Sivu 1/1

3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 06.02.2019 20:23
Kirjoittaja Tommy
10. kilpaveneily kausi on alkamassa ja kesäksi on tiedossa MM-kisat Ruotsissa! Veneeseen pitää tehdä pieniä muutoksia U.I.M - sääntökirjan mukaiseksi, mutta niistä lisää myöhemmin keväällä. Uusi kypäräkin on jo hankittuna, Snell K2010 hyväksynnällä oleva lasikuitupotta.

Potkurivalikoima on vielä sama kuin syksyllä

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 21.05.2019 20:51
Kirjoittaja Tommy
Tämä on vielä tilanne, mutta ensimmäinen kisa Kalkkirannassa 8.6

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 27.05.2019 14:28
Kirjoittaja Tommy
Tänään otettu vene trailerille ja loppuviikosta ensimmäiset testit. Kalkkirannan PM-kisa mennään vielä V-60 säännöillä.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 09.06.2019 18:55
Kirjoittaja Tommy
PM-kisat käyty ja mukana oli 7 venekuntaa. Kolme Suomesta, kolme Ruotsista ja yksi Norjasta. Keli oli tyyni huippunopeus kilpailua varten, mutta oman mausteen antoi huviveneiden aiheuttamat aallot ja erinäinen ristiaallokko paikkapaikoin. Itse kisassa Suomalaiset J-5 ja J-52 ajoivat kilpailua toisiaan vastaan, yksi Ruotsalainen keskeytti kilpailun johdosta ja myös Norjalainen jäi matkalle meidän edestä niin otettiin varmasti 3-sija ja PM-Pronssi kotiin.

Nopeus oli lähes koko kisan ajan 45 solmua ja parhaat ajoivat sen noin 50. Kaksi Ruotsalaista tiimiä eivät saanet veneitä kulkemaan ja heille sijat 4 ja 5.

Veneestä kuvattu video tulee jakoon kun saan sen purettua, pakattua ja lähetettyä youtubeen.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 11.06.2019 20:24
Kirjoittaja Tommy
Tässä video kisasta: https://youtu.be/jdAQCxp8h4g

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 08.07.2019 23:41
Kirjoittaja Tommy
Nyt on kuukausi tehty pohjan muokkausta. Pohjaan tuli lasikuitukansi, jonka sisälle polyuretaanivaahto.
Testiajo oli 6.7 ja vene pysyi ihan ajokelpoisena. Nyt pitää jatkaa nopeuden metsästystä.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 12.08.2019 20:49
Kirjoittaja Tommy
MM-kisat, Ruotsi, Öregrund

Kaksi viikkoa ennen kisaa testattiin vielä potkureita ja rakennettiin veneen pohjaa uusiksi. Kisapaikalle mentiin päivää aikaisemmin testaamaan potkureita ja ajamaan eteläinen reitti läpitte. Olin yksin liikenteessä niin heti alkuun pitää antaa kaikki kiitos Team Mäkiselle, Ruotsalaiselle kartturille ja hänen isälleen, Joukkueenjohtajalle, Minnalle ja kaikille muille, jotka auttoivat reissussa.

Maanantai - Katsastus, radan läpikäynti ja ohjaajakokous

Katsastuksessa suurin virhe/puute oli sääntökohta 707.1 eli bensatankin täyttö ja huohotus. Sääntö sanoo, että täyttö ja huohotus pitää olla veneen ulkopuolella. Tämä ratkaistiin viemällä bensatankin täyttökorkin huohotuksesta letku ulos. Lopullinen korjaus on vaihtaa polttoainetankki seuraavaan kisaan.

