Sivu 1/1

Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 10.06.2018 07:31
Kirjoittaja Weikko
''veneen maksimitehoiksi oli ilmoitettu 90hv ja poikani piti rekkaroida siihen 80hv Jammu
tuli paperit trafilta bumerangina takaisin. Ilmoitettiin veneen max tehoksi 65hv. Vene on Terhi 490S jonka kilven
max teho on tuo 65 hv. Eli ei kannata tuijottaa liikaa siihen rekkarin tietojen max tehoon.

Trafilla tuntuu olevan vanhoista isoista paljon myydyistä merkkiveneistä ajantasaista tietoa max tehosuiosituksista.

Jos jotain satuu kiinnostaan hyvä 89 mallin pitelemätön 80 Aetol jonka kov puheiden mukaan 94,
niin sellainen tulee lähiaikoina myyntiin ja myydään jos löytyy 1500 eken ostaja.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 10.06.2018 11:53
Kirjoittaja Tommy
Onko vene uudempi kuin 16.6.1998 ja tyyppihyväksytty ce-merkillä?

Tästä asiasta on paljon keskustelua ja väärää tietoa liikkeellä varsinkin sosiaallisessa mediassa.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 10.06.2018 14:09
Kirjoittaja Weikko
Vene on ilmoitettu 1982 malliseksi....

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 10.06.2018 14:17
Kirjoittaja Weikko
Kilpi on merenkulkuhallituksen tyyppihyväksyntä jossa on toi max teho 65hv.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 11.06.2018 15:30
Kirjoittaja Tommy
Maistraatin aikana koneeksi sai rekisteröidä minkä tahansa moottorin ja ilmoitettua max konetehoksi mitä vain. Se viimeinen maistraatille rekisteröity moottori jäi voimaan kun rekisteri siirtyi Trafille. Huomiona, että moottorin saa vaihtaa saman tehoiseen, myös Trafille vaikka olisi ylitehoinen.

Mulla on Flipper retkivene vuodelta -71 ja siinä on kilvessä suositus koneteho. Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei Trafille viitsi sitäkään konetehoa koittaa ylittää.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 11.06.2018 19:01
Kirjoittaja transom
Jos veneeseen maistraatin aikana on rekisteröity isompi moottori, sitä saa käyttää ja veneen saa sillä myydä sillä eteenpäin ja seuraavakin omistaja saa sen rekisteriin omiin nimiinsä. Ainoastaan venevakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia. Samaten jos aiheuttaa onnettomuuden, voi ylikoon moottori aiheuttaa ongelmia.

Jos moottorin haluaa vaihtaa, on se vaihdettava pienemmäksi. Uutta moottoria ei saa ylitehoisena rekisteriin.

Ja vanhojenkin kilpien max suositus on samalla muuttunut maksimiksi. Uudemmissa kilvissä se on koko ajan ollut maksimi teho. Eli 70-luvun veneet ovat saman sääntely alaisia.

Montakohan onnettomuutta on oikeasti aiheutunut siitä, että veneeseen, jonka max koneteho on 65 hp asennetaan 80 hp moottori?

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 11.06.2018 19:33
Kirjoittaja Tommy
transom kirjoitti:Jos moottorin haluaa vaihtaa, on se vaihdettava pienemmäksi. Uutta moottoria ei saa ylitehoisena rekisteriin.

Mä muistelisin joskus nähneeni Trafin ansiantuntijan sähköposti vastauksen, missä olisi ollut että samantehoisen saa asentaa kuin se viimeinen Maistraatilla rekisteröity. Tämä tosin saattaa olla henkilöstä kiinni kuka on antanut vastauksen. Parempi ja turvallisempi kun varautuu siihen, ettei uusi kone ole "ylitehoinen".

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 11.06.2018 23:53
Kirjoittaja malandio
Eikös nämä koske nimen omaan kiuluja, joissa on jonkin sortin valmistajan plakaatti?
Omavalmisteet taitaa mennä ihan jonkun muun mukaan. Itse tuon oman projektini rekisteröin viime syksynä ensimmäistä kertaa trafille.
Aikaisemmin ollut maistraatin papereissa ihan mitä sattuu tiedoilla, kuten volvo b20 /26hv, vaikka patana oli 220hp 350cu ollut jo 30vuotta. Sama päti jonkin sortin matkustaja määrään, eli jossain vaiheessa on tainnut hieman kasvaa matkustajalle varattava tila, tai sitten ihmiset on kasvaneet... Nytten siis papereissa tuolle kiikkerälle 7x1.3m rungolle 220hp tehoraja ja matkustapaikkoja 12kpl :D

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 12.06.2018 01:15
Kirjoittaja Tommy
Omavalmisteet on niin harmaata aluetta varmasti myös Trafille, että siitä pitäisi melkein aloittaa oma ketju johon voisi kertoa kokemuksia. Omavalmisteen rekisteröintiin löytyy ihan omat säännöt ja kaavakkeet, mutta en tiedä kuinka tarkkaan Trafi niitä noudattaa.

Homma menee haastavaksi vaikka vanhan veneen kanssa missä ei ole kilpeä ollenkaan. Ohjeiden ja sääntöjen mukaan ensin pitäisi selvittää veneen merkki ja malli, koska vanhaa venettä ei pitäisi voida ensirekisteröinti omavalmisteena.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 12.06.2018 17:44
Kirjoittaja Weikko
Nonniin tietoa rekkaroinneista. Faster 440 sai 60 heppasen koneen rekattua kun oli aikaisemmin
maistraatin aikaan ko konekoolle rekattuna. Muuten olisi ollut 40 heppaa maximi koko jonka saa
rekattua veneeseen. Samoin ois ton Terhinkin saanu rekattua vaikka 350 heppaselle jos ois
maistraatin aikaan semmoiselle koneelle rekattu.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 13.06.2018 18:58
Kirjoittaja transom
Eli Trafi olisi siis muuttanut linjaansa aiemmin ylisuurella koneella maistraatin aikana rekisteröityihin, joihin haluaa vaihtaa koneen.

2016 Trafin ohjeistus oli, että moottorin vaihdon yhteydessä moottorikoko pitää olla enintään maksimitehon kokoinen.

Trafin sivulla näkyy olevan nyt listaus veneiden maksimitehoista sekä mistä ne on kaivettu (siis ennen CE merkintää). Aika moneen näkyy olevan mm. Kipparilehden joku numero. Aika monesta tehot näkyy puuttuvan, eli mitenkähän Trafi niiden osalta toimii.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 13.06.2018 19:36
Kirjoittaja Tommy
transom kirjoitti:Trafin sivulla näkyy olevan nyt listaus veneiden maksimitehoista sekä mistä ne on kaivettu (siis ennen CE merkintää). Aika moneen näkyy olevan mm. Kipparilehden joku numero. Aika monesta tehot näkyy puuttuvan, eli mitenkähän Trafi niiden osalta toimii.

Pari vuotta sitten pyysivät asiakasta itse todistamaan veneen valmistajan suositteleman / max. konetehon. Mielellään kilven, lehtikirjoituksen tai vanhan esitteen perusteella. Eli Trafi keskeytti rekisteröinnin siksi aikaa, että asiakas sai selvitettyä oman venemallinsa konetehon.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 21.11.2018 03:30
Kirjoittaja Supaplex81
Kuinka herkästi vesillä tarttuvat esim puhalluksen yhteydessä onko moottori juuri se mitä papreissa sanotaan? Jos vaikka vanhasta koneesta on numerot jo rapistuneet? =)

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 21.11.2018 14:19
Kirjoittaja Tommy
Omat kokemukset rajoittuu 15v ajalta vain yhteen kertaan kun Merivartiosto on pysäyttänyt. Kipparin ajokunto kiinnosti eniten ja 0.0 tuloksen jälkeen katsottiin pakolliset varusteet läpitte. Sammuttimen leima oli mennyt vanhaksi 1kk aikaisemmin niin siitä tuli suullinen varoitus. Ilmeisesti moottori / koneteho katsottiin vain merkin ja mallin osalta pintapuolisesti, koska en ainakaan huomannut että kukaan olisi tyyppikilpeä käynyt lukemassa.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 02.06.2020 19:46
Kirjoittaja toni
Jos joku on saanut luvat trafilta suositusta isommalle moottorille kiinnostaisi kovasti tietää. Ja tarvitsiko vahvistaa tai muuten muuttaa venettä.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 07.08.2020 17:39
Kirjoittaja Juho
Kokemuksia rekisteröinnista.Vene siis buster r jolla ajoin vuosia 20 evinrudella josta oli kuristukset poistettu,tässä tulee kokemuksia myös virittelysta kulki 44 km/h sitten vaihdoin 40 moottorin nopeus nousi 50km/h nyt tänä keväänä isommat kaasarit ja ne läpät nopeus 53-55 km/h kelistä riipuen.No yritin trafilta täällä a-katsastus saada rekisteröityä ei onnistu koska vene ei koskaan ole ollut rekisterissä paperit oli veneestä ja moottorista minun nimissä.Noo ajelin laittomalla veneellä noin 5v kaveri neuvoi että mene paikalliseen vene liikkeeseen ja kerro siellä mikä on ongelma.Ei ollut ongelmaa kaveri otti busterin oppaan käteen ja sanoi että rs busteriin saa 40 koneen,minä kerroin että mulla r kone teho 20 siis vanhoissa malleissa.Tämä henkilö sanoi että nyt se on rs hetki meni ja vene reksattu.Siihen loppuun vielä kun ei runkonumerot täsmänny tää sama mies sanoi että kai osaat puuttuvat numerot lyödä,johon vastasin että joo.Tuli vähän tarinaa,mutta kannattaa käydä kysymässä muualtakin kuin ihan valtion konnttoreilta

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 07.08.2020 21:10
Kirjoittaja Juho
Näytti teksti vähän kaveri ja kaveri teksteiltä,tää viimeinen hemmo oli siis vene kauppias ja myy myös bustereita ja pystyy rekkaamaan veneitä.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 07.08.2020 23:14
Kirjoittaja Kona
Täällä Buster RS Trafin kirjoissa nyt 70hv Yamahalla. Onneksi oli ollut maistraatin aikaan jo 70hv koneella niin sai tämän "uudenkin" virallisesti papereihin.
Tosin ensimmäiseen muutosilmoituksen tuli vastaus että liian iso. Eivät osanneet itse tarkistaa mikä on tiedoissa ko. veneen maksimiteho.

Mitähän EU sanoisi Trafin touhusta? Eivät kohtele kaikkia yhdenvertaisesti kun toinen saa rekisteröityä isomman koneen kuin toinen samanlaiseen veneeseen.

Re: Trafi ja veneen maksimiteho

ViestiLähetetty: 08.08.2020 14:08
Kirjoittaja transom
On kyllä kummallista, että maksimi konetehojen määrittely otettiin käyttöön myös vanhemmille kuin CE merkityille veneille.

Aiempien vuosien kilvet olivat suosituksia, eivät rajoituksia, jotka perustuvat johonkin vakioituun testiin.

Vaikkapa 70-luvulla 50hp tehoiset moottorit olivat jo perusveneilijälle todella isoja ja 70hp oli jo kilpakoneluokaa. Jos valmistaja olisi merkinnyt veneeseen suosituksen 50-70hp eikä 20-50hp, olisi veneet jääneet kauppaan kun perusostaja olisi etsinyt venettä 20-30 hp koneella käytettäväksi. Tuo alaraja oli niin matala kuin pystyi. Eli käytännössä minimiteho millä vene nousi plaaniin (jos oli plaanaava vene).

Monet tuulilasiveneet olivat joko virallisesti jenkkilisenssillä valmistettuja tai selkeitä kopioita (jopa suoraan muotti tehty sellaisesta) ja jenkeissä sama 20-50hp vene oli 90-120hp koneella.

Jenkkilässä myydään tälläkin hetkellä eniten noin 150hp luokassa olevia moottoreita ja Suomessa noin 50hp luokassa olevia (kun jätetään muutaman hp koneet pois laskuista). Tietysti jenkkilässä polttoaine maksaa lähes saman per gallona (2 $) kuin täällä per litra.

Ja lisäksi en ole nähnyt yhtään tilastoa, jossa suositusta teholtaan isompi perämoottori olisi aiheuttanut itsessään onnettomuuden.

Mutta kun virkamiehet pääsevät päättämään, niin tässä tulos. Sama vene voi olla yhtä lailinen max 30 hp tai max 90 hp koneella. Riippuu mikä kone siinä sattui olemaan maistraatin rekisteröintihetkellä kiinni.