Sivu 1/8

Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 04.01.2020 18:19
Kirjoittaja Juho
Onko kukaan viritelly 40 evikkaa 50 heppaseksi.Kuvien mukaan vain kaasarit olis isommat.Sama kuutiotilavuus ainakin on.

Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 04.01.2020 20:52
Kirjoittaja Juho
Jäi juttu vähän vajaaksi,kyse siis 90 luvun alkupuolen 2 tahtisista moottoreista.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 07.01.2020 14:19
Kirjoittaja Kona
Kaasarit ja suuttimet ovat isommat sekä läppien rajoitinlevyt päästävät läpät aukeamaan huomattavasti enemmän 50hv mallissa.

40hv läppien rajoittimet voi taivuttaa maksimiin mitkä mahtuvat vielä runkoon tai sitten hommata 50hv läppärungot = sama asia. Samalla suosittelen kuituläppien vaihtamista ettei tuhon sattuessa mene koko lohko vaihtoon. CCMS:n läpät ~50€ on riittävät. Tai sitten Boysenit vähän kalliimmalla.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 07.01.2020 17:38
Kirjoittaja Juho
Kiitokset tiedoista.Kiva että joku on perehtynyt evariinki.Läpät mulle hepreaa tuleeko pelkillä 50 hv kaasareilla mitään apuja.Semmoset hommasin ja kurkut on isommat ja myös suuttimet.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 07.01.2020 22:59
Kirjoittaja Kona
Tossa kuva 40hv vs 50hv läppien rajoitinlevyistä. Muistaakseni pienemmät aukeaa 4mm ja isommat 9mm. Kyllä toi tekee hengittävyyteen aika paljon.
Läpät löytyy samasta laipasta missä kaasaritkin on kiinni. Ruuvit vaan auki ja vetämällä lähtee irti. Uuden tiivisteen varmaan tarvitset. Marinepartsilta saanee helpoiten.
Ja huomaa että laipan yksi ruuvi on muita pidempi, merkkaa mihin kohtaan se kuuluu. Pääset helpommalla kasauksessa.
Suosittelen tuota rajoitinlevyjen vääntämistä isommalle joka tapauksessa.

Ite kokeilin myös 50hv kaasereita omassa ja sain Buster RS:ssä lisää huippunopeutta 1 solmun ja kauheesti lisää polttoaineenkulutusta. Marssinopeuteen ei sanottavaa vaikutusta.
Vaihdoin pienemmät takaisin...

Mun mielestä pelkkien kaasareiden vaihtaminen on vähän turhaa hommaa jos ei läppiäkin muokata. Ja siltikin on vähän kyseenalaista saako tosta todellista hyötyä koska nää wanhemmat omssit on kaikki yksilöitä ja on sattuman kauppaa mistä osista ne on tehtaalla kasattu. Toleranssit ollu vähän reilummat.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 07.01.2020 23:40
Kirjoittaja Juho
Konalle kiitokset.Selvitti paljon asioita.Gooklasin ennen vastausta että tiesin missä noi sijaitsee.Noin on kuvasta päätellen rautaa,kääntyykö noi helposti.Nyt aivan toimiva moottori ja kulkee 50km/h ja vene r busteri,mutta kiva kokeilla mitä noin pienillä muutoksilla sais aikaan.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 08.01.2020 00:12
Kirjoittaja Juho
Jatkan vielä kun jäi noi perustiedot eli kulkee 50km/h kierroksia 4800 putkurina propulsen 4 lapanen jolla liukuun lähtö ja kuorman kesto tosi hyvä.Konetta nostettu n 6cm ja kestää vielä trimmatakkin.kierroksia kun sais vähän lisää samalla potkurin nousulla.jos samoilla matka kierroksilla ajelee niin eikös bensan kulutus lähes sama tolla 40 viritetyllä?

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 09.01.2020 23:54
Kirjoittaja Tommy
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta Evinruden virittämisestä, mutta yleisesti voisin tuohon potkuriasiaan ottaa kantaa. 4-lapainen propulse saattaa aluksi tuntua ihanalta ja mahtavalta, koska 4-lapaisessa vs. 3-lapaisessa on kuitenkin se 25% enemmän lapapinta-alaa vedessä. Tämä syö kuitenkin teoriassa ja "käytännössä" koneen tehosta sen 10hv verrattuna 3-lapaiseen potkuriin. Hyvälaatuinen pakettiin sopiva 3-lapainen alumiinipotkuri sopii todennäköisesti 90% näistä meidän ns. pikkuluokan venepaketeista.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 11.01.2020 11:23
Kirjoittaja Juho
Kiitokset potkuri vinkeistä.Mulla oli orkkis alumiini potkuri jonka ajoin kiville,ja sen jälkeen vaihdoin propulseen.Kalastelen kivikkoisella järvellä niin noita irtolapoja on halpa vaihdella.Täytyy mennä toi viritysasia loppuun eli läppien muokkaus ja kaasareitten vaihto,ja sitten kokeilla noita potkuri vaihtoehtoja

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 13.01.2020 22:24
Kirjoittaja transom
Kalaveneessä on propulse. Ihan jees toimii.

Se mikä oli mielenkiintoista huomata, oli nousun vaikutus huippunopeuteen. Se ei nimittäin muuttunut oikeastaan yhtään. Ainoastaan muuttui kierrosluku huippunopeudella. Ilmeisesti moottori (Tohatsu M40C, vanhan liiton sekoitebensa 2-tahti) antaa lähes saman tehon huippukierrosten lähellä ja potkurin hyötysuhde säilyi lähes samana. Eli veteen siirtyvä teho on lähes sama.

En olisi arvannut noin käyvän ilman tuota kokeilua.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 14.01.2020 17:40
Kirjoittaja Juho
Mulla kävi samoin.Harmi kun kiekkamittarin asensin vasta propulsen kanssa samaan aikaa ei voi verrata orkkispotkurin kanssa.Veneen käyttö mukavuus parani huomattavasti,kun kaksi aikuista istuu ärrän takapenkillä niin ei tarvitse taivasta katsoa lähtökiihytyksessä.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 16.01.2020 22:46
Kirjoittaja Juho
Konalle kysymys.Hinnan ero ccsm ja boysenin läpillä ei kovin suuri.Onko kokemuksia kummat kannatta tilata.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 17.01.2020 21:33
Kirjoittaja Kona
Vähän on makukysymys kumpia läppiä tykkää käyttää.
Itse olen käyttänyt CCMS:n läppiä 4 koneessa. Boyseniä mulla ei ole ollut missään.
Erona noissa on, että ccms:n kanssa käytetään koneen omia rajoitinlevyjä. Boysenissä on käsittääkseni omat levyt tohon hommaan. Onko Tommyllä mielipidettä asiasta?

Otat kummat vaan niin ei mene metsään. Viimeksi kun katoin hintaeroa niin ccms:t 50€ tienoilla ja Boysenit rahteineen lähempänä 100€.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 17.01.2020 22:02
Kirjoittaja Kona
Potkureista vielä. Itsellä ollu Evinrude 40:ssä omc:n orkkis alu 17", Ballisticin 15" ja 17" rosterit sekä propulse.
Veneenä Buster RS.

Orkkis 17" toimii hyvin eikä eroa huomaa Ballisticin 17" kuin trimmattavuudessa.
Ballistic 15" kiersi aivan liikaa eikä toiminut yhtään.
Ballistic 17" ollut nyt useamman vuoden käyttöpotkurina. Paras yleispotkuri näistä joka hommaan.
Propulsesta kokemukset on vähän kaksijakoiset. Ei hävinnyt huippunopeudessa kolmilapaisille kuin solmun. Buster pysy vielä plaanissa 12-13kn nopeudessa eikä tosiaan nostanut keulaa taivaisiin. Mutta se kestävyys.... Lavat menee heti kun tulee joku keppi vastaan. Ja jäissä ajamisen voi unohtaa. Mulla on vanhempi täysin musta versio ja en tiedä onko uusimmissa versioissa kestävyys parantunut.

Tekis mieli kokeilla jotain 4-lapaista alupotkuria mutta nousu menee arvauksen puolelle. Eikä noita pahemmin liiku käytettyinäkään. Tai sitten ruuvaan busteriin ens kesäksi yammun 70hv, tosin siihenkään ei oo putkuria...

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 17.01.2020 22:14
Kirjoittaja Tommy
Mä olen asentanut pariin Yamahan moottoriin CCMS-läpät ja yhteen Boyesenit. En ole huomannut eroa ja hyvin on koneet toiminut, vaikka vakio koneissa tehoerosta ei voida puhua.
Suurin ero on muistaakseni juurikin se, että CCMS läpät asennetaan omien rajoitinlevyjen kanssa paikalleen ja Boyeseneissä omat stopparit jätetään kokonaan pois.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 18.01.2020 11:01
Kirjoittaja Juho
Kiitokset vastauksista.Tilaan ne ccms läpät kun päästään lähemmäksi kevättä.Mulla on se propulsen uudempi versio,mutta lapoja on mennyt siitäkin vaikka en jäissä aja.Paljonko oot saannu huippuja rs busaan tolla potkurilla.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 18.01.2020 17:46
Kirjoittaja Kona
Ballistic 17" huippuja saanut 30-31kn riippuen kuinka lähelle 6000rpm saa kierrokset nousemaan. Varsinkin keulan lasti laskee nopeutta kun ei pysty trimmillä leikkimään niin paljon. Buster vaatii pienen märkäpinnan kulkiakseen edes jotenkin.

50hv kaasareilla ja samalla ballisticillä mennyt 32-33kn.

Propulsella oon saanut kulkemaan 29kn. Ja mutuna kestää paremmin lastia kuin kolmilapaiset.

70hv evarilla mennyt 37kn ennenkuin moottori hajos, testit jäi kesken. Ajettavuus oli kyllä paljon parempi kun oli vähän enemmän voimaa peräpeilissä.
Nyt kiinnostaisi kokeilla tosiaan 70hv Yammua joka pitäisi olla huoltoa vaille tikissä. Potkuri vaan puuttuu...

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 18.01.2020 19:37
Kirjoittaja Juho
Kiitos konalle vastauksesta.Nyt kulkee kun muutin km/h knot 27 kn.Tavoite olis saada 30kn rikki näillä edellä mainituilla muutoksilla.Käytän venettä pääsääntöisesti uisteluun,eli vauhti on vain kokeilua.Jarrupussien kanssa onnistuu hienosti.Pintapurkaus tulppia on jotkut kuulemma käyttäneet,onko tietoo?

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 21.01.2020 10:13
Kirjoittaja transom
Olen käyttänyt pintapurkaustulppia (Champion UL77-V) 50 hp Evinrude 1974 perämoottorissa. Ne on tuohon koneeseen alunperin suositellut tulpat.

Siinä ne toimii ihan hyvin. En tosin tiedä toimiiko paremmin kuin jotkut muut. Muistelen lukeneeni, että myöhemmin suositukseksi tuli tavallisella rakenteella olevat tulpat.

Nuo pintapurkaustulpat ovat ilmeisesti hyvin "kylmät", ja periaatteessa hyvin pitkäikäiset. Samaten sylinterin virtauksen kannalta hyvät. Ongelmana on ilmeisesti ollut tulpan meneminen tukkoon öljystä (fouling). Itsellä ei mitään ongelmia ole ollut. Nykyöljyt on kuitenkin varsin hyviä.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 21.01.2020 17:50
Kirjoittaja Juho
Täytyy kokeilla,ei noi kalliita ole.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 01.05.2020 23:15
Kirjoittaja Juho
Konalle kysymys.Tilasin ccms läpät,ne on jotain muovia.Läppärunkot on käännetty noin 9mm.Toimisko kone niillä vanhoilla peltisillä läpillä.Tyhmä kysymys,vaihdan kyllä ne läpät,mutta mistä se ero tulee verokkina pelti vastaan muovi.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 05.05.2020 12:05
Kirjoittaja Kona
CCMS läpät on hiilikuitua.

Voit ihan hyvin käyttää peltiläppiä. Tehoeroa kalakoneissa tuskin huomaa, ehkä tyhjäkäynnillä uudet antaa tasaisemman käynnin riippuen peltisen kunnosta.
Suurin ero tulee siinä vaiheessa kun peltiläppä katkeaa ja menee koneesta läpi. Hiilikuidulla tuhot on oleellisesti pienemmät.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 05.05.2020 15:26
Kirjoittaja Juho
Joo,lukihansen tuolla viestiketjun alussa oli vaan into suuri kun sain veneen pihaan ja pääsin muokkaamaan läppien rajottimia.Täytyy toivoa että vähän tulis tehoo lisää.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 09.06.2020 20:26
Kirjoittaja Juho
Moro.Nyt on eka testiajo tehty viime sunnuntaina liian kovassa tuulessa.Eli vaihdettu 50 kaasarit vaihdettu hiilikuituläpät taivutettu rajottimet n9mm auki ja sitten tuloksiin.nyt huippukierrokset 5300 samalla propulsen potkurilla ja meni se 30.2kn(tarkka lukema minkä ehdin garminista lukea)Eli pääsin tavoitteeseen.Kesällä pääsen kokeilee orkkis alu 17 mitä se sitten vaikuttaa.Kone muuttui kierros herkemmäksi kuin oli ennen.Samalla asensin servokaasun uistelua varten.Tyhjäkäynti liian pieni,mistä säätö.Käännänkö suoraan kaasuläpistä kun en nähnyt mitään säätö ruuvia.Matka kierroksilla 3000 rpm vauhti on 30-35km/h.Tuolloin äänimaailma sopiva.Kaveri sanoi että rasittaa moottoria noi pienet kierrokset.En tiedä kommentoikaa.Kannattiko,joo moottorin luonne muuttui pirteäksi,tuskin se bensan kulutus paljoa voi nousta jos siirtymillä polttaa karstat pois ja muuten uistelee 1200-1800rpm.

Re: Evinrude 40 viritystä

ViestiLähetetty: 10.06.2020 20:46
Kirjoittaja toni
Ihan hyvin kulkee ja kiertää kun ottaa huomioon että on vielä 4 lapanen potkuri.kokeilisin tuohon 3 lapaista hustleria jos sellaisen vaan tuohon saa.