Mitä maalia myrkkymaalin päälle?

Mitä maalia myrkkymaalin päälle?

ViestiKirjoittaja Larmatin » 26.08.2019 21:04

Moi.
Mulla on -88vuoden lasikuitu vene jonka ostin tuossa muutamia vuosia sitten, pohjassa oli jotain lohkeilevaa myrkkymaalia ja jotain joka osittain liukeni veteen kun painepesuria näytti.
Sain pestyä pohjan painepesurin rotosuuttimella ja sieltä lähti hyvin semmoisia pieniä muruja reilusti.
Nyt pohja on laikukas kun sieltä täältä paistaa lasikuitu ja jostain paistaa kellertävä maali, onko se jotain pohjamaalia?

Ja nyt se kysymys.
Millä se kannattaa maalata mustaksi?
En säilytä venettä vedessä joten myrkkymaalia en kaipaa mutta ulkonäön takia jollain haluan sen mustaksi. vedänkö mustalla sprayllä vai talomaalilla?
Mitäs siihen suositellaan...
Larmatin
 
Viestit: 17
Liittynyt: 29.07.2019 20:57

Re: Mitä maalia myrkkymaalin päälle?

ViestiKirjoittaja Tommy » 27.08.2019 18:12

Jos tarkoitus ei ole tehdä priimaa, mutta vesisulku laminaatille olisi kuitenkin ehkä järkevää tehdä traileri veneestä huolimatta. Itse lähinnä olen yrittänyt suosia 2k aineita, mutta tässä tapauksessa todennäköisesti esim. Hempel Multicoat olisi vaihtoehto.

1-komp, puolikiiltävä, alkydipohjainen pohja-, väli- ja pintamaali. Saa suoraan myös mustana.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Mitä maalia myrkkymaalin päälle?

ViestiKirjoittaja Larmatin » 27.08.2019 20:55

Pysyyköhän toi siinä vanhojen myrkkyjen päällä kuinka hyvin?
Ja pitäisikö oikeasti lasikuitu jotenkin suojata ettei se ime vettä sen gelkoutin lävitse?

Vissiin tuo on tarkoitettu vesilinjan yläpuolelle mutta kai se veten allakin toimii kun ei se vene siellä vedessä mulla päivää pidempää ole kerralla
Larmatin
 
Viestit: 17
Liittynyt: 29.07.2019 20:57

Re: Mitä maalia myrkkymaalin päälle?

ViestiKirjoittaja Tommy » 28.08.2019 06:11

Tässä eräs linkki, joka käsittelee Osmoosia ja lasikuituveneen maalausta: https://venemaalit.fi/usein-kysyttya/mi ... uiturutto/

Lähetin kesällä kysymyksen Hempelille kun halusin maalata kilpaveneen pohjan ns. pintamaalilla. Sain seuraavan vastauksen:

Moi

Brilliant Glossin alle suositellaan primeriksi Primer Undercoat tai Multicoat.
Multicoat ei välttämättä tarvitse ylimaalta koska kyseessä on puolikiiltävä alkydipohja-, väli- ja – pintamaali.

Ystävällisin terveisin

Johan Ellenberg
Area Sales Manager
OY Hempel (Finland) AB
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31


Paluu Yleinen veneilykeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron