Sivu 1/1

Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 10:10
Kirjoittaja Veneilijä
Mitenkäs tuo sytytyksen säätö. Vauhtipyörässä on ura ja moottorin veneen puoleisessa päässä kiinteä "nuoli". Vauhtipyörässä myös eri kohdassa,kuin tämä ura, asteikko. Lisäksi on nuoli siellä vivussa mikä liikkuu kaasua antaessa. Hankala selittää... Elikkä, miten tämän säätö tulisi tehdä, jotta saa ennekon oikeaan ja jos jollakin vielä tietoa mikä olisi hyvä/oikea ennakko. Kone yammu 60hv vm.89 2t tuorevoitelu peli

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 10:21
Kirjoittaja Tommy
Tyhjäkäyntiennakko 6-8 ATDC ja täyskaasulla 19-21 BTDC

Lukema nuolesta ja asteikko löytyy vauhtipyörän päältä. Säätö ajoituslampulla.

Kuvassa näkyy TDC3 eli 3-sylinterin YKK, mutta TDC1 kohdalta löytyy asteikko.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 10:33
Kirjoittaja Veneilijä
Kiitos vastauksesta. Lamppua tai oikeastaan kokemusta sen käytöstä ei ole. Pitänee ajella jollekkin pajalle, jotta sais säädön kohdalleen. Sinänsä toimii ihan ok kone, mutta epäilyttää vielä hiukan ja siksi voisi tarkistuttaa sytytyksen. Talvella purettu koko kone ja kasattu uusiksi jne. Jos jollakin osaamista ja lamppu Turun suunnalla, niin mieluusti voi ilmottautua. Vene vesillä Turussa.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 13:18
Kirjoittaja toni
kuvassa näkyy startin ja mustan laatikon välillä sytytyksen säätöruuvit ja vauhtipyörän alla osoitin viivalle joka on vauhtipyörässä.viivan pyörittää kohalle vapaalla ja katsoo vauhtipyörän päältä mitä viisari näyttää ja säätää ruuvista.täyskaasulla kaukkarista vaihde&kaasu pohjaan ja nyt on erona vain toinen ruuvi tämä kaikki moottori sammuksissa.voi säätää myös lampulla.tänään säädin oman vastaavan ja taitaa nyt jopa toimia.ja selvennykseksi vielä että osoitin liikkuu kun ruuvaillaan eli vauhtipyörää joutuu sen mukaan kääntämään nähdäkseen säädetyt ennakot.rannas vartin homma.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 13:43
Kirjoittaja Veneilijä
Jees, pitää tutkailla mitä näyttää. Mikä noista arvoista/ennakosta mahtais olla ok, vai pitääkö vain testailla eri kohtia?

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 15:32
Kirjoittaja toni
Veneilijä kirjoitti:Jees, pitää tutkailla mitä näyttää. Mikä noista arvoista/ennakosta mahtais olla ok, vai pitääkö vain testailla eri kohtia?

Itse varmaan kokeilisin atdc-6 btdc-20.1/2 työkalut 10mm kiintoavain ja ristipää meisseli käy tasapääkin siihen ruuviin

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 20.06.2020 15:41
Kirjoittaja Tommy
Tuo mekaaninen/visuaallinen ennakontarkastus on näppärä. Itsellä ei ole siitä kokemusta kun olen aina tarkistanut sytytyksen ja kipinän lampulla.
Tietenkin osoitin neula pitäisi vielä tuota ennen tarkistaa/kalibroida heittokellolla 1-syl yläkuolokohdasta.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 23.06.2020 18:25
Kirjoittaja toni
Loistava ja helppo systeemi.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 01.07.2020 22:01
Kirjoittaja toni
Jatkoin tähän ketjuun nyt vähän aiheen vierestä 60/70 sama kone toinen kuristettu.eli tilasin vesipumpun korjaussarjan ja vesipumpun kannen. en vielä kuitenkaan ole hakenut venettä pihalle ja osat tuli tänään. avasin paketin nyt on sellainen hämärä muistikuva että siinä kannessa on tiiviste vesiputkelle.uudessa osassa ei tätä tiivistettä ole vai muistanko väärin.joku tietysti ihmettelee miksi vene pihalle moisen homman takia no joku siin hommas kuitenkin vastustaa tai työkalut loppuu kesken ja hermo menee.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 01.07.2020 23:43
Kirjoittaja Tommy
Pelkkä "suppilo" vesiputkelle

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 02.07.2020 06:04
Kirjoittaja toni
muistin sitten väärin pitää hakea vene pihalle ens viikolla.viikonloppuna pitää mennä ilman termaria vielä. mut nythän on lämpimät vedet ja toivottavast tulis tol kuntoon. keväällä kuitenki rassannu kaikkii muita aukkoi kun poweri oli irti.ja kädellä kyllä tunnustelin moottoria kun työnsin mereen ja irrotin uuden termostaatin.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 06.07.2020 16:12
Kirjoittaja 6H370hv97
Kyllä kannessa suppilon alla on kumitiiviste johon putki menee.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 06.07.2020 20:44
Kirjoittaja toni
Irroitin äsken perän ja vesipumpun kannen. ja kyllä siellä on tiiviste noin sentin mittainen musta letkunpätkä johon vesiputki suppilosta menee. irroitin tuon tiivisteen jo ja siirrän uuteen kanteen vanha kansi oli ainakin jossain kohtaa saanut lämpöä sisäpuolelta. siipipyörän kupin yläpuolinen osa oli vähän sulanut ja huomenna jos ehtii pitää käydä pumpun pohja osa läpi että onko ehjä. suolaa oli ainakin yksi kolo täynnä uutta pohja osaa minulla ei ole.yhdessä Nissan tohatsussamme siinä oli reikä joka paikattiin kemiallisella metallilla.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 07.07.2020 15:37
Kirjoittaja 6H370hv97
toni kirjoitti:Irroitin äsken perän ja vesipumpun kannen. ja kyllä siellä on tiiviste noin sentin mittainen musta letkunpätkä johon vesiputki suppilosta menee. irroitin tuon tiivisteen jo ja siirrän uuteen kanteen vanha kansi oli ainakin jossain kohtaa saanut lämpöä sisäpuolelta. siipipyörän kupin yläpuolinen osa oli vähän sulanut ja huomenna jos ehtii pitää käydä pumpun pohja osa läpi että onko ehjä. suolaa oli ainakin yksi kolo täynnä uutta pohja osaa minulla ei ole.yhdessä Nissan tohatsussamme siinä oli reikä joka paikattiin kemiallisella metallilla.

Omassa 70hv yamahassa oli samankaltaiset löydökset vesipumpussa. Eli pohjan yksi kolo oli myös täynnä "suolaa" ja syöpynyt. Vaihdoin koko vesipumpun ja ongelmat katosivat.
Jos tuo vesipumpun muovikansi on lämmennyt ja sulanut on siinä takuuvarmasti yksi syy huonoon vedenkiertoon.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 09.07.2020 20:54
Kirjoittaja toni
Kyllähän siellä sontaa oli vesipumpun pohjassa ja ehjältä vaikutti niin kasasin pumpun.vene oottaa nyt testiajoa olis kyl pitänyt vaan tilata uusi pohjakin mut ei nyt ollu aikaa odottaa enää sitä.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 12.07.2020 20:58
Kirjoittaja alpi
Omassa -88 60FETOssa alkoi lämpösummeri huutamaan viime syksynä pienillä kierroksilla rullatessa, vaikka impelleri ja termostaatti oli uusittu. Kansi lämpeni melkein sataan asteeseen mittarilla tutkiessa, enemmän kaasua antaessa sitten jäähtyi ja hiljeni. Purin myös koko pumpun ja rapsuttelin pumpun pohjan kanavat ryönästä auki, ja asensin korjaussarjan. Nyt pysyy lämmöt tyhjäkäyntinopeuksilla siellä 70 asteen pinnassa. Valtava ero, vaikkei nuo kanavat täysin tukkeessa olleetkaan...

Sytytykseen liittyen, omassa koneessa on vauhtipyörässä kaksi eri asteikkoa, toinen "ENDURO 60" mallille, ja ainakin omassa tapauksessa pitää katsoa ne ajoitukset nimenomaan siitä toisesta asteikosta. 7 ATDC idle / 20 BTDC wot on hyväksi havaittu tuohon koneeseen. Kannattaa tarkastaa ykköspytyn yläkuolokohta, niin näkee kumpi asteikko on oikea, jos epäilyttää, tai vanhat säädöt on ihan mitä sattuu.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 13.07.2020 18:42
Kirjoittaja toni
En kyl ole nähnyt kun yhdet merkit ja 1 2 3 yläkuolokohta merkit.mut tämä on vuodelta 86 bet ei beto

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 21.07.2020 01:12
Kirjoittaja toni
Vesipumppu toimii nyt hyvin ja tuntuu vaan että suurin merkitys oli pienen reijän aukaisul joka tulee pystyakselin Stefan yläpuolelta. en kyl ole varma mutta toimii nyt kuitenkin pumppu.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 24.07.2020 05:40
Kirjoittaja jiipee62
Jatketaan tähän samaan, mulla on tuo 60FETO, mitkä erot on seitsenkymppiseen?

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 24.07.2020 11:00
Kirjoittaja toni
Kuristus osat kaasuttimet pienemmät suuttimet ja kurkut imuläppien rajoitinlevyt ja pakoputki näissä osissa on 6h2 merkintä.muissa osissa myös 60hv moottorissa on 6h3 merkintä.jäi nyt mittaamatta keväällä kun oli vielä noi osat 6h3 pakoputken koko.mutta on mielestäni viilattavissa ainoa ero kuitenkin on putken sisällä ahtain kohta 6h2 ja 6h3 putki ollut myös pöydällä vierekkäin.pitäisi vielä tarkistaa onko 90hv 6h1 rajoitinlevyt samat.lisätään vielä että jos osia ollaan tilaamassa tai räjäytyskuvia katselemassa helpommin löytää 70hv malliin. esim Jenkeissä ei edes 80 luvulla ollut 60hv mallia.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 24.07.2020 13:05
Kirjoittaja toni
eli 70/75/80/85/90 hv rajoitinlevyt on samat 10mm raottavat tasaisesti käyrät.sovitin vielä varmuuden vuoksi ja hyvin kävi.ja läppärungot on samat mut 75/90hv imusarja on pidempi.50/60hv rajoitinlevyt on erilaiset ja raottavat noin 3mm mutta modattavissa jos on oikeat työkalut.suorituskyky ja optimointi osiossa paljon lisää asiaa kyseisestä moottorista.

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 27.07.2020 09:39
Kirjoittaja jiipee62
Kiitos, jatketaan tuolla optimoinnissa jos siltä tuntuu. Pakoputken vaihto/tuunaus haiskahtaa katkenneilta pulteilta ja ajanmenolta :?

Re: Yamaha 60hv

ViestiLähetetty: 27.07.2020 10:47
Kirjoittaja toni
Se on just sitä minulla meni 5 pulttia poikki ja lähes kaikki oli muuten vaan jumissa.cobalt teräl onnistuin porailemaan hyvällä tuurilla pultit pois.aikaa palaa myös tiivistepintojen putsailuun ja hiomiseen. Mutta Powerihan irtoaa tuossa samalla niin vaihdoin kampiakselin Stefat.