Yamaha 50hv DETO ryyppy

Yamaha 50hv DETO ryyppy

ViestiKirjoittaja Jupasierra » 22.09.2018 10:07

Ensinnäkin moro kaikille, on mukava kun löysin tällaisen foorumin. Mulla on ollut paljon Yamahan perämoottoreita, ensimmäinen vanhassa puisessa soutuveneessä oli Yamaha P65 sellainen valkoinen kanamunan muotoinen ja tästä on aikaa. Mutta se siitä nyt aiheeseen.

Eli tällä hetkellä löytyy 465R Pellingen perästä -97 vuosimallin 40Hv Yamaha joka on modattu 50Hv tehoiseksi. Ongelma koneessa on sen automaattiryyppy joka ei toimi. Ennen kuin jatkan niin tiedän 5 samanlaista konetta jossa sama vika ryypyn toiminnassa. Aamuisin kun laitan tankin kiinni ja pumppaan pallon kovaksi virrat päälle ja starttaan, niin kestää ainakin 7-8sek ennen kuin hörähtää kerran. Sitten uusi lyhyempi startti ja lähtee käyntiin mutta yskäisee ja sammuu, kolmannella pysyy jo käynnissä. Ja en koske käsikaasuun koska se kuulema sekoittaa koko systeemin kylmäkäynnistyksessä jos siihen koskee, tätä ihmettelen koska siinä vivussa lukee "Prime start". Mutta vaikka käsikaasua antaisi kylmäkäynnistyksessä niin sillä ei ole vaikutusta olen senkin kokeillut.

Kierrokset on aluksi korkealla kuten kuuluukin ja laskee kohta tyhjäkäynnille, kaasuttimet on pesty ultraäänipesurissa kahteen kertaan ja kerran liotettu teollisuusasetonissa läpi yön. Automaattiryypyn pitäisi toimia niin että kun kone on kylmä on ryyppy "päällä" koko ajan, eli ryypyn neula on ylhäällä ns.auki. Kun kone käynnistyy eli ryyppy saa sähköä lämpenee vahapatruuna ja sulkee ryypyn kanavan. Näin minulle on kerrottu paristakin Yamaha huollosta kun kyselin ryypyn toimintaa. Olen tarkistanut että se neula tosiaan on auki asennossa kylmänä, ja myös sulkeutuu ja kaikki bensakanavat on puhtaat. Lämpöisenä kone käynnistyy hyvin eli ryypyssä tai jossain muualla on vika.

Jos laitan sen punaisen vivun mikä on siinä ryypyssä "pakkosyötölle" lähtee kone hyvin käyntiin mutta ryyppy pitää ottaa itse pois päältä kääntämällä se vipu taas oikeaan asentoon. Eli ei saa bensaa mutta miksi, mitkä olisi toimenpiteet, kaikki tiivisteet ryyppyyn uudet ja kokeiluun vai mikä. Olen jo miettinyt että hommaan koneeseen vanhemman mallin kaasuttimet ryyppyläpillä joka on aina varma, mutta käyköhän ne suoraan paikalleen en tiedä. Seoksien säätö ei auta mitään, aivan sama onko seosruuvit 1,5 kierrosta vai 4 kierrosta auki tai jotain siltä väliltä, yksi tuli mieleen että olisiko kampiakselin stefa pullahtanut pois paikaltaan. Näissä lyhytrikisissä on kuulema että jos peruuttelet liian kovaa pullahtaa stefa pois ja silloin kyllä yskähtelee kylmänä. Toimenpiteet olisi lohko pois ja 2 stefaa ja se iso tiiviste uusiksi.

Sitten toinen kysymys joka liittyy tehoihin. Tämä DETO moottorihan on se 698cc ja GETO malli 849cc, tässä uusikoppaisessa on kuulema samat kaasuttimet ja pakoputki 40-ja 50hv malleissa pitääköhän paikkaansa. Olen kokeillut muutamaa potkuria ja paras on Yamahan oma musta teräspotkuri jossa omat kuppaukset lavoissa. Kone toimii muuten hyvin mutta kaasun lopussa se viimeinen 5cm lisää vaan imuääntä aivan kuin soppa ei riittäisi, ei kuitenkaan ala hyytymään ei vaan tapahdu mitään.
Saattaa kuulua asiaan että tehorajat tulee vastaan, mutta itsellä tulee mieleen että ilmaa ja bensaa pitäisi saada lisää eli isommat kaasuttimet. Mutta jos pitää paikkaansa että 40 ja 50hv on samat kaasuttimet ja pakoputki niin silloin tämä teoria ei pidä paikkaansa. Onkohan 40 ja 50hv kaasuttimissa samat suuttimet? Ostaisin 50hv GETO koneen mutta niitä ei juurikaan ole tarjolla missään, varsinkaan lyhytrikisiä. Pitkärikisestä voi tosin tehdä lyhytrikisen vaihtamalla koko rikiputken. Tämä Pellinge ei kyllä ole muutenkaan kovakulkuinen pohjamallinsa takia, mutta lisätehot ei olisi pahitteeksi ;) Tulihan tässä asiaa ja vapaa kommentointi jos tulee ideoita mieleen kiitos.
Jupasierra
 
Viestit: 2
Liittynyt: 22.09.2018 09:14

Re: Yamaha 50hv DETO

ViestiKirjoittaja Tommy » 22.09.2018 12:29

Sulla on siis tämän näköinen kaasutinpaketti koneessasi? Tuo kuva on 849cc Getol koneesta vm. 93.
Kyseessä on tosiaan vahapatruunaryyppy, joka on myös omien kokemusten perusteella Paska.

Ajassa ei välttämättä kannata mennä takaperin ihan ryyppyläppiin asti vaan ryyppysolenoidilla varustetut kaasuttimet ja koneet on ainakin itsellä toiminut ihanasti. Eli kaasuttimissa on solenoidi, joka aukeaa kaukohallinnan keinuvivusta ja polttoaine pääsee imusarjaan erillistä letkua pitkin. (kuva 2)

849cc Geto on samaa mallisarjaa 60F ja 70B koneen kanssa. Olen muistaakseni joskus mitannut sopiiko 698cc kaasuttimet 849cc lohkoon niin ei sovi. Ainakaan vuosimallit 88-90. Ja myös saman ikäluokan pakoputkessa on 40-50hv 698cc ja 50-70hv 849cc välillä iso ero.
Liitteet
IMG_20170723_170618.jpg
IMG_20180422_115939.jpg
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 215
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 50hv DETO ryyppy

ViestiKirjoittaja Jupasierra » 24.09.2018 06:06

ELi oliko sulla joku ehdotus ongelman?
Jupasierra
 
Viestit: 2
Liittynyt: 22.09.2018 09:14

Re: Yamaha 50hv DETO ryyppy

ViestiKirjoittaja Tommy » 24.09.2018 10:12

Valitettavasti ei ole ehdotusta, eikä ratkaisua. Itsellä on kuitenkin sama ongelma ja mielelläni jään seuraamaan jos ongelmaan on joku korjaus, ettei olisi pelkästään tyyppivika. Yksi juttu olisi vaihtaa ryypystä imusarjaan menevä letku kirkkaaksi / läpinäkyväksi ja katsoa virtaako siellä polttoaine kylmäkäynnistyksen aikana.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 215
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Yamaha 50hv DETO ryyppy

ViestiKirjoittaja transom » 24.09.2018 19:01

Olisiko tuosta mitään hyötyä?

https://youtu.be/x35uqVMu2r0
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 39
Liittynyt: 04.04.2018 00:08


Paluu Suorituskyky ja optimointi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron