Tervehdys uudelta käyttäjältä, törmäsin tähän foorumiin etsiessäni viritystietoutta Yamahan 60FETO -88 koneeseen. Vauhtipyörässä on teksti "ENDURO", en tiedä onko tämä siis joku erikoismalli?
Tähän kyseiseen yksilöön olen jo vaihtanut enemmän aukeavat imuläppien rajoitinlevyt (mallia 70BETO), ja pakoputken 70BETO mallista. Kaasarit ovat 60FETO vakiot, mutta suuttimet on vaihdettu isompiin (pääsuuttimet #150 ja pilotit #75). Osien ja säätöjen kanssa tuottaa vähän tuskaa se, että huoltomanuaalit eivät tunne näin vanhaa "kuuskymppistä", ilmeisesti vastaava on ollut saatavissa jenkkilässä vasta 1991 -> eteenpäin, ja näin ollen oikeita speksejä ei ole löytynyt mistään.
Koneen säädöt oli hankittaessa vähän mitä sattuu, ja käynti oli huono, joten niistä ei ollut oikein apua. Jonkun manuaalin mukaan 60FETOn WOT-ennakko olisi vain 18ast BTDC, ja jonkun toisen vuosimallin taas jopa 23ast BTDC. Onko kellään hajua 60FETO -88 euromallin oikeista säädöistä? Tässä on staattinen ennakon säätö, eikä sytkäboksin kannessa ole säätövipua, jota monissa manuaalien kuvissa näkee. Lisäksi olen yrittänyt arpoa, miten nuo hengityksen parannustoimet vaikuttaa mahdolliseen ennakkoon, olisiko sitä syytä lisätä tai vähentää sen takia.
Olen myös miettinyt kaasarien päivittämistä, niin että huipputehoja saisi vähän lisää, mutta keskialue ja alapää olisivat vielä "siedettävät", eikä matkakulutus pomppaisi ihan mahdottomaksi. Kyse on siis ihan huviveneestä, ei siis mistään kisapelistä tai vauhtiveneestä. 70-luvun Marinerin muotilla tehty tuulilasivene, paino varmaankin luokkaa 500 kg. Tämän hetkiset huiput oli nopealla koeajolla noin 32 solmua 19" Solaksen alumiinipotkurilla, mutta säätöjä ei ole vielä haettu, eikä edes optimaalista trimmikulmaa kovinkaan tarkkaan. Moottorikin ui aika syvällä, antiventilaatio-levy ehkä aavistuksen kölin alapuolella. Myös muita kuin otsikon aiheisiin liittyviä suorituskyvyn parannusvinkkejä saa antaa!