Yamaha 70hv -90 koneremontti

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja transom » 19.04.2018 18:31

Sitten ei kun kovaa ajoa.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 26.07.2018 01:03

Nyt olen ajanut tätä konetta retkiveneessä sisään noin 10 tuntia. Puristuspaine ajon jälkeen vanhoilla männillä ja renkailla 8.0, 8.0, 7.5 bar.
Tuntuu laiskalta, mutta Marinerin G-vaihteisto 1.85 välityksellä toimii hyvin ja potkurina on edelleen alu Solas 12" nousulla.

Tänään tuli taas vähän uutta nappulaa ja ensi talven aikana todennäköisesti joka pyttyyn uusi mäntäsarja.
Liitteet
IMG_20180725_132849.jpg
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Playmah » 30.07.2018 17:26

Mitäs noi hiilariläpät auttaa/parantaa?
Playmah
 
Viestit: 5
Liittynyt: 28.04.2018 08:52

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 31.07.2018 20:25

Pitäisi hengittää vähän paremmin. Laitan kokemuksia kun saan läpät asennettua ja huomaanko mitään eroa retkiveneessä.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Rangi » 31.07.2018 22:09

Mitäs käytännön eroa on R mallin läpillä kun itsellä oli 90hp yamahassa boyesen normaalit, mutta en juuri eroa vakioon on huomannut. Tuohon tiivistehommaan, loctitellä on tasotiivisteeksi sopiva massa 300bar paineenkestolla ja tais se lämpöä ja öljyäkin kestää, itsellä ollut käytössä lähes kaikkialla ja toimivaksi todennut
Rangi
 
Viestit: 8
Liittynyt: 18.02.2018 20:58

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 31.07.2018 22:21

R oli Race läppien tunnus. Kait ne on sitten vähän jäykemmät yläkierroksilla kuin tavalliset.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 01.02.2019 18:36

No niin =) Nyt on blue horizon marine tarvike männät pöydällä ja seuraavaksi asennus.
Jokainen mäntä on samanpaikoinen 296gr ja alkuperäinen käytetty 281gr.

Hintaa setille tuli postikuluineen noin 200e
Liitteet
IMG_20190129_195049.jpg
IMG_20190129_195108.jpg
IMG_20190129_195146.jpg
IMG_20190129_195217.jpg
IMG_20190129_195303.jpg
IMG_20190130_123105.jpg
IMG_20190130_123144.jpg
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja 6H370hv97 » 03.06.2019 17:31

Kiitos mielenkiintoisesta tarinasta. Omassa yamahassa (-97 70hv) kävi termostaatin vaihdossa yhtä huonosti. Molemmat M6 pultit poikki. Toiseen piti laittaa uusi helicoil-kierre ja toiseen sain avattua vanhan kierteen. Tältä osin kaikki kunnossa. Myös impellerin vaihto tehty ja siltäkin osin innolla konetta käynnistämään.
Ilo lopahti lyhyeen kun suihku ei ollutkaa kuin nuorella pojalla. Kone lämpeää vieläkin ja tunnustelemalla yläpäässä ei vesi kierrä. Vesi kyllä tulee ulos tyhjäkäynnillä vaikkakin huonolla paineella. Koneen kun sammuttaa niin ulos tuleva vesi on kuumaa(käydessä kylmää), eli ajattelin ettei vesi kierrä kuin koneen alaosassa(liekö tämä edes mahdillista)? Paineilmaa olen työntänyt koneen poistoyhteestä(josta lähtee kuminen poistoletku) ja johonkin se ilma menee. Ilmeisesti vesipumpun suuntaan.
Loppupäätelmä on, että koneen vesikanavat niin tukossa, että pitäisi ottaa kansi irti mutta onkohan nuo kannen M8 pultit yhtä niitissä kuin termarin pultit? Onko pulttien lämmittäminen paras keino saada ne avautumaan vai mikä tässä neuvoksi? Kone on muuten loistavassa kunnossa ja tyhjäkäynnit ym. kohdallaan. Katkomaan niitä pultteja ei viitsi alkaa kun sen jälkeen loppuu huumori. Onko mitään keinoa antaa "liuotushoitoa" vesikanaville, vaikka eihän se liukea jos ei ole riittävästi virtausta.
6H370hv97
 
Viestit: 10
Liittynyt: 03.06.2019 16:49

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 04.06.2019 10:46

Oletko käyttänyt konetta saavissa missä tarpeeksi vettä tai vesistössä? Jos käyttää korvaläppiä niin joskus nuo eivät saa tarpeeksi vettä.

