Kirjoittaja transom » 05.08.2020 16:18
Perinteinen 2-t perämoottori suunniteltiin 1000 tunnin käyttöiälle ja 4-t moottori 4000 tunnin käyttöiälle. Eli sen verran voisi moottoria käyttää pelkällä perushuolloilla. Nykymoottoreista en tiedä.
Varmasti Peter on oikeassa siinä, että moottoria voi tehostaa. Pitää vaan osata. Kovin montaa 2-t venemoottoreihin erikoistunutta virittäjä ei varmaan Suomesta löydy, motocross puolelle enemmänkin. Vaikkapa 500cc Kawasaki KX500 2-t krossipyörän saa luokkaa 75 hp virittämällä (stock noin 55 hp) ja väitetään että saisi jopa 100 hp, joka kyllä kuulostaa melko suurelta. Mutta käyttöikä on sitten luokkaa 5-10 tuntia per rebuid. Eli kyllä kuutioiden puolesta 2-t venemoottoreissa on paljon virityspotentiaalia.
Kalavenemoottoreitahan nuo perinteiset moottorit lähtökohtaisesti ovat. Joku Yamahan 70 CES on poikkeus (kisakone, nimellisesti 70 HP, mutta oikeasti noin 90 HP) tai OMC Stinger. Vanhat OMC kalamoottoritkin saa tuottamaan lisää tehoa kun vaan muuttaa ajoitusta ja puristusta (jos ei ole kierrosrajoitettu CDI, kuten ei vanhoissa ollut). Niissä vaan on kesto (tuotantokustannukset?) optimoitu niin, että isommilla kierroksilla (siis luokkaa 6700+) ei kestä enää vakiomännät. Perus Reed toimii luokkaa 7000 rpm asti. OMC V4 looper moottoreita on viritetty kiertämään luokkaa 9300+ rpm, mutta silloin on rakennetta jo huomattavasti muutettu. Tietysti silloin ei enää puhuta mistään 1000 tunnin käyttöiästä vaan kisamoottoreista.
Vaikkapa 50 HP koneen virittäminen 70 HP koneeksi tarkoittaa +40% teholisäystä, joka on jo huomattavasti. Sen vuoksi nopein tapa nostaa tehoa on ostaa suoraan tehokkaampi moottori tai moottori joka on tehty kuristamalla tehokkaammat moottorista ja poistaa kuristukset.
Mutta kun tämän hyväksyy, niin eikun vaan virittämään. Mielenkiintoista hommaa, missään nimessä ei tarkoitus ollut antaa kuvaa, että sitä ei voi tehdä.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.