Tuo nopeuden nosto tuntuu monesti pieneltä, mutta nopeus ei lisäänny samassa suhteessa kuin teho vaan tehon neliojuuressa. Ilman dynoa on teholisäyksen arviointi aina vain paras arvio, mutta suuntaa antava laskelman voi tehdä nopeuden noususta.
https://www.go-fast.com/Knowledge-base/ ... calculatorThere are so many factors that affect boat speed that it is hard to make accurate estimates of what the real top end will be. Mercury Marine uses the following formula to estimate potential top end, this calculator uses this formula.
The Square Root of (Total Shaft Horsepower / Weight ) x Constant = Speed
Tuossa kaavassa paino on paunoja (lb) ja nopeus mailia tunnissa (mph). Tuo olettaa, että vene on täydessä plaanissa tuolla teholla.
Tuolla voit laskea, että:
Jos veneesi kokonaispaino on 600 kg (1322 lb) ja lähtötilanteessa teho on 70 HP ja nopeus 35 solmua (40.3 mph), niin veneesi ns. Crouch numeroiksi tulee silloin 175, joka on varsin realistinen arvo.
Kun nyt nopeus nousee arvoon +3 solmua, eli arvoon 38 solmua (43.7 mph), niin sama setup edellyttää tehoa jo 82 hp.
Eli se 3 solmun vauhdin nostaminen edellytti 12 hp lisätehoa, joka on lähtötilanteeseen nähden +17 %.
Kun siirryttiin mittaamaan nopeudet GPS:llä, niin aika moni vene menetti nopeutta. Nuo perinteiset paineeseen pohjautuvat nopeusmittarit oli enemmän mailimittareita kuin solmumittareita.
Tuolla 82 hp teholla 400 kg (882 lb) painava muuten samanlainen vene kulkisi jo 46 solmua (53 mph). Paino vaikuttaa huomattavasti.