Lämpeääkö poweri polttavan kuumaksi tai alkaako varoitus summeri huutamaan? Koneen lämmettyä alkaako vettä roiskumaan rikin yläosassa olevasta pakoputkesta? Kannattaa tarkistaa vielä, että vesipumpun kiila ja tiiviste joka on vesipumpun kotelon alapuolella on paikallaan ja täysin ehjä. Voit samoin ottaa kusiletkun irti suuttimesta ja powerista. Rautalangalla koukkia ulostuloa powerissa ja kokeilla uudestaan, vaikka ilman suutinta että paraniko merkkiveden virtaus.

Kannenpultit on ihan fixty - sixty aukeaako ehjänä.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja 6H370hv97 » 04.06.2019 12:06

Samaa ongelmaa oli jo syksyn viimeisellä saarikäynnillä. Summeri alkaa huutamaan ja olen tämän jälkeen sammuttanut koneen ja odotellut jonkin aikaa. Niin nytkin noilla "korvaläpillä", eli summeri huutaa jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä. Kone sammuksiin ja powerin keski- ja yläosa ovat kuumia. Vettä alkaa tulemaan mutta suihku on huono. Olen myös painanut korvaläpät tiiviisti perään kinni mutta tällä ei ole vaikutusta. Koneen käydessä suihkun vesi on kylmää ja sammutettaessa loput valuvat vedet ovat kuumaa. Pitää vielä ronkkia rautalangalla tuota veden ulostuloreikää. Katson samalla tuon pakoaukon vedentulon.
Kansipahvin ja vesitiivisteen jo tilasin, en vaan vielä uskalla alkaa kokeilemaan kansipulttien avaamista.
6H370hv97
 
Viestit: 10
Liittynyt: 03.06.2019 16:49

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 05.06.2019 17:05

Yksi idea olisi vielä kokeilla kokonaan ilman termaria. Jos kone lämpeää silti niin kyllä se sitten valitettavasti kuulostaa siltä, että kannen vesikanavat olisivat tukkeessa.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja alpi » 07.06.2019 15:35

Myös omasta -88 60 FETOsta katkesi termarikotelon kummatkin pultit, kobolttiterällä porasin jämät ulos ja laitoin irtocoilit. Poraamista ei kannata jännittää, mutta perus pikaterästerillä (hss) ei kannata ruostumatonta alkaa kairaamaan. Omassa tapauksessa toinen pultin koloista vielä halkesi, mutta kiinnitin palan köntillä epoksia :)

Pakokannenpulteista kahta lukuunottamatta kaikki olisivat lähteneet auki. Tuon yhden nitkuttelin poikki, ja totesin etten viitsi turhaan tuplata työmäärää, joten jätin kannen avaamatta.

Rikiputken sisältä vaimentimen ja pakoputken M8 pulteista sitten katkesikin kaksi kolmasosaa. Poraamisella ja irtocoileilla selvisi niistäkin. Kuumensin katkenneita jämiä induktiolämmittimellä, ja yritin vääntää putkipihdeillä auki, mutta katkesivat vain uudesta kohtaa. Millään muulla lämmitystä ei kannata edes yrittää, lämpö karkaa alumiiniin niin nopeasti.

Termari kannattaa koeponnistaa kattilassa, läheetkö aukeamaan. Omassakin on suihku kohtuullisen heikko tyhjäkäynnille, mutta se lienee ominaisuus, kun poweri ei kuitenkaan lämpeä kovin kuumaksi ja kierroksilla vettä näyttää tulevan hyvin. Uudella siipipyörällä siis.
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja 6H370hv97 » 18.11.2019 19:16

6H370hv97 kirjoitti:Samaa ongelmaa oli jo syksyn viimeisellä saarikäynnillä. Summeri alkaa huutamaan ja olen tämän jälkeen sammuttanut koneen ja odotellut jonkin aikaa. Niin nytkin noilla "korvaläpillä", eli summeri huutaa jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä. Kone sammuksiin ja powerin keski- ja yläosa ovat kuumia. Vettä alkaa tulemaan mutta suihku on huono. Olen myös painanut korvaläpät tiiviisti perään kinni mutta tällä ei ole vaikutusta. Koneen käydessä suihkun vesi on kylmää ja sammutettaessa loput valuvat vedet ovat kuumaa. Pitää vielä ronkkia rautalangalla tuota veden ulostuloreikää. Katson samalla tuon pakoaukon vedentulon.
Kansipahvin ja vesitiivisteen jo tilasin, en vaan vielä uskalla alkaa kokeilemaan kansipulttien avaamista.


Jatketaanpas tätä aihetta taas, kone siis Yamaha 70v -97. Eli nyt viimeisillä kerroilla kun vedet on taas lähellä nollaa niin sama ongelma tuli eteen. Eli vesi ei kierrä tyhjäkäyntikierroksilla ja summeri huutaa jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä. Sinällään mielenkiintoinen ilmiö, että koko kesä mentiin ilman ongelmia, tosin ei se suihku sillonkaa tyhjäkäynnillä hyvä ollut. Aikaisempiin kirjoituksiin sen verran, että kannet otin auki (ei yhtään katkennutta pulttia) ja puhdistin ne + kanavat. Eipä siellä kyllä mitään isoja kertymiä ollut, tulipahan sekin tehtyä ja myös tiivisteet samalla vaihdettua. Mitään kanavatukkeutumia ei löytynyt ja ilma kulki hiemosti läpi joka paikasta.
En nyt vielä ole tuota termostaattia ottanut pois kun näyttää siltä, että alahaisilla kierroksilla ei suihku ole riittävä vaikka impelleri tuli vaihdettua ja kaikki näytti vesipumpussa olevan OK. Vanhaan -91 40hv yamahaan kun vaihdoin impellerin niin vesi tulee oikein paineella heti kun käynnistää moottorin.
Eli ongelma näyttää edelleen olevan pumpun heikko tuotto/paine. Perän vesikanavat ovat auki eikä mitään tukoksia ole. Kierroksia kun antaa (myös vapaalla) niin vesisuihku paranee huomattavasti. Tuota pakopuolta en ole ottanyt auki mutta voisikohan siellä olla jotain mystistä? En oikein pysty hahmottamaan tuota pakopuolen vedenkiertoa/toimintaa. Toisaalta kun tuo vesipaine paranee kierrosten noustessa niin katse kohdistuu tietenkin tuohon pumppuun.

Vielä yksi havainto kahdesta viimeisestä mökkimatkasta saareen. Kone alkoi hyytymään eikä oikein ottanut kierroksia n.10min ajon jälkeen. Sammutin moottorin ja ajattelin josko tuoreöljyvoitelu ei toimi ja alkaa käymään "männät liian isoiksi sylintereihin". Öljyä kyllä on mutta kun säiliön täyttökorkkia raotin niin kuului sellainen sihaus ja tutui että säiliö imulla, eli ei saa korvausilmaa. Onko tällaista ongelmaa esiintynyt ja pitäisikö kuitenkin täyttökorkin kautta tuo ilmaus tapahtua? Tämän "ilmauksen" jälkeen kone toimi taas moitteetta. Tätä ilmiötä ei koskaan kesäkeleillä ole esiintynyt.
Onneksi tulee talvi ja pääsee taas ropaamaan konetta. Vielä tuohon vesipumpun toimintaan, että jos tuota kylmää vettä/ilmaa ajattelee niin tietysti kaikki kumiset materiaalit hieman kovettuu. Yksi vuotokohta saattaisi olla tuo vesipumpun kartioaukko, johon koneen vesiputki asettuu. Voisikohan tuo pumpussa oleva kumiholkki olla potentiaalinen kohta, josta vesipaine karkaa? Vielä tuo pakopuolen mahdollinen syy tähän ongelmaan, onko veikkausta? Niiden pakokannen pulttien katkeilu on niin suuri vaara, etten ihan ensimmäisenä haluaisi niita aloitta "katkoa".
6H370hv97
 
Viestit: 10
Liittynyt: 03.06.2019 16:49

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja Tommy » 23.11.2019 12:09

Termostaatti kannattaa vaihtaa ihan varmuuden vuoksi. Itsellä oli kesällä samaisessa koneessa samoja ongelmia, että kierroksilla kaikki oli OK, mutta uistellessa alkoi summeri huutamaan ja ylikuumenemaan, vaikka merkkivesi lensikin ihan ok.

Jos tuntuu, ettei merkkivesi lennä kunnolla tyhjäkäynnillä niin kannattaa ostaa vesipumpun korjaussarja, jossa tulee mukana tiivisteet. Ainakin siipipyöräkotelon ja pohjan välinen tiiviste on kriittinen paineen kannalta.

Autolube säiliön pitäisi ilmaantua täyttökorkista. Sitäkin kannattaa tutkia ja mahdollisesti vaihtaa tai kokeilla ajaa korkki auki.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja alpi » 04.12.2019 10:27

Omassa Yamahassa alkoi myös summeri huutamaan, kun viimeistä kertaa yritin lähteä syksyllä ajamaan tankkia tyhjäksi.

