Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 05.06.2019 12:56

Tervehdys uudelta käyttäjältä, törmäsin tähän foorumiin etsiessäni viritystietoutta Yamahan 60FETO -88 koneeseen. Vauhtipyörässä on teksti "ENDURO", en tiedä onko tämä siis joku erikoismalli?

Tähän kyseiseen yksilöön olen jo vaihtanut enemmän aukeavat imuläppien rajoitinlevyt (mallia 70BETO), ja pakoputken 70BETO mallista. Kaasarit ovat 60FETO vakiot, mutta suuttimet on vaihdettu isompiin (pääsuuttimet #150 ja pilotit #75). Osien ja säätöjen kanssa tuottaa vähän tuskaa se, että huoltomanuaalit eivät tunne näin vanhaa "kuuskymppistä", ilmeisesti vastaava on ollut saatavissa jenkkilässä vasta 1991 -> eteenpäin, ja näin ollen oikeita speksejä ei ole löytynyt mistään.

Koneen säädöt oli hankittaessa vähän mitä sattuu, ja käynti oli huono, joten niistä ei ollut oikein apua. Jonkun manuaalin mukaan 60FETOn WOT-ennakko olisi vain 18ast BTDC, ja jonkun toisen vuosimallin taas jopa 23ast BTDC. Onko kellään hajua 60FETO -88 euromallin oikeista säädöistä? Tässä on staattinen ennakon säätö, eikä sytkäboksin kannessa ole säätövipua, jota monissa manuaalien kuvissa näkee. Lisäksi olen yrittänyt arpoa, miten nuo hengityksen parannustoimet vaikuttaa mahdolliseen ennakkoon, olisiko sitä syytä lisätä tai vähentää sen takia.

Olen myös miettinyt kaasarien päivittämistä, niin että huipputehoja saisi vähän lisää, mutta keskialue ja alapää olisivat vielä "siedettävät", eikä matkakulutus pomppaisi ihan mahdottomaksi. Kyse on siis ihan huviveneestä, ei siis mistään kisapelistä tai vauhtiveneestä. 70-luvun Marinerin muotilla tehty tuulilasivene, paino varmaankin luokkaa 500 kg. Tämän hetkiset huiput oli nopealla koeajolla noin 32 solmua 19" Solaksen alumiinipotkurilla, mutta säätöjä ei ole vielä haettu, eikä edes optimaalista trimmikulmaa kovinkaan tarkkaan. Moottorikin ui aika syvällä, antiventilaatio-levy ehkä aavistuksen kölin alapuolella. Myös muita kuin otsikon aiheisiin liittyviä suorituskyvyn parannusvinkkejä saa antaa!
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 05.06.2019 17:10

Voin katsoa huomenna mitä korjauskirja raamattu tuosta haluaa kertoa. Olisi myös 70hv beton kaasuttimet ylimääräisenä.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 05.06.2019 23:57

Yamaha 70hv beto 1984 - 1991 täydenkaasun sytytysennakko 19-21
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 06.06.2019 22:59

Kiitos tiedosta, säädin tuon mukaan ja tuntuisi vetävän mukavasti. Kaasarit saattaisivat kiinnostaa, laitatko niistä lisätietoa, vaikka YV:llä?
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 12.06.2019 19:00

Onko kellään tietoa tämän ikäisten 60feto/70beto koneiden kaasarien vakiosuuttimien koosta?

Omissa 60feto kaasareissa oli alunperin #70/#140 ylimmässä ja keskimmäisessä, ja #70/#145 alimmassa.

Näissä Tommylta hankituissa taas on #72/#145 kaikissa. Uudempi osakatalogi näyttää 70betolle #75/#150 kaikkiin.

Venehän on lämpimien päivien kesäkruisailuun tarkoitettu, joten nuo #72/#145 lienee ihan hyvät.

Tällä hetkellä kiinni on 60feto kaasareissa #75/#150 suuttimet, ja tuntuu olevan rikkaalla.
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 13.06.2019 20:11

Nuo suuttimet ovat ilmeisesti eläneet vuosimallista toiseen aika paljonkin.. Mielenkiinnosta kun mulla ei ole yhtään 60 feton kaasutinta ollut niin paljonko 70 beton kurkku on isompi kuin 60 feton? Jos saat laitettua, vaikka kuvat kaasuttimista vierekkäin =)
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 14.06.2019 08:55

Boats.netin katalogeja selailin, ja näköjään #145 ja #150 pääsuutinta on 70 kaasareissa ollut, vähän vuosimallista riippuen. Se ihmeellisyys noissa 60 kaasareissa on, että alimmassa on isompi suutin (#145), ja näin kuuluu katalogien mukaan ollakin. Logiikkaa tälle en keksi, tuskin alin pytty viileämpänäkään käy?

70 beto kaasarin kurkku ja kaasuläpät on silminnähden isommat, kuin 60 feto kaasareissa. Otan kuvat kun pääsen vaihtamaan. Veikkaan että maksimikierrosalue nousee tuntuvasti ylöspäin, kun saan nämä vaihdettua. Sen verran paremmin virtaavilta näyttävät, siitäkin voi laittaa raporttia myöhemmin.

Onko muuten tietoa miten 70CES kaasarit eroaa normimallin kaasareista?
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 14.06.2019 11:18

alpi kirjoitti:Onko muuten tietoa miten 70CES kaasarit eroaa normimallin kaasareista?

Olen joskus vertaillut ajankuluksi suuttimia, niin ainakin pääsuuttimen koko menee askeleen ylöspäin. Kurkun koosta ei ole tietoa.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 16.06.2019 21:33

Tuli asennettua kaasarit ja napattua muutama kuvat, 60:ssä näkyy selvästi pienempi kurkku. Samalla selvisi miksi käynti oli viimeksi vähän hakusessa, ja tuntui olevan todella rikkaalla. Bensapumpun kalvo oli halki, sylki polttoainetta lohkon reiästä suoraan kampikammioon...
Liitteet
70-60kaasarit.jpg
60 ja 70 kaasarien erot
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 25.06.2019 19:45

Nyt on bensapumppu vaihdettu, ja venettä käyty Vesijärvellä kiusaamassa, mutta vastoinkäymiset jatkuu edelleen.

Positiivisena asiana moottori toimii osa- ja täyskaasulla mainiosti. Kaasuttimien vaihto toi huippuja ~2,5 solmua lisää, ja analogimittarista tiiraten kierrokset nousivat ehkä 200-300 rpm ylöspäin. Nyt siis gps:n mukaan 34,2 solmua ja kierrokset karvan alle 5500 rpm. Tässähän oli jo siis ennestään 70 pakoputki ja imuläpät, jotka nekin toivat jo potkua verrattuna vakio 60:n.

Sitten ne tylsemmät, eli moottori on alkanut tyhjäkäynnillä aivastelemaan ja aina välillä aivastaa itsensä sammuksiin. Ryyppyläppiä nykimällä saa laitetta hetkeksi piristymään, josta olin päättelevinäni, että mennään liian laihalla. Pilottiruuvien kääntely ei tuntunut kuitenkaan auttavan. Kaasuläpät olen jo kerran (puolihuolimattomasti) balansoinut, mutta sen voisi kokeilla tehdä uudelleen. Viimeisenä vaihtoehtona on sitten roska jonkun kaasarin tyhjäkäyntipiirissä. Vai onko palstalaisilla muita ehdotuksia? Tyhjäkäyntiennakon kanssa koitin myös hieman leikkiä, tällä hetkellä mennään 6 ast. ATDC.
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 26.06.2019 00:05

Tuo 6 ATDC on ihan ok.. Ohjekirjan mukainen arvo 7 +/- 1 ATDC.. Sen kanssa voi kuitenkin vielä vähän koittaa pelata, että olisiko 8 ATDC parempi tai sitten vaikka 4 ATDC. Ennakon säädön jälkeen kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvista kierrokset 850 +/- 50 rpm.

Seosruuvit 1.5 kierrosta auki.

Kaasuläppien asentoon kannattaa vielä kiinnittää erityisesti huomiota, että kaikki ovat samanlailla.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 11.07.2019 22:21

Ei tästä meinaa nyt hyvä tulla. Tyhjäkäynti parani HUOMATTAVASTI, kun nostin ennakon 4 ATDC paikkeille. Tuli katseltua vanhoja koneelle kopioimiani huoltomanuskoja, joista yhdestä löysin ohjeen juuri tämän näköisen sytkän säätämiseen E60 moottorille, ja siellä ohjearvona oli 2 ATDC! Säädin ennakon tuohon, ja tyhjäkäynti parani taas.

Nyt kuitenkin pienellä kaasulla ajaessa kone alkaa käymään huonosti ja ronksottelemaan, aivan kuin menisi liian laihalle. Samoin kiihdyttäessä esiintyi epäröintiä. Käänsin seosruuveja rikkaammalle, 1 1/4 kierrosta auki. Käynti parani vähän, mutta ongelma ei poistunut. Jos kuristinläppiä näpäyttää hetkeksi kiinni ajon aikana, käy kone avaamisen jälkeen hetkellisesti paremmin. Kuumalla koneella pintakaasulla lipuessa kuristinläppien sulkeminen ei myöskään tukehduta konetta, niin kuin ilmeisesti pitäisi?

Jotenkin vaikuttaisi liittyvän siis tyhjäkäyntipiirin huonoon bensan saantiin. Täydellä kaasullahan moottori toimii siis edelleen ongelmitta. Imuilmavuotoon en myöskään oikein usko, eikö silloin tyhjäkäynnin pitäisi olla koholla?

Ideoita? Ohessa vielä kuvat ajoituksen säätömekanismista, jossa ei ole cdi-boksissa vipua, kuten yleensä huoltomanuaalien ohjekuvissa on.
Liitteet
E60_ajoitus.JPG
IMG_20190630_173005.jpg
IMG_20190630_173030.jpg
IMG_20190630_180245.jpg
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50

Re: Yamaha 60FETO -88 ajoitukset + kaasariasiaa

ViestiKirjoittaja alpi » 12.07.2019 21:28

Yksinpuhelu jatkukoon. Vika on korjattu. Otin kaasarit palasiksi, puhdistin, ja ruuvasin yhden pykälän isommat suuttimet, kun sellaiset oli käsillä. Nikotteleva käynti johtui siis todennäköisimmin tyhjäkäyntipiirissä olleesta roskasta, jonka olin yhdessä pienessä reiässä näkevinäni. Harmittaa vaan, etten tehnyt tätä ENNEN kaasarien asennusta.

Tuolla 2 ATDC ennakolla käynti oli turhan aggressiivinen, joten pudotin sen takaisin 6 ATDC asti. Nyt käy varsin kivasti. Rikkaampaa seosta kompensoin vielä nostamalla täyskaasun ennakkoa 22 BTDC:n. Ns. hole shot on parempi kuin tällä veneellä koskaan. Täyskaasukierrokset on nyt n. 5500 rpm, joten voisi kokeilla jyrkempää potkuria seuraavaksi.
alpi
 
Viestit: 45
Liittynyt: 05.06.2019 11:50


Paluu Suorituskyky ja optimointi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa