70 jammun piristäminen

70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja Rc51rr » 09.09.2018 20:54

Nyt kaipais kaikkia tietoja 2t 849cc jammun piristämiseen. Kone tulee TG5000 veneeseen. Eli aukioloaikoja, squish väliä, pakoputken moddauksia, kaasarien moddauksia ym...
Rc51rr
 
Viestit: 2
Liittynyt: 30.08.2018 22:07

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja Peter » 17.09.2018 10:20

Vaikea kertoa juuri tarkkoja tuohon koneeseeen mutta samat lainalaisuudet pätee mitä muihinkin 2t vehkeisiin.

Pakokanavien nosto nostaa tehoaluetta ylemmäs (tehottomampi alakierroksilla mutta niitähän ei kukaan käytä) ja vastaavasti kanavien levennys tehostaa koko kierros alueella.

Tietämättä lähtökohtaa ja tavoitekierroksia sekä muita mittoja sanoisin karkeasti että laitat pakokanavat noin 170 asteisiksi, voi kokeilla asteittain nostaa vielä ylemmäs
mutta kannattaa muistaa että niitä ei saa takaisinpäin jos tulee liian korkeat..

Huuhteluiden teko on huomattavasti vaikeampaa ihan käytännössä sekä niissä tulee olla tosi tarkka että suunnat on oikein, lähtökohta voi olla että nostaa ne vaikka yhtä paljon kuin pakoakin silloin blowdown asteet pysyy samana ja tehoaue pysyy suurinpiirtein yhtä leveänä kuin std.Jos jättää huuhtelut vakioiksi niin tehoalue kapenee ja terävöityy.

Lisähuuhtelukanavat. Vakiokanavat ei usein riitä ja ne on kohtuu vaikeat leventää niin että suunnat pysyy. Eli lisä huuhtelukanavia voi jyrsiä sinne boostin ja huuhteluiden väliin.

Putki. Mitään oikeata tehariahan rikiin ei mahdu joten pitää valita huonoista vaihtoehdoista se paras. Ensimmäinen ongelma tulee jo siinä kun sylintereillä on kaikilla eri pituiset pakokanavat ennen kuin tulevat ulos varsinaiseen pakoputkeen. Imupulsseista saa vähän hyötyjä eli tee putkesta koko pituudeltaan diffuusori, pituus lienee jossain 25-30cm ja vesi jäähdytys pois putkesta. Tällainen putki toimii mahdollisimman laajalla kierrosalueella "imevästi" niin että imua on kun pako on auki ja huuhtelut auki ja näinollen auttaa huuhtelussa.

kampikammiosta ja kanavista tietenkin kaikki terävät kulmat pyöristetään niin virtaa paremmin.

kaasareista olen jostain lukenut että tuohon sopisi 90:sen .. en lähtis modaamaan nykyisiä muuten kuin eri suuttimia kokeilemaan. Suuttimia varten kannattaa
tehdä sellainen modaus että tekee vaikka vakiosuuttimista adapterit johon keskelle tekee M5 kierteen jolloin löytyy suuttimia Keihinin moto kaasareista vaikka mitä kokoja ja edullisesti.

Sytkä . ohjelmoitava tietenkin paras mutta jos vakiota pitää käyttää niin kannattaa olla varovainen ennakon kanssa ettei hajota turhaan konetta.

Kannet. En ole suurten puristusten kannalla koska se lisää järkyttävästi laakereiden kuormaa mutta koska pakokanavaa nostetaan puristuspaineet tippuu , niin tätä kompensoidakseen
voi kansia pienentää vastaavasti , tai vähän enemmän. Puristuksilla ei ole juurikaan merkitystä tehoon max kierroksilla paitsi että jos on kovat puristukset moottorin kierrokset ei "veny".

Tässä pääpiirteissään. Ja ettei olisi liian helppoa niin kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen.
Peter
 
Viestit: 81
Liittynyt: 27.06.2018 18:16

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja Rc51rr » 23.09.2018 13:36

Kiitos näistä tiedoista.... tottahan se onkin että aika samoja moddauksia tehdään kuin muissakin 2-t vehkeissä... aikoinaan paljonkin tehtailtiin RR pyöriä jarrupenkissä... Tämä veneiden pakoputki vaan hämmentää kovasti... :shock:
Rc51rr
 
Viestit: 2
Liittynyt: 30.08.2018 22:07

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja toni » 05.07.2020 21:38

Ensi kaudeksi on suunnitteilla old school viilausta powerille.toivottavasti ei vaan tulisi ihan mahdoton ajaa hidasajoa.saishan sitä voimaa kun ripustaisi lisää malmia perälautaan mutta kun on halu harrastaa ja kokeilla.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja transom » 06.07.2020 14:51

Se ero perämoottorin virityksessä verrattuna vaikka motocrossiin on, että korkea tehopiikki voi aiheuttaa sen, että venettä ei saa plaaniin ollenkaan kun alavääntö heikkenee. Ei ole vaihteita eikä kytkintä apuna. Samaten hyvin kapea tehopiikki aiheuttaa sen, että moottoria voi käyttää vain kapealla käyttökierrosalueella.

Sen vuoksi tuo perämoottorin tehokäyrä on sellainen kun on. Tai sitten pitää ottaa käyttöön potkurit, jotka mahdollistavat startissa kierrosten noston tehoalueelle ja pikkuhiljaa saavat pidon.

Ja se vanha toteamus, että älä modifioi käyttömoottoriasi vaan hanki itsellesi toinen moottori viritys- tai käyttömoottoriksi jos haluat myös veneillä kauniina kesäpäivinä, pitää ikävä kyllä aika hyvin paikkaansa. Se viritysmoottori on varmasti silloin palasina pöydällä odottamassa jotakin uutta osaa. Samaten modifioidun moottorin myynti eteenpäin on haasteellista.

Parhaan teholisäyksen yleensä saa kun ostaa moottorin, josta on isompi tehoinen versio olemassa ja poistaa pienempitehoisesta kuristukset.

Siitä huolimatta, huippunopeuden noston tavoittelu on kyllä niin kiehtovaa, että antaa mennä vaan. Huonompaankin voi aikaa ja rahaa tuhlata.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja toni » 06.07.2020 19:18

Toi on kyllä aivan totta ja toistaiseksi toi vielä toimii vaikka on isommat kaasuttimet ja muokattu pakoputki.pitää miettiä nyt mitä tekee tuolle. Veneen pohjassa nyt ainakin 4v vanhat pehmeet myrkyt et siin yksi kohde heti. ja ilmanvastusta mietin kans kun moottoritiel toi vene perässä ahdisti huomattavasti enemmin autoa kun toinen vene jossa ei ole tuulilasia.tää tuli viime kesänä huomattua yli 70km/h vauhdissa.vai loppuko vaan mersust veto kesken :D
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja Peter » 05.08.2020 14:44

Aika huoletta voi viilailla kyllä ilman että tulee lähelekään motocross moottorin tehokäyrää.. Jos on perillä siitä mitä tekee, jos roiskii menemään vaan
niin tulee varmasti alkuperäistä huonompi.

Mitä noita nyt oon mitannut niin aikamoisia maamoottoreita todella laakealla vääntökäyrällä ja viritysastehan
on tehty sellaiseksi että ne toimi 30v tekemättä mitään niin ei kovin korkea ja siksi helppo saada jo vähällä vaivalla
kohtuullinen ero.

Yksinkertaisinta on kasvattaa puristussuhdetta, se tuottaa suoraan tehollisten puristussuhteiden suhteessa potensiin 0,4
Pakoputki sitten joo torvimainen diffuusori mikä nyt mahtuu, jäähdytys pois putkesta.
Pakokanava ainoastaan leveämmäksi , voi huoletta leventää noin 65%-68% halkaisijasta jos on mahtuu, CES:ssä muistaakseni 68%
Tällöin ei tehoalue nouse juurikaan ylemmäs ja vääntöä tulee lisää koko alueella.
Nostamalla kanava / aluetta niin se vaatii sitten jo enemmän perehtymistä ja laskentaa että tulee hyvä.

Tämmösiä mietteitä..
Peter
 
Viestit: 81
Liittynyt: 27.06.2018 18:16

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja transom » 05.08.2020 16:18

Perinteinen 2-t perämoottori suunniteltiin 1000 tunnin käyttöiälle ja 4-t moottori 4000 tunnin käyttöiälle. Eli sen verran voisi moottoria käyttää pelkällä perushuolloilla. Nykymoottoreista en tiedä.

Varmasti Peter on oikeassa siinä, että moottoria voi tehostaa. Pitää vaan osata. Kovin montaa 2-t venemoottoreihin erikoistunutta virittäjä ei varmaan Suomesta löydy, motocross puolelle enemmänkin. Vaikkapa 500cc Kawasaki KX500 2-t krossipyörän saa luokkaa 75 hp virittämällä (stock noin 55 hp) ja väitetään että saisi jopa 100 hp, joka kyllä kuulostaa melko suurelta. Mutta käyttöikä on sitten luokkaa 5-10 tuntia per rebuid. Eli kyllä kuutioiden puolesta 2-t venemoottoreissa on paljon virityspotentiaalia.

Kalavenemoottoreitahan nuo perinteiset moottorit lähtökohtaisesti ovat. Joku Yamahan 70 CES on poikkeus (kisakone, nimellisesti 70 HP, mutta oikeasti noin 90 HP) tai OMC Stinger. Vanhat OMC kalamoottoritkin saa tuottamaan lisää tehoa kun vaan muuttaa ajoitusta ja puristusta (jos ei ole kierrosrajoitettu CDI, kuten ei vanhoissa ollut). Niissä vaan on kesto (tuotantokustannukset?) optimoitu niin, että isommilla kierroksilla (siis luokkaa 6700+) ei kestä enää vakiomännät. Perus Reed toimii luokkaa 7000 rpm asti. OMC V4 looper moottoreita on viritetty kiertämään luokkaa 9300+ rpm, mutta silloin on rakennetta jo huomattavasti muutettu. Tietysti silloin ei enää puhuta mistään 1000 tunnin käyttöiästä vaan kisamoottoreista.

Vaikkapa 50 HP koneen virittäminen 70 HP koneeksi tarkoittaa +40% teholisäystä, joka on jo huomattavasti. Sen vuoksi nopein tapa nostaa tehoa on ostaa suoraan tehokkaampi moottori tai moottori joka on tehty kuristamalla tehokkaammat moottorista ja poistaa kuristukset.

Mutta kun tämän hyväksyy, niin eikun vaan virittämään. Mielenkiintoista hommaa, missään nimessä ei tarkoitus ollut antaa kuvaa, että sitä ei voi tehdä.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: 70 jammun piristäminen

ViestiKirjoittaja toni » 05.08.2020 18:34

Mielessä on ollut juuri tuo kanavien levennys.jos vaan ensi talvena saan hankittua uudet männät ja laakerit sekä tiivisteet niin sitten siinä samalla..pakoluukun pulttien avaamista jo innolla odotan :Dtuo nykyinen pakoputkihan on tuollainen hydrotec tyyliin muokattu.ehkä jostain 60-80mm happoputkest sais muotoiltua tuon diffuusorin koko matkalle valmiina ton mallista putkea tuskin löytyy.lisätään nyt vielä tähän että tuo putkihan ei ole aivan keskellä tuo tuli huomattua siinä vaiheessa kun ei sopinut äänenvaimentimeen.mutta nyt ei ole enää vaimennintakaan.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi


Paluu Suorituskyky ja optimointi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa