Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 11.03.2018 15:36

Matkaveneessäni ei riitä työntövoimaa liukukynnyksen ylitykseen, jos kyydissä on omistajapariskunnan lisäksi 3 ihmistä. Kaikki ovat lähes 100-kiloisia. En usko että ruvetaan kaikki laihduttamaan, vaan jospa potkuria muuttamalla pääsisi vaivasta eroon.
Veneen runkopituus noin 7,2m, leveys2,5m vedessä, paino 2600 kg ja 220 hv turbodiesel. Huippunopeus 30 solmua 2 hengen kuormalla ja 4000 r/min (=max kyseiselle koneelle)
Kun tuolla isolla kuormalla yrittää liukuun, niin se ei onnistu , vaikka kierrokset jaksaa nousta johonkin 3200 r/min. Trimmilevyistä huolimatta kyntää keula pystyssä. Potkuri on 14,25 x 21 Turning Point Express teräs. Normikuormalla vene pysyy liu´ussa nopeudesta 22 solmua ja 3200 kierrosta alkaen. Kunnollisessa kevyessä liússa vene on 24 solmussa , jolloin kierrokset on 3400-3500. 3600 suuremmilla kierroksilla en juuri aja.
En haluaisi vaihtaa matalampinoususeen 19 " :seen ,koska silloin kruisailunopeudella kierrokset nousisivat aina tuonne 3600 paikkeille, mikä on mielestäni turhan lähellä maksimikierroksia.
Yksi ratkaisu olisi samalla nousulla oleva potkuri, jossa olisi enemmän lapapintaa. Silloin saisi enemmän työntövoimaa ja perän nostoa kiihdytyksessä. Lapapintaa ei vain potkurien spekseissä kerrota.
Ehdotuksia? :?:
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 11.03.2018 18:49

Moniko lapainen sun nykyinen potkuri on? Ja onko potkurin halkaisijan kasvatus mahdollista?
Trimmilevyt ja koneen trimmikulma sulla on lähdössä kuitenkin painettu niin alas kuin mahdollista,
että keula pysyisi alhaalla?
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 11.03.2018 20:32

Potkuri on 3-lapainen. Minulla on myös 4 -lapainen Michigan wheel , 14x20 , mutta se on alumiinia, ja riittää varapotkuriksi. Selvästi huonompi kuin tuo normipotkuri turning point.
Tietysti trimmaan aina lähdössä koneen alas, että nostaa perää + vielä trimmilevyt. Kyllä siihen pystyy 15.25 halkaisijaisen laittaa. (Bravo1)
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 12.03.2018 11:11

Onko sulla tietoa vetolaitteen perävälityksestä? Netistä löysin Bravo 1 perävälitykseksi 1.36, 1.50, 1.65

Nämä välitykset tekevät 21" nousuisella potkurilla ja 4000rpm huippunopeudella 30 solmussa luistoksi 41%, 35%, 28%.
Luisto on minun mielestä aika korkea, vaikka kyseessä on raskas matkavene.

Jos luisto olisi mahdollista saada puolitettua esim. 4-lapaisella teräspotkurilla tai suuremmalla halkaisijalla niin uskoisin, että sieltä löytäisit ratkaisun ongelmaasi.

Esim:
laskelma 1 matkanopeudessa. 19", 1.36, 20% luisto, 25 solmua = ~2700rpm.
laskelma 2 matkanopeudessa. 19", 1.50, 17% luisto, 25 solmua = ~2900rpm.
laskelma 3 matkanopeudessa. 19", 1.65, 15% luisto, 25 solmua = ~3100rpm.

Huippunopeus 30 solmua, 4000rpm ja 20% luisto tarvitsee:
1.36 välityksellä 15" potkurin
1.50 välityksellä 17" potkurin
1.65 välityksellä 19" potkurin
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 12.03.2018 12:22

1,65 tässä on välitys. Eli 19 nousukin kai pitäisi riittää, kunhan pinta-alaa olisi tarpeeksi.. En ole oikein tuota luistokäsitettä sisäistänyt, vaan ajattelen, että potkuri synnyttää taakseen vesisuihkun, jonka voimakkuus eli nopeus kertaa poikkipinta-ala aiheuttaa vastavoiman , joka työntää venettä. Työntövoima aiheuttaa sitten veneelle nopeuden, joka riippuu kulkuvastuksen suuruudesta. Tai ymmärrän kyllä, että jonkin verran luistoa pitää olla , että vesisuihku liikkuu nopeammin kuin vene. Muutenhan potkuri kai jarruttaisi. Eikös se nollaluisto ole, että potkuri ikään kuin ruuvautuu luistamatta veden läpi. Silloin ei vesisuihkua synny.
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 12.03.2018 13:07

En osaa sitä sulle selittää, mutta voit lukea lisää esimerkiksi perustietoa potkureista aiheesta mihin olen kasannut eri lähteistä tietoa.

Jos potkurin ilmoitettu nousu on esimerkiksi 21" ja potkuri pyörähtäisi kiinteässä aineessa yhden koko kierroksen niin silloin potkurin etenemä pitäisi olla ilmoitettu 21". Käytännössä ei ikinä päästä nolla-luistoon, vaikka joskus laskuri voi näyttää jopa negatiivisia luisto lukemia. Tämä johtuu ilmoitetun nousun epätarkkuudesta.

Hyvin useassa lähteessä puhutaan noin 15% luistosta. Oma höyhensarjan retkivene kulkee alupotkurilla ja vaihteistoon nähden isolla halkaisilla ja pienillä nousulla noin 10% luistolla.
Jos otetaan + - 5% marginaali ja luisto on 10% - 20% niin sanoisin, että kaikki on suht OK. Omakohtaista kokemusta raskaista matkaveneistä mulla ei ole.

Tästä voit lukea lisää: http://www.mercuryracing.com/prop-school-part-6-slip/
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 12.03.2018 13:22

Jos saisit 19" potkurilla puristettua luiston 20%, ehkä hieman isommalla halkaisijalla. Lisäksi loivemmassa potkurissa on lähtökohtaisesti enemmän työntövoimaa ja pienempi luisto.
Niin matkanopeudella 25 solmua, 1.65 välitys, 20% luisto kierrokset olisivat noin 3300rpm. Tämä näyttäisi ainakin paperilla hyvältä.

Aina täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen venepaketti on uniikki ja sen takia olisi hyvä saada eri potkureita kokeiltavaksi.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 12.03.2018 15:57

täytyy kai katsella 15,25 x 19 propellia tai ehkä jopa 15,5 halkaisijalla.
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 11.04.2018 10:14

No nyt on 15,25x19 potkuri hommattu. Reilun kk päästä pääsee toivottavasti kokeileen.
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 11.04.2018 18:58

Leikkasin paperista vanhan lavan kokoisen mallin. On noissa ehkä 5 % pinta-alassa eroa. Ero on tuolla lavan kärjessä , koska halkaisija on tuuman isompi. Siellähän "pyyhkäisypintaa" on eniten , niin jospa tuo riittää lisäpotkuksi.
prop1.jpg
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 12.04.2018 16:46

Näyttää hyvältä ja varsinkin jos lavan takareunassa on vielä kuppia niin tehostaa vaikutusta ensisestään.
Tosi mielenkiintoista kuulla, että miten potkuri toimii kun pääset testiajolle.
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31

Re: Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 13.04.2018 19:27

On siellä cuppia ehkä saman verran kuin edellisessäkin. Pääasia ettei tarvi taas vesillä ollessa vaihtaa potkuria samean veden alla :evil: :twisted:
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja jokander » 31.05.2018 20:19

No nyt on koeajot ajeltu.
Vetolaitteen trimmimittari sekoilee, mikä vähän haittaa.
Tyhjällä veneellä kokeilin huippunopeutta, niin kyllä se yli sen 30 solmun meni ja kierroksia 3900.
Eli sama tulos kuin 2 " jyrkemmällä ropellilla.
Ja nyt kun lastatulla veneellä kokeilin, niin pystyy ajamaan 20- 21 solmun nopeutta , eikä vene
putoa plaanista. Ennen se ei onnistunut , vaan alkoi vauhti ja kierrokset pudota ja piti taas lisätä
kaasua. Eli kyllä tässä oikeilla jäljillä ollaan. Täytyy vielä odotella , että isommalla porukalla
voi kokeilla miten jaksaa nousta liukuun.
jokander
 
Viestit: 13
Liittynyt: 11.03.2018 14:18

Re: Raskas matkavene -> lisää työntövoimaa

ViestiKirjoittaja Tommy » 01.06.2018 07:24

Hyvä, että uudesta potkurista oli apua ja suunta on oikea =)
Tommy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 304
Liittynyt: 22.11.2017 10:31


Paluu Potkurit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron