Tässä vastauksia toisaalla esitettyihin kysymyksiin:
- Perälauta on tehtaalta tullessa lyhytrikiselle koneelle, mutta esim. itsellä on kunnostuksen yhteydessä muutettu pitkärikiselle sopivaksi.
- Retki- ja vetouistelussa meillä on ollut moottorina Yamaha 40hv/50hv 3-syl autolube 698cc moottori ja nykyisin 50hv 3-syl autolube 849cc.
* Potkurina 40hv koneessa oli vuosia Yamahan alumiini 11x11, joka antoi matkanopeutta kaasupohjassa noin 27-28 solmua, mutta sopi myös vetouisteluun.
* 50hv 698cc koneessa olen käyttänyt 10 3/8 x 13 alumiinia ja tuossa 849cc koneessa on eri perävälitys niin potkuri on 11 3/8 x 12.
ja matkanopeutta nuo on kelannut kaasupohjassa noin 30 solmua, mutta myös vetouistelu on onnistunut ilman mitään kikkakolmosia.
max. kone on 55hv, mutta maistraatin aikana käytin myös Evinruden 70hv VRO moottoria hetken. Lähinnä vauhdikkaaseen retkiajoon.
Vene itsessään on mahtavan tasapainoinen, ei paljon kallistele mihinkään suuntaan. Kuitenkin kolmirunko tasapohja tekee aallokossa ajamisesta suht epämiellyttävää hakkaamista
Itse olen vähentänyt hakkaamista kelissä ajamalla 45 asteen kulmassa aaltoon niin, että vain toinen ponttooni on leikannut aallon. Varsinkin jos ollaan pidetty liukunopeutta.
Videoita kolmella eri moottorilla, lisäkuvia löytyy kotikoneelta:
Yamaha 50hv Getol:
https://youtu.be/q4QIFp9-scwYamaha 40hv Hetol:
https://youtu.be/9uIQYPK2oXQEvinrude 70hv VRO:
https://youtu.be/jJi5GjTDsSwSaa kysyä rohkeasti lisää, mutta tässä purtavaa ensialkuun