystä hyttysverkosta. Bellassa oli jouduttu purkamaan sänky päivisin, kun etuluukusta mentiin ulos sängyn yli, mikä ei enää ollut tarpeen Askeladdenissa. Kahden viikon vaatekassit mahtuivat pressutalliin, mutta ne jouduttiin päivittäin nostamaan ulos sieltä, kun pressu viritettiin yöksi. Bellassa kasseja siirrettiin yöksi keulasta aterioon ja aamulla sitten takaisin. DC-veneet ovat ahterista leveitä ja kun pressun alla on nippanappa seisomakorkeus, niin tilantuntua on enemmän kuin hieman pidemmässä Bellassa. Toisaalta pressujen alla elämistä voi myös kutsua telttailuksi. Pienessä veneessä, niin Bellassa kuin Askeladdenissa, joutuu hyvin tarkkaan miettimään, kuinka asiat pakataan ja mitä missäkin laatikossa säilytetään. Joka matkan jälkeen on tehty muutoksia sijoitteluun ja nyt loppukesästä tavarat alkavat olla paikoillaan. Yhteenvetona voisi sanoa, että kyllä bileveneestä on matkaveneeksikin.
Sophie
 
Viestit: 1
Liittynyt: 25.08.2018 21:30

Paluu Retki- ja matkaveneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron