70hv - 88 yamaha näytti luotaimen mukaan akun jännitettä 11.3v kierroksilla ja nyt akku aivan tyhjä. Ilmeisesti tästä löytyy tasasuuntaaja, ja olisiko vika siinä? Pystyykö sen toiminnan mittaamaan koneen ollessa sammuksissa?
Kuva tasasuuntaaja/jännitteensäätimen mittausohjeesta, en tiedä voisiko sitä käyttää apuna. Huomioi NOTE kohta.
Jos tasasuuntaajan mittaus ei onnistu niin voit mitata yleismittarilla valopuolien jännitettä tasasuuntaajalle tulevista vihreistä johdoista ja kone käynnissä. Mittari vaihtosähkölle, iso jännite asteikko (V). Veikkaan, että valopuolien pitäisi puskea jotain lähelle 20V tyhjäkäynnillä.
Mun mielestä jos johtosarja ja akkukaapeli on kytketty oikein niin kone on hengetön sulakkeen ollessa rikki. Pelkällä tasurilla ja täyskaasulla akun jännite voi nousta 16-17V ja levossa laskee sinne 13V tuntumaan. Normaali kokoisella auton akulla kaikki on kuitenkin ihan ok.
Mittasin puolilta tulevilta vihreiltä reilua 17v ja 16v näytti punaselta kun kierroksia käsikaasulla nosti. Eli vissiin pitäisi kunnossa olla. Johonkin tuo akku nyt on purkanut sitten jos kerta tasuri kunnossa.
Kyllä tuo siinä tapauksessa näyttää siltä, että akku on loppunut. Mulla oli keväällä sama homma noin 10v ikäisen akun kanssa, ettei vaan enää yksinkertaisesti ottanut yhtään jännitettä vastaan.
Palataanpas vielä asiaan. Akku uusittu ja ajossa näyttää 12.4v. Mittasin nuo vihreät piuhat ja annoin kierroksia niin 12.7v näytti. Eli onko vika nyt kuitenkin tuolla vauhtipyörän alla olevassa puolassa vai mikä siellä nyt onkaan?
Mittasitko ac- puolella? Jos mittaa suoraan valopuolasta vaihtosähköä ilman akkua ja ennen tasuria niin sieltä pitäisi napsua lähemmäs 50V jo aika pienellä kaasulla.
Tommy kirjoitti:Mittasitko ac- puolella? Jos mittaa suoraan valopuolasta vaihtosähköä ilman akkua ja ennen tasuria niin sieltä pitäisi napsua lähemmäs 50V jo aika pienellä kaasulla.