Johnson 35

Johnson 35

ViestiKirjoittaja 271C » 20.02.2020 20:51

Heips, nyt loppuu itellä älli! Apua kaivataan. Eli kyseessä vanhemman kaverin vm-77 jonsi jota lupasin korjata. Tähän mennessä: uudet sisäkalut männät jne..puristukset hyvät, nos osaa: staattori, cd-poksi, puolat, koneen sähköt muutettu vastaamaan -80 luvun koneita. Käynnistyy hyvin ja käy tyhjäkäyntiä kunnes hieman lämmettyä alkaa "potkimaan" ja sammuu seinään. Käynnistyy hetkeksi ja sama toistuu, samaan aikaan kipinää iskee ihme paikoissa: kaasuvivun pitimessä..kakesta tulee näpeille ilm.syt virta...kaasuvaijerin päästä tälliä.. jne.
Sitten saattaa taas käydä niinku singer, jotenki viittais maadoitus ongelmaan. Vai mistä pirusta sytytysvirta voi tulla kakeen? Kaikki liitokset kahteen kertaa katottu ja eristykset pitäis olla ok siis kakessa. Ylimääräisen maadoituksen joutu vetämään että sai koneen sammumaan avaimesta.
271C
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja transom » 21.02.2020 15:07

Jos on moottorin ja kaukosäätölaitteen välillä maadoitusjohto poikki/irti, niin silloin tekee tuota. Nyt sinulla tulee CDI:n jännite (200-300V) kaukosäätölaitteen sisälle (niin kuin pitääkin) ja kun käännät virrat pois (jonka pitäisi maadoittaa CDI sähkö) tekeekin sen, että se sähkö tulee runkoon (joka siis ei ole nyt maadoitettu).
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja 271C » 21.02.2020 17:41

Kiitti, vedin suoraan kaapelin koneen rungosta kaukolle--ei lähde käyntiin, kun jomppilangan otti pois niin käynnistyi! Mitäs sitte yrittäis?
271C
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja 271C » 21.02.2020 18:15

Alkaa vähitellen selviimään koneen johdotus-70 lukua kake-80.. viddu multiliittimen johdotus ja pinnit erilaiset. Tarvii vissiin rakennella mallia tsi..
271C
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja transom » 21.02.2020 19:59

Itse lähestyisin tuollaista FrankensteinJohnsonia siten, että ensimmäiseksi testaisin kaukon sähköisen toiminnan.

Nuo on melko yksinkertaisia kytkennältään, mutta sitä on voitu vuosien mittaan modata ihan millaiseksi vaan.

Tuon ajan OMC tarvitsi akun vain sähköstarttia varten. Jos syöttää starttimoottoriin suoraan akusta sähkön, pitäisi moottorin startata.

Sytytys toimii ilman mitään ulkoista sähköä. Se saa magneetosta ison sähkön CDI:lle ja kun saa sytytyssignaalin, CDI tekee kipinän puolan avulla.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja 271C » 22.02.2020 16:27

No ni, alkoihan se prkle toimimaan. Vedin piuhat koneesta virtalukkoon -70 luvun tyyliin. Tosin hätästoppi kytkintä ei ole, mutta ei sellasta ollut "wanhaan hyvään aikaankaan".
Kiitos vastanneille.
271C
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja 271C » 23.02.2020 12:06

Sen verran vielä, et tuli nyt se tappokytkinkin laitettua...
271C
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Johnson 35

ViestiKirjoittaja luchadore » 25.05.2020 23:46

Lainaan vähän topikkia, uutena foorumin jäsenenä.

Itsellä on 20hp johnson 1983, täsmälleen samanlaiset oireet. Kylmänä käy ihan ok, lämmetessään alkaa yskiä ja aivastella kokoajan ja sitten sammuu kuin seinään. Ei melkein ollenkaan käy tyhjäkäyntiä. Narukäynnisteinen, voisiko tuossakin olla jotain vikaa sähköissä ? Bensalinja on huollettu aikalailla läpensä, mutta voi siellä silti jotain olla vieläkin.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista, alkaa mennä sormi suuhun tuon kanssa.

EDIT: vika oli kaasarissa. Toinen kaasari poisti aivan kaikki ongelmat.
luchadore
 
Viestit: 1
Liittynyt: 25.05.2020 23:41


Paluu Perämoottorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron