Kirjoittaja Tommy » 12.08.2019 20:49
MM-kisat, Ruotsi, Öregrund
Kaksi viikkoa ennen kisaa testattiin vielä potkureita ja rakennettiin veneen pohjaa uusiksi. Kisapaikalle mentiin päivää aikaisemmin testaamaan potkureita ja ajamaan eteläinen reitti läpitte. Olin yksin liikenteessä niin heti alkuun pitää antaa kaikki kiitos Team Mäkiselle, Ruotsalaiselle kartturille ja hänen isälleen, Joukkueenjohtajalle, Minnalle ja kaikille muille, jotka auttoivat reissussa.
Maanantai - Katsastus, radan läpikäynti ja ohjaajakokous
Katsastuksessa suurin virhe/puute oli sääntökohta 707.1 eli bensatankin täyttö ja huohotus. Sääntö sanoo, että täyttö ja huohotus pitää olla veneen ulkopuolella. Tämä ratkaistiin viemällä bensatankin täyttökorkin huohotuksesta letku ulos. Lopullinen korjaus on vaihtaa polttoainetankki seuraavaan kisaan.
Tiistai - Kisa 1
Aamu alkoi klo 8 vapaalla harjoituksella.. Navakka 10 m/s pohjoistuuli piti useat venekunnat tiukasti maissa, mutta me laskettiin vene veteen. Ei tosin keritty pääsemään edes satamasta ulos kun harjoitus keskeytettiin punaisella lipulla. Eräällä venekunnalla oli trimmilevy hajonnut ajossa ja miehistö oli sen verran kolauttanut itseään, että heidät haettiin varikolle ja vene hinattiin takaisin nosturille. Ennen kisaa otettiin vielä käyttöön myrskyreitti, joka lyhensi rataa muutama satametriä pohjoispäästä.
Kisa alkoi vähän myöhässä, mutta kaikki 16 venekuntaa pääsivät matkaan. Kisan pituus oli myötäpäivään lähtö + 5 kierrosta. Kisassa kaikki meni pääosin yllättävän hyvin. Sijoitus vaihteli 3-5 välissä ja maalissa sijoitus oli viides. Vasta kisan jälkeen ja nosturilla alkoivat kovan kelikisan vahingot paljastua. Ensimmäisenä vettä suihkusi perälaudasta sisälle. Sanoin kartturille, että otetaan rauhallisesti ja kiinnitetään nostoliinat. Sen jälkeen kartturi huusi Ruotsiksi laiturille, että meillä on vuoto ja saatiin vene nosturille, sekä ylös jonon ohi. Kun vene nostettiin ylös niin paljastui, että pohjan muokkaus oli revennyt peräpäästä ja toinen trimmilevy puuttui kokonaan. Oli vain katkennut sähköjohto jäljellä ja saranien pultit olivat korkanneet perälaudasta läpi.
Nopea tuumaustauko ja lainaamalla saatiin lasikuitutarvikkeet korjausta varten ja ei muuta kuin rälläkkä laulamaan. Vene korjattiin odottamaan iltakisaa.
Tiistai - Kisa 2
Iltakisa alkoi suunnilleen aikataulussa ja mukana oli enää 13 venekuntaa. Sama rata kuin aamulla, mutta vastapäivään lähtö + 5 kierrosta. Ja nyt aallokon lisäksi oli vielä tullut 2m korkeaa maininkia. Meidän kuidutus ei valitettavasti kerinnyt kovettumaan ja ilman trimmilevyjen apua ajaminen oli kohtuu vaikeaa. Keskityttiin vain pääsemään maaliin ja pitämään muutama häntäpäästä takana. Sijoitus 9. Toiset olivat kyllä tehneet kovasti duunia kisan 1 ja 2 välissä. Ilmeisesti kova keli yllätti ja monesta veneestä löytyi kookasta trimmilevyä jopa ihan kiinteällä asennuksella. Samoin potkureita oli todennäköisesti vaihdettu sopivammaksi. Nosturilla todettiin pohjan muokkauksen repeytyneen irti jo noin metrin matkalta.
Keskiviikko - Kisa 3
Annettiin veneen kuivua yön yli ja aloitettiin korjaustyöt aamu 7 aikaan. Itse kisa alkoi vasta klo 17. Kuidutus saatiin hyvin valmiiksi ja se kerkisi kovettumaan hyvin ennen kisaa. Kisa oli nyt pitkä eteläinen reitti ja 3. kierrosta pohjoista reittiä vastapäivään, mukana 13 venekuntaa. Eteläinen reitti oli kohtuu tyyli niin otettiin alle cleaveria, jolla saatiin ihan hyvästi nopeutta ja pysyttiin alkumatka muiden mukana. Kärkisijoihin ei kuitenkaan nopeus riittänyt niin pohjoiselle lenkille saavuttiin häntäpäässä. Otettiin varmanpäälle ja pidettiin pohja ehjänä, sekä kuskin penkki veneessä kiinni.. Sijoitus 9.
Loppusijoitukset kuvana
- Liitteet
-
-
-
-
-
-
-
-