6H370hv97 kirjoitti:Samaa ongelmaa oli jo syksyn viimeisellä saarikäynnillä. Summeri alkaa huutamaan ja olen tämän jälkeen sammuttanut koneen ja odotellut jonkin aikaa. Niin nytkin noilla "korvaläpillä", eli summeri huutaa jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä. Kone sammuksiin ja powerin keski- ja yläosa ovat kuumia. Vettä alkaa tulemaan mutta suihku on huono. Olen myös painanut korvaläpät tiiviisti perään kinni mutta tällä ei ole vaikutusta. Koneen käydessä suihkun vesi on kylmää ja sammutettaessa loput valuvat vedet ovat kuumaa. Pitää vielä ronkkia rautalangalla tuota veden ulostuloreikää. Katson samalla tuon pakoaukon vedentulon.
Kansipahvin ja vesitiivisteen jo tilasin, en vaan vielä uskalla alkaa kokeilemaan kansipulttien avaamista.
Jatketaanpas tätä aihetta taas, kone siis Yamaha 70v -97. Eli nyt viimeisillä kerroilla kun vedet on taas lähellä nollaa niin sama ongelma tuli eteen. Eli vesi ei kierrä tyhjäkäyntikierroksilla ja summeri huutaa jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä. Sinällään mielenkiintoinen ilmiö, että koko kesä mentiin ilman ongelmia, tosin ei se suihku sillonkaa tyhjäkäynnillä hyvä ollut. Aikaisempiin kirjoituksiin sen verran, että kannet otin auki (ei yhtään katkennutta pulttia) ja puhdistin ne + kanavat. Eipä siellä kyllä mitään isoja kertymiä ollut, tulipahan sekin tehtyä ja myös tiivisteet samalla vaihdettua. Mitään kanavatukkeutumia ei löytynyt ja ilma kulki hiemosti läpi joka paikasta.
En nyt vielä ole tuota termostaattia ottanut pois kun näyttää siltä, että alahaisilla kierroksilla ei suihku ole riittävä vaikka impelleri tuli vaihdettua ja kaikki näytti vesipumpussa olevan OK. Vanhaan -91 40hv yamahaan kun vaihdoin impellerin niin vesi tulee oikein paineella heti kun käynnistää moottorin.
Eli ongelma näyttää edelleen olevan pumpun heikko tuotto/paine. Perän vesikanavat ovat auki eikä mitään tukoksia ole. Kierroksia kun antaa (myös vapaalla) niin vesisuihku paranee huomattavasti. Tuota pakopuolta en ole ottanyt auki mutta voisikohan siellä olla jotain mystistä? En oikein pysty hahmottamaan tuota pakopuolen vedenkiertoa/toimintaa. Toisaalta kun tuo vesipaine paranee kierrosten noustessa niin katse kohdistuu tietenkin tuohon pumppuun.
Vielä yksi havainto kahdesta viimeisestä mökkimatkasta saareen. Kone alkoi hyytymään eikä oikein ottanut kierroksia n.10min ajon jälkeen. Sammutin moottorin ja ajattelin josko tuoreöljyvoitelu ei toimi ja alkaa käymään "männät liian isoiksi sylintereihin". Öljyä kyllä on mutta kun säiliön täyttökorkkia raotin niin kuului sellainen sihaus ja tutui että säiliö imulla, eli ei saa korvausilmaa. Onko tällaista ongelmaa esiintynyt ja pitäisikö kuitenkin täyttökorkin kautta tuo ilmaus tapahtua? Tämän "ilmauksen" jälkeen kone toimi taas moitteetta. Tätä ilmiötä ei koskaan kesäkeleillä ole esiintynyt.
Onneksi tulee talvi ja pääsee taas ropaamaan konetta. Vielä tuohon vesipumpun toimintaan, että jos tuota kylmää vettä/ilmaa ajattelee niin tietysti kaikki kumiset materiaalit hieman kovettuu. Yksi vuotokohta saattaisi olla tuo vesipumpun kartioaukko, johon koneen vesiputki asettuu. Voisikohan tuo pumpussa oleva kumiholkki olla potentiaalinen kohta, josta vesipaine karkaa? Vielä tuo pakopuolen mahdollinen syy tähän ongelmaan, onko veikkausta? Niiden pakokannen pulttien katkeilu on niin suuri vaara, etten ihan ensimmäisenä haluaisi niita aloitta "katkoa".