Pari huomiota:
1. Jos termostaatti EI aukea, niin merkkisuihku on tällöin tavallista voimakkaampi, koska suurin osa vedestä poistuu sitä kautta, eikä pakokaasun mukana, kuten termarin auki ollessa
2. Lämpöanturi on kannessa, eli jäähdytyspiirissä termostaatin jälkeen -> summeri alkaa huutamaan, jos kannessa ei vesi kierrä
3. Yhteenvetona vahva merkkisuihku + ylikuumeneminen = lähes satavarmasti kiinni jumittunut termari (jos ei, niin tukkeutuneet kannen vesikanavat)

Sinänsä ihan loogista, että lopussa oleva termari alkaa temppuilemaan nimenomaan vesien kylmettyä. En jaksanut ottaa osin liimattua koteloa vielä auki, katsotaan sitten keväällä.
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja toni » 06.05.2020 19:44

Uusikin termostaatti kannattaa testata että aukeaako 60 asteessa.ja merkkisuihku on voimakas myös jos kansi vuotaa tällöin myös saattaa kuulua suhinaa. ja korvaläpillä vesi ei kierrä kunnolla yleensä kansi kuumenee hetkelliseen käyttöön vain.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja 6H370hv97 » 02.11.2020 17:27

Mikähän mahtaa olla vialla, kun rikin yläosassa olevista aukoista jäähdytydveden ja pakokaasun mukana tulee hieman polttoainetta? Ei varmaankaa paljoa mutta näkyy niin selvästi kun kone tyhjäkäynnillä ja bensa/öljyseos putoaa vedenpintaan jäähdytysveden mukana. Vai kuuluukohan tuo 2-tahdin ominaisuuteen:) Kone siis edelleen tuo -97 70hv Yamaha.
Vuodattelin tuossa aiemmin koneen lämpenemisestä ja vaihdoin koko vesipumpun hiluineen ja luulin ongelman olevan jo selätetty. Koko kesä mentiin aivan ongelmitta ja suihku oli niin kuin pitääkin.
Mutta mutta, taas näin viimeisillä kerroilla kun vesi on jo jäähtynyt niin teki tuon summerinsoiton. Sammutin ja annoin koneen jäähtyä niin, että soitto ei enäää soinut ja selvästi taas tyhjäkäynnillä suihku oli heikko. Eli todella mystinen on tuo vaiva. Onkohan tällä yhteyttä tuohon mahdolliseen pakopuolen bensan/öljyn tiputtamiseen? Ei vaan uskaltais ottaa riskiä ja alkamaan katkoa noita pakopuolen pultteja vaikka ei kyllä kannesta katkennut ainuttakaan pulttia, mutta onko siellä mitään tarkastamisen arvoista? Kaasareista en tiedä koska on mahdollisesti puhdistettu/säädetty. Uittaako jostain tuota polttoaunetta yli?
Tosiaan kaikki vesipumpun osat runkoa myöden meni viime talvena vaihtoon alkuperäisillä osilla ja kansientiivisteet edellistalvena, samoin termostaatti jonka testasin kattilassa että varmasti aukeaa. Koko kesä täysin ilman ongelmia. Onneksi talvi taas tulossa;)
6H370hv97
 
Viestit: 10
Liittynyt: 03.06.2019 16:49

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja transom » 02.11.2020 20:00

2-t koneesta tulee aina pieni määrän bensaa (+ öljyä) läpi polttamatta. Sen vuoksi sen hiilivetypäästöt on korkeammat kuin nelitahtimoottorissa. Ja se tulee pakokaasun mukana ulos (mistäpä muualta). Erityisesti sitä tulee jos ryyppy on päällä tai kaasutin on liian rikkaalla.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja toni » 02.11.2020 21:49

eikä vedenotto reiässä kasva levää joka häiritsisi vedenottoa. omassa kasvaa komea parta torpedon etureunassa sen verran veteen osuu kipattunakin. myös ilman termostaattia on heikko suihku mutta sinulla oli kyllä kaikki uutta.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja 6H370hv97 » 03.11.2020 10:18

Kiitos kommenteista. Kaasarien säätö on tehtävä ennen ensikautta. Kyllä nuo kylmät kelit tietenkin edesauttaa tuon bensa/öljyseoksen näkymisessä kun ei haihdu niin nopeasti kuin lämpimällä vedellä/ilmalla.
Tuota partaa on kyllä ollut omassakin moottorissa ja nuo vesiaukot on myös tarkastettava talven aikana.
6H370hv97
 
Viestit: 10
Liittynyt: 03.06.2019 16:49

Re: Yamaha 70hv -90 koneremontti

ViestiKirjoittaja toni » 03.11.2020 19:44

huomasin saman ilmiön viikonloppuna meressä kun käynnistin moottorin. ja ilmaseos ruuveja käänsin jo kuukausi sitten 1/4 kierroksen aukipäin kun tuli viileämmät kelit.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron