Sivu 1/1

Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 13.05.2018 20:49
Kirjoittaja JuhaV
Onko jollain varmaa tietoa mitä eroa on 80 ja 90 heppasessa Yamahassa? Kaasarit ja pakoputki?

Kiinnostaisi muuttaa oma 80hp Yamaha täystehoiseksi...

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 13.05.2018 21:21
Kirjoittaja Tommy
Eroa on lähes satavarmasti kaasuttimissa ja pakoputkessa. Yamahan sähköisestä varaosakirjasta näkee osanumerot ja esim. ebayn kuvista voi etsiä ja vertailla eroja. Nopeasti korjauskirjasta katsottuna sytytysennakkoa on 80hv mallissa 20 +/- 1 BTDC ja 90hv mallissa 22 +/- 1 BTDC

Imusarjan läppien rajoittajat aukeavat samanverran. Ja kysehän oli 2t mallista?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 14.05.2018 18:41
Kirjoittaja JuhaV
Selasin Yamahan sähköisen varaosakirjan lävitse ja putkessa sekä kaasareissa vaikuttaisi olevan sama varaosanumero 80 sekä 90 heppaisessa? Samaten suuttimissa, läpissä, kannessa jne jne. Voisiko tosiaan olla niin että tolla sytytysennakolla pelkästään on tehty moottori laiskemmaksi?

Kyseessä Yamaha 80 AET vm.84 eli 2T...

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 15.05.2018 14:03
Kirjoittaja Tommy
Tässä on räjäytyskuva sun 80hv -84 mallista. Tuossa on samanlailla kuin esim. 60/70hv mallissa, että räjäytyskuva näyttää kahdet sopivat kaasuttimet.

6H0 on mallikoodi 75-80hv koneelle ja 6H1 on mallikoodi 90hv moottorille.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 17.05.2018 22:56
Kirjoittaja Rangi
Itseltä tänään 90hp tarkastin ennakot, oli tyhjäkäynnillä 10 jonka laitoin ohjeen mukaan 8, parani käynti ja maksimit oli 20, säädin ohjeen mukaan 22, onkohan tuolla suurtakin merkitystä kun ei vielä koittamaan päässyt

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 17.05.2018 23:38
Kirjoittaja Tommy
Muutama aste vaikuttaa tyhjäkäynnillä merkittävästi, mutta täyskaasulla en ole huomannut oikeastaan mitään suurempaa eroa. Voisi kuitenkin ajatella, että sytytysennakko olisi hyvä olla valmistajan ilmoittamassa arvossa.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 19.05.2018 10:17
Kirjoittaja JuhaV
Ainakaan auto puolella ei pienestä sytytysennakon nostosta ole mitään haittaa päin vastoin... yleensä tehtaat jättävät pienen varmuusvaran ennakoihin.

Mulla on tyhjäkäynti tosi nätti omassa koneessa.. täytyy toi maksimi ennakko säätää kun seuraavan kerran ottaa rannalle.

Mikäköhän noissa kaasareissa on kongreettinen ero muu kuin numero kyljessä? Luulis että rungot on samat mutta suuttimet erillaiset?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 19.05.2018 10:33
Kirjoittaja Tommy
Mulla ei ole käsillä noin isoja kaasuttimia, mutta esim. 40hv ja 50hv kaasuttimissa on isokin ero. Ja rungossa on todennäköisesti eroa, koska sille on annettu oma varaosanumero. Toivottavasti jollain olisi tietoa 90hv kaasarin koosta.

Samoin 849cc 50hv Getolin kaasuttimet näyttävät mehupilleiltä verrattuna 70hv kaasuttimiin. Tässäkin konemallissa lohko on sama.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 06.06.2018 22:49
Kirjoittaja JuhaV
Nyt olis 90 heppasen kaasari/imusarja/läppä/ilmanputsari paketti tiedossa sopivasti... mitäs mahtaa tapahtua jos laitan ne tohon 80 heppaseen mitä en nyt kesällä jaksa alkaa halkaisemaan jotta näkisi myös pakoputken onko kuristettu? Saako liikaan bensaa eli meneekö tukkoon? Saisko tolle pakoputkelle tehtyä jotain alakautta perän irroittamalla?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 07.06.2018 22:54
Kirjoittaja Tommy
En usko, että on suurempaa ongelmaa.. Mahdollisesti täydelläkaasulla ei välttämättä saa ihan kaikkea ulos jos pakoputki oikeasti ahdistaa.
Mun 60 - 70hv putkessa kuristus on yläpäässä, eikä sille oikein alakautta pysty mitään tekemään.

40-50hv koneesta vaihdoin pari kertaa putken poweri paikoillaan.. On siinäkin vähän pelaamista, mutta mahdollista kuitenkin.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 12.06.2018 17:35
Kirjoittaja JuhaV
Millainen vaikutus bensapumpulla on moottorin tehoihin? Onko se joko ehjä tai rikki(kalvo puhki)? Vai onko nämä kalvojen väsymis/venymis jutut ihan todellisia?

Olen hakenut vauhteja tuohon omaan Yamarin 435BR ja Yamaha 80 pakettiin enkä ole vielä ihan tyytyväinen... lähtökohta oli moottori perälaidassa 4cm ylemmäs nostettuna ja 21" alu jolloin kulki 65km/h(tosin 3 henkeä kyydissä). Ostin 19" Ballisticin jolla vauhti nousi 68km/h ja nyt laitoin hissin, torpedon yläreuna pohjan tasalla ja sain vauhtia 73km/h yksin ajaen potkurina toi sama 19" Ballistic.

Moottori on kyllä toiminut hyvin ja käy tosi nätisti esim.tyhjäkäyntiä mutta ihan kuin pientä tehottomuutta olisi havaittavissa yläkierroksilla vai olinko vaan liian optimistinen vauhdin suhteen kun haaveilin sen nousevan lähemmäs kahdeksaakymppiä? :lol: Kaverilla on samanlainen vene 90 Yamahalla ja se pomppaa liukuun paljon ärhäkämmin 19" alulla. Onko tuo 10hv tehoero niin merkittävä vai onko mulla vaan hevoset karannu laitumille? Yamahan oma 20" RST-potkuri löytyy ja täytyy vielä joku päivä testata...

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 12.06.2018 19:52
Kirjoittaja Tommy
Paljonko sulla on nyt täydenkaasun kierrokset? Se sun 19" teräspotkuri voi oikeasti vastata 21" nousua, mutta nousun ja paketin toimintaa voisi vähän arvioida "luiston" laskemisella.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 13.06.2018 00:17
Kirjoittaja JuhaV
Tommy kirjoitti:Paljonko sulla on nyt täydenkaasun kierrokset? Se sun 19" teräspotkuri voi oikeasti vastata 21" nousua, mutta nousun ja paketin toimintaa voisi vähän arvioida "luiston" laskemisella.


Ei ole kierroslukumittaria toiminnassa kun siittä on viisari katkennut niin en oo viitsinyt asentaa ennen kuin löydän ehjän... jos se potkuri tosiaan on 19" nousulla niinkuin ilmoitetaan ja olis 10% luistoa niin silloin kierrokset ~5600rpm.

Missä kohtaa Yamahassa on kierrostenrajoitin?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 13.06.2018 01:51
Kirjoittaja Tommy
Normaalisti vähän päälle 6-tonnissa

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 05.06.2019 22:31
Kirjoittaja JuhaV
Tänään ostin 90 heppasen kaasuttimet ja vaihdoin ne... huippunopeus reilu 74km/h eli just se 40 solmua rikki. Eli samoissa mennään kuin viime kesänäkin mutta tosin potkuria(19" Ballistic) tuli kolhittua loppu kesästä ja naputtelin nyt keväällä siittä vasaralla lapojen päät suoraan kun niissä oli pieniä nirhaumia ja hioin ryysteet pois. Että eipä oikein tuo risa potkuri taida olla vertailukelpoinen viime kesän nopeuksiin :/

Sen verran kurkkasin noiden 90 kaasareiden sisälle että se pääsuutin näytti olevan 165, 80 kaasareissa oli suuttimet niin kärsineet ettei saanut selvää...

Jokos jollain on varmaa tietoa onko 80 ja 90 pakoputkissa eroa? Ei viitsis millään nyt kesällä turhanpäiteen konetta halkaista..

Ja kuinka saan tarkastettua/säädettyä sen sytytyksen siihen 22 +/- 1 BTDC?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 05.06.2019 23:52
Kirjoittaja Tommy
Mä olen tarkastanut / säätänyt sytytyksen tyhjäkäynnillä, mutta ilmeisesti tuossa pitäisi olla ns. testi potkuri millä saisi rasitettua konetta samalla kun sytytystä tarkistaa. Pakoputkesta voit vertailla osanumeroita, että onko sama..

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 06.06.2019 21:32
Kirjoittaja JuhaV
Tommy kirjoitti:Mä olen tarkastanut / säätänyt sytytyksen tyhjäkäynnillä, mutta ilmeisesti tuossa pitäisi olla ns. testi potkuri millä saisi rasitettua konetta samalla kun sytytystä tarkistaa. Pakoputkesta voit vertailla osanumeroita, että onko sama..


Moottoria ei tarvitse käynnistää ollenkaan... kaasu pohjaan, vauhtipyörä merkkiin ja katsoo viisarista vauhtipyörän päältä mihin osoittaa. Ja tyhjäkäyntiennakko tietysti kaasuvipu "vapaa" asennossa. Mulla oli 22-astetta täydellä kaasulla ennakot. Kävin kaverin 90 Yamahaa katsomassa kun tuntuu olevan rajusti voimaa niin siellä oli ennakot säädetty stoppariin asti ja näytti 28-astetta :lol: On se sillä jo 3-4 kesää kestänyt niin mutta omassa koneessa jätin maltilliseen 25-asteeseen... täytyy kyllä vielä kokeilla muitakin ennakoita millä kulkee parhaiten :)

Yamaha tosiaan tehnyt lohkon valuun sellaisen stopparin ettei yli 28-asteen saa vahingossa... ellei sitten katkaise sitä stopparia pois.

Paljonkohan mahtaa olla korkealle vinkuvissa kisakoneissa ennakot täydellä kaasulla esim.70ces?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 06.06.2019 22:48
Kirjoittaja Tommy
Niin aivan kun tuossa säätyy ennakko manuaalisesti vauhtipyörän alapuolella. Hyvä huomio =)

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 08.06.2019 12:26
Kirjoittaja Rangi
Mulla oli 90hp yamahassa 175 suuttimet ja ennakkot tehtaan manuaalin mukaan tankojen mitoilla säädetty ja lampulla tarkistin niin piti paikkansa, täyden kaasun ennakkoa ei ilman kuormaa saa katsottua

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 23.06.2019 19:42
Kirjoittaja JuhaV
Nyt ois pakoputki kädessä ja patti kohta työstetty sisältä pois... voisko tälle putkelle jotain muutakin tehdä? Mites lyhentäminen? Hyödyt ja haitat?

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 12.03.2020 22:42
Kirjoittaja Weikko
Tuli mieleen että onko kaasuvivustossa ero eli 80 heppasessa ei aukea kaasut täysille. Yamahan 40 yetosta saa vivuston vaihtamalla 50 heppasen.
Jammun ruisku 20 heppasesta nelarissa sama homma.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 24.04.2020 13:19
Kirjoittaja toni
Tommy kirjoitti:Mulla ei ole käsillä noin isoja kaasuttimia, mutta esim. 40hv ja 50hv kaasuttimissa on isokin ero. Ja rungossa on todennäköisesti eroa, koska sille on annettu oma varaosanumero. Toivottavasti jollain olisi tietoa 90hv kaasarin koosta.

Samoin 849cc 50hv Getolin kaasuttimet näyttävät mehupilleiltä verrattuna 70hv kaasuttimiin. Tässäkin konemallissa lohko on sama.

90 HV 6h1 pyöreäkulho kaasutin 36mm powerin puoli ja 42mm imupuoli suutin on 165 tai 185 :shock: taitaa olla vähän ikänäköä minulla.

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 19.11.2021 22:48
Kirjoittaja mambo
oletteko millasia pakoputkia rakentanu

Re: Yamaha 80->90 heppaseks

ViestiLähetetty: 25.11.2021 10:50
Kirjoittaja Peter
Tässä aihetta käsitelty

viewtopic.php?f=7&t=1485