Tiistai - Kisa 1

Aamu alkoi klo 8 vapaalla harjoituksella.. Navakka 10 m/s pohjoistuuli piti useat venekunnat tiukasti maissa, mutta me laskettiin vene veteen. Ei tosin keritty pääsemään edes satamasta ulos kun harjoitus keskeytettiin punaisella lipulla. Eräällä venekunnalla oli trimmilevy hajonnut ajossa ja miehistö oli sen verran kolauttanut itseään, että heidät haettiin varikolle ja vene hinattiin takaisin nosturille. Ennen kisaa otettiin vielä käyttöön myrskyreitti, joka lyhensi rataa muutama satametriä pohjoispäästä.

Kisa alkoi vähän myöhässä, mutta kaikki 16 venekuntaa pääsivät matkaan. Kisan pituus oli myötäpäivään lähtö + 5 kierrosta. Kisassa kaikki meni pääosin yllättävän hyvin. Sijoitus vaihteli 3-5 välissä ja maalissa sijoitus oli viides. Vasta kisan jälkeen ja nosturilla alkoivat kovan kelikisan vahingot paljastua. Ensimmäisenä vettä suihkusi perälaudasta sisälle. Sanoin kartturille, että otetaan rauhallisesti ja kiinnitetään nostoliinat. Sen jälkeen kartturi huusi Ruotsiksi laiturille, että meillä on vuoto ja saatiin vene nosturille, sekä ylös jonon ohi. Kun vene nostettiin ylös niin paljastui, että pohjan muokkaus oli revennyt peräpäästä ja toinen trimmilevy puuttui kokonaan. Oli vain katkennut sähköjohto jäljellä ja saranien pultit olivat korkanneet perälaudasta läpi.

Nopea tuumaustauko ja lainaamalla saatiin lasikuitutarvikkeet korjausta varten ja ei muuta kuin rälläkkä laulamaan. Vene korjattiin odottamaan iltakisaa.

Tiistai - Kisa 2

Iltakisa alkoi suunnilleen aikataulussa ja mukana oli enää 13 venekuntaa. Sama rata kuin aamulla, mutta vastapäivään lähtö + 5 kierrosta. Ja nyt aallokon lisäksi oli vielä tullut 2m korkeaa maininkia. Meidän kuidutus ei valitettavasti kerinnyt kovettumaan ja ilman trimmilevyjen apua ajaminen oli kohtuu vaikeaa. Keskityttiin vain pääsemään maaliin ja pitämään muutama häntäpäästä takana. Sijoitus 9. Toiset olivat kyllä tehneet kovasti duunia kisan 1 ja 2 välissä. Ilmeisesti kova keli yllätti ja monesta veneestä löytyi kookasta trimmilevyä jopa ihan kiinteällä asennuksella. Samoin potkureita oli todennäköisesti vaihdettu sopivammaksi. Nosturilla todettiin pohjan muokkauksen repeytyneen irti jo noin metrin matkalta.

Keskiviikko - Kisa 3

Annettiin veneen kuivua yön yli ja aloitettiin korjaustyöt aamu 7 aikaan. Itse kisa alkoi vasta klo 17. Kuidutus saatiin hyvin valmiiksi ja se kerkisi kovettumaan hyvin ennen kisaa. Kisa oli nyt pitkä eteläinen reitti ja 3. kierrosta pohjoista reittiä vastapäivään, mukana 13 venekuntaa. Eteläinen reitti oli kohtuu tyyli niin otettiin alle cleaveria, jolla saatiin ihan hyvästi nopeutta ja pysyttiin alkumatka muiden mukana. Kärkisijoihin ei kuitenkaan nopeus riittänyt niin pohjoiselle lenkille saavuttiin häntäpäässä. Otettiin varmanpäälle ja pidettiin pohja ehjänä, sekä kuskin penkki veneessä kiinni.. Sijoitus 9.

Loppusijoitukset kuvana

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 13.08.2019 10:37
Kirjoittaja haahuilija
Mitä tuo pohjan muokkaus oli?
Onko se "siiven" poisto tai muokkaus joku sääntöjuttu vai jotain etua vauhdin suhteen?

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 13.08.2019 12:29
Kirjoittaja Tommy
Se oli täysin pelkkä U.I.M sääntöjuttu yksirunkomääritelmän mukaiseksi. Ylileveä negatiivinen kansi laskettiin nousulistaksi ja sen leveys saa olla max. 8% veneen leveydestä. Joten kansi piti leikata kapeammaksi tai täyttää pohjakulmaa loivemmaksi.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 25.08.2019 19:54
Kirjoittaja Tommy
Paketti on ollut nyt MM-kisasta eteenpäin purettuna ja väärinpäin pihalla. Pohjakulman muokkaus on tehty uusiksi ja nyt on kuidutus menossa.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 31.08.2019 23:16
Kirjoittaja Tommy
Huomenna yritän saada veneen käännettyä, että pääsen polttoainetankin ja kuskin penkin kimppuun. Jätän pohjan vielä tähän malliin loppukaudeksi.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 18.09.2019 19:59
Kirjoittaja Tommy
Saimaa Race

Lauantain iltakisa alkoi kovasta tuulesta ja aallokosta huolimatta lähes täydellisesti. Olimme ensimmäisen kierroksen lopussa muutama satametriä J-52:sen takana toisena kisassa. Maalisuoralla katsomon edessä tuli kuitenkin kylmä kylpy eli ensimmäinen kaato 10v aikana. Vene hyppäsi vasta-aallokossa pystyyn ja kääntyi sivuttain ja siitä kyljelleen alas ja ympäri. Nopeasti selvisi, että kartturilla ja itsellä on kaikki OK, vene kelluu ja seuraavaksi paikalle tulleet kilpailijat päivystivät siihen asti, että Poliisivene ja turvavene pääsi paikalle.

https://youtu.be/ZvLDh_s7zP4

Sunnuntain kisaan päästiin osallistumaan suunnitelman mukaisesti. Moottori oli käytetty lämpimäksi illalla, mutta itse koeajo jäi kisaan. Kone toimis ajottain ihan normaalisti, mutta hälytysjärjestelmä ja summeri aktivoituivat koko kisan ajan toistuvasti, joten keskityttiin vain ajamaan maaliin asti rauhallisesti ja turvallisesti. Onnistuttiin siitä huolimatta pitämään neljäs venekunta takana ja tuloksissa 3. sija sunnuntain kisasta.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 25.09.2019 19:36
Kirjoittaja Tommy
Uuden trimmilevyn valmistusta Ruotsissa kadonneen tilalle =)

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 01.10.2019 05:56
Kirjoittaja Tommy
Ruotsin Östhammar GP:seen lähdetään kiinteällä trimmilevy asennuksella

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 08.10.2019 14:12
Kirjoittaja Tommy
Östhammarin kisa oli ikävästä ilmasta huolimatta taas mukavaa vaihtelua mm laiturilähtö =) huippunopeudessa jäätiin pari solmua, mutta toisaalta Imatran uiminen ja potkuri valinta oli tietoisia ratkaisuja ajaa varman päälle.

Video kisasta: lähtö ja ensimmäinen kierros
https://youtu.be/ZydBHxv0ZjE

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 10.11.2019 12:47
Kirjoittaja Tommy
Kausi alkaa olemaan paketissa ja vene on jo laitettu pressuvarastoon viettämään talviunta. Östhammarin jälkeen ei enää juurikaan ajettu niin testit jatkuvat taas ensi keväänä. Silloin viimeistelyssä on tämän kesän pohjanmuutokset ja ehkä pientä hissi, setback, kiilapala, potkuri jumppaa. Uusi ketju alkaa vuodenvaihteen jälkeen niin palataan siinä asiaan =) Tähän saattaa tulla vielä muutamia kuva / video päivityksiä kaudesta.

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 23.11.2019 13:44
Kirjoittaja Tommy
SPV:n Gaala 30.11.2019 Kalastajatorpalla

Re: 3J (V-60) J-86 kausi 2019

ViestiLähetetty: 25.12.2019 16:47
Kirjoittaja Tommy
Vuoden 2019 Fair Play palkinto