Hyvä, että jollakin riittää innostusta talvellakin moottoreihin
Virittäminen on tehtaan toteuttaminen tehonkuristusten poiston jälkeen (jota ei nyt ehkä lasketa virittämiseksi) sitten käytännössä viilaan tarttumista. Silloin yleensä muuttuu teho keskialueelta yläkierroksille, eli etsitään huipputehon kasvattamista, muut alueet on vähemmän kiinnostavia. Kovin suurta tehonnostoa ei nuo 2 pyttyiset OMC koneet kestä. Ne on kuitenkin "kalakoneita". Kampiakseli ja männät kestää hyvin mitoitettu tehoa, mutta ei oikein kovia kierroksia. Sen takia esimerkiksi perussytytysennakko myös rajaa ylikierroksia. Eli jos kasvatat sytysennakkoa tehtaan asetusarvosta, niin saat lisää kierroksia, mutta riski kasvaa. No risk - no fun?
Yleisesti ottaen, kun perinteisen kaasuttimen imupuolelta ottaa kuristusta pois, se muuttaa samalla seosta. Eli sen jälkeen joutuu ainakin pääsuutinta säätämään. Sinänsä vähemmän kuristusta -> enemmän tehoja. Joku, joka on tuon tehnyt, varmaan osaa kertoa tarkemmin. Uskoisin säädettynä nostavan tehoa koko kierrosalueella. Se kannattaa huomata, että tuo imukotelo on siinä ihan tarkoituksella, sen tarkoitus on estää veden pääsyä moottoriin. Kuivalla kelillä ei tietysti riskiä ole kuin roiskeista.
Noiden reed valve muutoksiin on vaikeaa sanoa huomaako oikein mitään. Kilpakoneissa on merkitystä vaikka 1% parannuksella, koska kilpailijoiden erot on niin pieniä. Jos maaliviivalla on edellä, se riittää. Mutta kokeilemalla sen huomaa. Se hyöty kuituläpillä ainakin on verrattuna metalliläppiin, että jos kone imee ne kiduksiinsa, niin kuituläpät ei aiheuta niin paljon vaurioita.
Tuoltakin löytyy juttua, jos aihe kiinnostaa.
https://www.boatracingfacts.com/forums/ ... Discussion