Sivu 1/1

Peräöljyn ja vaihtovälin tärkeys

ViestiLähetetty: 24.11.2017 19:08
Kirjoittaja Tommy
Kuvassa 20h ajettu Quicksilver High Performance vaihteistoöljy. Mercury F60 -15 kilpakäytössä.
Vettä tai metallia ei ollut öljyn joukossa, väri vain hieman tummunut.

Re: Peräöljyn ja vaihtovälin tärkeys

ViestiLähetetty: 13.03.2018 20:44
Kirjoittaja jokander
Väristä ei ainakaan maallikko osaa mitään sanoa. Mutta ainakin Mercruiser perävetolaitteissa tuolla samassa öljytilassa on kartiokytkin, jolla vaihdetaan vaihteet eteen ja taakse. Siellä on metalli metallia vasten ja sanoisin , että kyllä kannattaa vuosittain öljyt vaihtaa , ettei pääse kertymään mitään hiukkasia öljyn sekaan. Sama öljy kuitenkin voitelee laakereita. Minkälaiset vaihteet lienee perämoottoreissa?

Re: Peräöljyn ja vaihtovälin tärkeys

ViestiLähetetty: 14.03.2018 16:23
Kirjoittaja Tommy
Pystyakselilla on ratas, joka pyörittää kokoajan kahta ratasta eteen ja taakse. Potkuriakselilla on kytkin joka ottaa vedon rattaan sisäkehän hampaita.

Tämä aihe on suorituskyky kategoriassa sen takia, että vauhtiveneilyssä myös peräöljy näyttää muuttuvan tummaksi jo muutamien tuntien jälkeen.

Omassa retkiveneessä peräöljy ei juurikaan muuta väriä yhden kauden aikana, varsinkaan jos perään ei pääse vettä.

Re: Peräöljyn ja vaihtovälin tärkeys

ViestiLähetetty: 15.03.2018 17:07
Kirjoittaja jokander
Sama huomio. Öljy kyllä tummuu hiukan, mutta pysyy vihreänä.