Evinrude 40 viritystä

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja transom » 12.11.2022 23:20

Menee ja antaa.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja Juho » 13.01.2023 21:32

Kevät pukkaa päälle vedet kohta auki.Pari kysymystä foorumille.Mitkä on hyödyt tai haitat tehdä imu putket tai mitkä ne on nimeltään sellaiset kartio putket,mitä näkee noissa viri moottoreissa.Ja toinen kysymys voiko jättää rajoittimet pois jos käyttää hiilikuitu läppiä,siis läppärungoissa.Ja moottori on siis omc 2t 40/50,ja haetaan 60 hv.Nyt siinä on paikallaan imuilman vaimennin.Edellisissä 20 evarissa ei ollut mitään kaasarin edessä.Auttaisko pelkkä kotelon poisto.Imuputkien valmistaminen onnistuu myös itseltä.Onko mitalla suurta merkitystä,n50mm pituus mahtuu hyvin.
Juho
 
Viestit: 109
Liittynyt: 04.01.2020 18:14

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja Peter » 16.01.2023 16:11

Imutorviksi kutsutaan, oikeanlaiset niin nostaa virtausta, jos virtaus on niistä kiinni. Eli jos moottori muuten vakio niin ei niistä hyötyä ole, voi olla jopa haittaa.
Eli kannattaa ajan käyttää tehokkaampiin juttuihin jos virittää meinaa. viewtopic.php?f=8&t=1577

Sama vähän läppien kanssa..

Jos 20% tehonlisäystä haetaan niin joutuu varmaan ihan viilan ottamaan käteen. Ellei sitten tuo 40/50 ole jotenkin vaan kuristettu isommasta koneesta.
Peter
 
Viestit: 81
Liittynyt: 27.06.2018 18:16

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja Juho » 16.01.2023 21:38

Kyllä tää on kuristettu 60hv 50/40 heppaseksi.60 kaasarit odotta hyllyssä putsattuna asentamista.Ajattelin pientä herkkyyttä saada lisää,ilman viilaa.Nää oli jo viimekesänä hetken paikoillaa,mutta vaati vielä lisäputsauksen.Tällaisilla mietteillä.
Juho
 
Viestit: 109
Liittynyt: 04.01.2020 18:14

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja transom » 17.01.2023 18:10

Jos päätät ottaa viilan käteen, niin vaikka tuolla on juttua.
https://www.screamandfly.com/showthread ... -amp-60-HP

Enemmän viritetään noita kolmipyttyisiä 70 hp "stingereitä".
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja Juho » 17.01.2023 21:03

Kiitos transomille.Hyvä oli tarina vaikka sieltä ei kaikkia ymmärtänytkään,mutta oikea mulla on näköjään suunta.Kaasarit on oikean kokoiset ja voi näköjään poistaa imu ilman vaimentimen jolla saisi yläpäähän lisää kierroksia sen 200rpm.Hävittää keskialueella tehoja?Eli onko se just hyviltä matka ajo kierroksilla pois?No toi on helppo testata.Hommasin torista läppärungot jossa on viisi reikää alkuperäisten 4sijaan ja näissä on kaksi hiilikuitu läppärakennetta päällekkäin ilman rajoitusta.Ollut jossain viri moottorissa kiinni.Onko transomilla tietoon tai jollain muulla foorumilla.
Juho
 
Viestit: 109
Liittynyt: 04.01.2020 18:14

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja transom » 21.01.2023 13:59

Hyvä, että jollakin riittää innostusta talvellakin moottoreihin :D

Virittäminen on tehtaan toteuttaminen tehonkuristusten poiston jälkeen (jota ei nyt ehkä lasketa virittämiseksi) sitten käytännössä viilaan tarttumista. Silloin yleensä muuttuu teho keskialueelta yläkierroksille, eli etsitään huipputehon kasvattamista, muut alueet on vähemmän kiinnostavia. Kovin suurta tehonnostoa ei nuo 2 pyttyiset OMC koneet kestä. Ne on kuitenkin "kalakoneita". Kampiakseli ja männät kestää hyvin mitoitettu tehoa, mutta ei oikein kovia kierroksia. Sen takia esimerkiksi perussytytysennakko myös rajaa ylikierroksia. Eli jos kasvatat sytysennakkoa tehtaan asetusarvosta, niin saat lisää kierroksia, mutta riski kasvaa. No risk - no fun?

Yleisesti ottaen, kun perinteisen kaasuttimen imupuolelta ottaa kuristusta pois, se muuttaa samalla seosta. Eli sen jälkeen joutuu ainakin pääsuutinta säätämään. Sinänsä vähemmän kuristusta -> enemmän tehoja. Joku, joka on tuon tehnyt, varmaan osaa kertoa tarkemmin. Uskoisin säädettynä nostavan tehoa koko kierrosalueella. Se kannattaa huomata, että tuo imukotelo on siinä ihan tarkoituksella, sen tarkoitus on estää veden pääsyä moottoriin. Kuivalla kelillä ei tietysti riskiä ole kuin roiskeista.

Noiden reed valve muutoksiin on vaikeaa sanoa huomaako oikein mitään. Kilpakoneissa on merkitystä vaikka 1% parannuksella, koska kilpailijoiden erot on niin pieniä. Jos maaliviivalla on edellä, se riittää. Mutta kokeilemalla sen huomaa. Se hyöty kuituläpillä ainakin on verrattuna metalliläppiin, että jos kone imee ne kiduksiinsa, niin kuituläpät ei aiheuta niin paljon vaurioita.

Tuoltakin löytyy juttua, jos aihe kiinnostaa.
https://www.boatracingfacts.com/forums/ ... Discussion
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiKirjoittaja toni » 28.01.2023 18:39

pääsuutin pitää vaihtaa suuremmaksi koska ilmaa on imutötteröillä enemmin. mutta tyhjäkäynti ja pienet kierrokset se on sitten noilla imutötteröillä myös normaalia haastavampi. koska konekoppa vaikuttaa tuolloin enemmin säätöön. ainakin omalla kohdalla oli melkosta kopan ees taas veivaamista että sai hyvän koppa päällä.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Edellinen

Paluu Perämoottorit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa