Sivu 1/1

Yleinen hyvä tietää aihe optimoinnista (perämoottori)

ViestiLähetetty: 04.07.2018 09:14
Kirjoittaja Tommy
Olen seurannut lähinnä sos.mediassa kysymyksiä ja aiheita missä halutaan venepakettiin uusi potkuri ja/tai lisää vauhtia ja suorituskykyä. Perustiedot ovat kuitenkin niin puutteelliset, että yritän tässä aiheessa kertoa muutamia perusteita jotka olisi hyvä tietää.

- Kierroslukumittari on erittäin tärkeä työkalu, ilman tietoa kierrosluvusta ei voida varmistua oikeasta potkurista, eikä siitä onko moottorin kierrosluku valmistajan ilmoittaman täydenkaasun alueella, huipputeholla tai rajoittajalla.

- Potkuri on venepaketin tärkein varuste, koska kaikki suorityskyky välittyy moottorista veteen potkurin kautta. Hyvin usein (itseni mukaanlukien) tulee tunne, että potkuri on "liian kallis" ostettavaksi. Se kuitenkin on "pakko" ostaa jos halutaan saada venepaketista kaikki irti.

* Komposiittipotkuri, alumiinipotkuri, teräspotkuri. Jos moottoria halutaan nostaa tavallista / normaalia ylemmäs niin täytyy siirtyä teräspotkuriin.

- Potkurin toiminnan tarkistaminen ja "luiston" laskeminen. Ennen kuin teet muutoksia tai ostat "musta tuntuu" periaatteella potkureita niin kannattaa selvittää nykyisen venepaketin ja potkurin toiminta "luiston" laskemisella. Tarvitset potkurin ilmoitetun nousun, moottorin perävälityksen, kierrosluvun ja GPS nopeuden. Tästä muodostuu laskukaava, jolla saadaan laskettua potkurin "luisto". Luisto on potkurin teoreettisen max. nopeuden ja toteutuneen nopeuden erotus prosenteissa. Hyvin monessa paikassa puhutaan, että "normaali" luisto olisi noin 15%. Luku voi olla pienempi, jopa negatiivinen, mutta se johtuu ilmoitetun nousun epätarkkuudesta. Yleensä jos luku on poikkeuksellisen pieni (kevyessä veneessä alle 6%) niin potkurin nousu on ilmoitettua jyrkempi. Kuitenkin jos luku on poikkeuksellisen suuri yli 20% niin pitää alkaa tutkia miksi. Onko potkurin halkaisia liian pieni, liikaa trimmiä, moottori liian ylhäällä yms.

* Tästä aiheesta voit lukea lisää: https://moottoriveneily.foorumi.eu/view ... ?f=26&t=32

- Jos ja kun luisto on saatu laskettua, kierrokset ovat huipputeholla tai rajoittajalla ja venepaketti on ihan kartalla niin päästään miettimään seuraavaa askelta. Pelkkä potkurin nousun vaihto ei tavallisesti muuta nopeutta juuri ollenkaan. Yleensä näkee mielikuvan olevan, että jyrkemmällä pääsee kovempaa. Teoriassa kyllä, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Jos venepaketti pysyy samana, mutta vain potkuri vaihtuu niin kierrokset laskevat juuri samanverran kuin potkuriin tulee lisää nousua. Nopeus pysyy kohtalaisen samana.

* Nopeus paranee jos kierrosluku kasvaa tai pysyy samana jyrkemmällä potkurilla. Samoin luiston pienentäminen kasvattaa nopeutta.

- Nopeus target on suunnitelma mitä käyttäjä haluaisi venepaketin kulkevan. Haluttua huippunopeutta kannattaa pyörittää "luisto" laskurissa ja katsoa kuinka jyrkän potkurin siihen pääseminen edellyttää.. Liian jyrkästä potkurista on myöhemmin vain ongelmaa. Yleensä optimointiin kuuluu lähes poikkeuksetta moottorin nostaminen niin teräspotkurin valinta on tärkeää.

- Moottorin korkeudella saadaan pienennettyä vastusta, sekä lisättyä kierroksia. Huvivene setup eli AV-levy pohjantasolla on yleensä lähtökohtana. Koneen omaa reikäväliä voi ensialkuun käyttää koneen nostoon. Yleensä komposiittipotkurista ja alumiinipotkurista alkaa pito loppumaan noin 2" noston jälkeen. Hyvällä (kalliilla) teräspotkurilla voidaan parhaassa tapauksessa nostaa potkuriakseli pohjan tasolle ja jopa yli.

* Varusteet: Koneen nostamista varten on esim. setback teline tai hissi. Löytyy myös ajossa säädettäviä hydrauli hissejä. Jos ja kun konetta aletaan nostamaan niin on hyvin tärkeää huolehtia moottorin jäähdytysveden saannista. Yleensä perälautaan asennetaan erillinen lisävedenotto, joka syöttää letkulla vettä suoraan alavaihteiston siipipyörälle. Toinen vaihtoehto on asentaa vaihteiston torpeedon kärkeen ns. nosecone, joka tekee saman asian.

- Painopiste ja pohjan märkäpinta-ala. Täytyy muistaa, ettei jokainen piikkinokka, avovene, tuulilasivene tms. ole vauhtiveneeksi ollenkaan tarkoitettu, eikä mahdollisesti toimi täydellisesti teki mitä tahansa. Kuitenkin painopisteen pitäisi olla tasapainoinen, tyynessä kelissä hieman takapaikoinen ja tavallisesti mitä vähemmän vene ottaa kiinni veteen niin sitä kovemmin se kulkee.

Tässä olisi nyt ensimmäisiä ajatuksia nopeasti kirjoitettuna. Toivon vilkasta keskustelua, sekä kysymyksiä ja vastauksia tyyppistä aihetta. Päivitetään tätä osiota sitä mukaan kun ajatusvirheitä löytyy tai tulee muuta huomioitavaa.

Re: Yleinen hyvä tietää aihe optimoinnista (perämoottori)

ViestiLähetetty: 02.12.2018 21:20
Kirjoittaja kimmok
propulse ei sovellu jos nostetaan moottoria ylös vähänkään että se edes kuulekinsanan ilma.
siitä ei pito lopu tai loppuu kun lavat on lähteneen.
ei vaan kestä nopeeta kuormitus vaihtelua.
sopii hyvin uppo asennuksiin pito on hyvä nopeus huono.
mutta saattaa säästää polttoainetta juurikin ehkä tuon pidon takia.