Nyt on lohkon osalta viilaukset tehty ja muutama lisäkuva.
Tehoalue ja miten sen määrittelin.
Tämä on oikeastaan monen erisuunnasta tulleen tiedon yhteensovitus. Ja kun tiedetään että perämoottorin pakoputkesta ei saa lähellekään niin hyvää kun esim mp-putkesta niin täytyy
tämäkin ottaa huomioon kun koneen kokonaisuutta miettii. Hyvä esimerkki on että nyt tässä moottorissa on melkein sama pakoajoitus kun tyypillisessä 2t 125cc crossissa ja tämä koska crossissa vetoaluetta jatketaan putken vetoalueella ylöspäin, eli karkeasti kaksi "tehopiikkiä" jotka sitten yhdistyy.
Yksinkertaistettuna niin ajoitusten osalta menee aika lailla näin että pakoaukolla asetetaan max kierrosalue ja huuhteluilla ja näiden kahden suhteella sitten miten kapea tai leveä alue on.
Koneesta saatavaa tehoaluetta voidaan kuvailla jopa laatikolla jossa on tietynmäärän hiekkaa, sen hiekan voi kasata sitten haluamaan paikkaan mutta määrä on sama.
Mutta joo. On mulla sellainen yksinkertainen softa millä noita virtauksia eri ajoituksilla lasketaan eri kierrosluvuille, kun tiedän että vakiokoneessa on max teho 5000 rpm olen
käyttänyt sitä perusvirtauksena ja ajatellut että jos samanlainen virtaus saadaan tuotettua 1k ylempänä maks teho siirtyy myös sinne, ei ihan ole näin yksinkertaisesti mutta suuntaa antava.
Olen myös käyttänyt vertailuna esim XR2, 70CES ja Yamato 302 ajoituksia niin aika hyvin on linjassaa nyt CES ja Yamaton kanssa, XR2 on vähän miedompi.
CES:ssä on suhteessa paljon leveämmät kanavat joten se piti tässä kompensoida vähän pidemmillä ajoituksilla koska ei kanavia voinut suurentaa tarpeeksi.Olisi voinut
lisätä huuhtelukanavia jyrsimällä putkeen sormikanavat mutta jätin sen vielä tekemättä vielä, niissäkin on omat juttunsa että onnistuu.
Lisäksi olen tavannut läpi nämä 2t virityksen vanhat opukset jossa löytyy hyvin perustietoa mutta täytyy osata sitten sovittaa vähän kun ei ole käytännössä koko putkeä käytettävissä.
Esim Jennings:n kirja:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... qCxILowdeHNäistä sitten alkaa löytymään se ajoitus ja sitten täytyy sovittaa huuhtelut vielä että saadaan täytöstä koneeseen, jos viilaa pelkkää pakoa niin ei pitkälle riitä, koneesta ja std kanavien suhteesta tietenkin riippuen. Tässä 50:ssä oli aika pienet huuhtelut suhteessa pakoon ja niitä ei oikein voinut suurentaa joten ajoitusta piti lisätä vähän kikkaillen mäntään tehdyillä lovilla.
Putki laitetaan myös kunhan kerkeän saamaan sen rikistä pois mutta seuraavan varmaan läppärungot tulee työn alle.