alpi kirjoitti:Ihan hyvää haipakkaa se menee yhden hengen kuormalla, nyt kun potkurikin on uusi. Kierrosalue osuu aika nappiin. Siirsin vielä kaikki kamat perään, mutta ei silti halua keulaa nostaa, joten pakko pudottaa moottoria alaspäin.
alpi kirjoitti:alpi kirjoitti:Ihan hyvää haipakkaa se menee yhden hengen kuormalla, nyt kun potkurikin on uusi. Kierrosalue osuu aika nappiin. Siirsin vielä kaikki kamat perään, mutta ei silti halua keulaa nostaa, joten pakko pudottaa moottoria alaspäin.
Moottoria tiputettu kaksi reikäväliä, ja vieläkin menee keula alhaalla. Jotain outoa tuossa on, tuntuu tosi painavalta trailerillekin nostaessa. Olisiko välipohja täynnä vettä...
Noh, ei oikeastaan enää liity tähän aiheeseen.
toni kirjoitti:alpi kirjoitti:alpi kirjoitti:Ihan hyvää haipakkaa se menee yhden hengen kuormalla, nyt kun potkurikin on uusi. Kierrosalue osuu aika nappiin. Siirsin vielä kaikki kamat perään, mutta ei silti halua keulaa nostaa, joten pakko pudottaa moottoria alaspäin.
Moottoria tiputettu kaksi reikäväliä, ja vieläkin menee keula alhaalla. Jotain outoa tuossa on, tuntuu tosi painavalta trailerillekin nostaessa. Olisiko välipohja täynnä vettä...
Noh, ei oikeastaan enää liity tähän aiheeseen.
Oletko tarkistanut linjarilla ettei veneen pohja ole kuopalla.muljahti vaan mieleen kun ihmetyttää tollanen keulan alas painuminen.ja kädellä kannattaa myös koittaa painella pohjaa painuuhan se aina muutaman millin mut ei nyt kuitenkaan senttejä.
toni kirjoitti:Oletko tarkistanut linjarilla ettei veneen pohja ole kuopalla.muljahti vaan mieleen kun ihmetyttää tollanen keulan alas painuminen.ja kädellä kannattaa myös koittaa painella pohjaa painuuhan se aina muutaman millin mut ei nyt kuitenkaan senttejä.
alpi kirjoitti:toni kirjoitti:alpi kirjoitti:alpi kirjoitti:Ihan hyvää haipakkaa se menee yhden hengen kuormalla, nyt kun potkurikin on uusi. Kierrosalue osuu aika nappiin. Siirsin vielä kaikki kamat perään, mutta ei silti halua keulaa nostaa, joten pakko pudottaa moottoria alaspäin.
Moottoria tiputettu kaksi reikäväliä, ja vieläkin menee keula alhaalla. Jotain outoa tuossa on, tuntuu tosi painavalta trailerillekin nostaessa. Olisiko välipohja täynnä vettä...
Noh, ei oikeastaan enää liity tähän aiheeseen.
Oletko tarkistanut linjarilla ettei veneen pohja ole kuopalla.muljahti vaan mieleen kun ihmetyttää tollanen keulan alas painuminen.ja kädellä kannattaa myös koittaa painella pohjaa painuuhan se aina muutaman millin mut ei nyt kuitenkaan senttejä.
Tuli heitettyä pidempi reissu (Lahti - Kimola) apukuskin kanssa, niin ehti tarkkailemaan paremmin veneen käytöstä eri nopeuksilla.
Maltillisessa matkavauhdissa kulma on paljon parempi, vauhdin lisääntyessä alkaa nostaa perää ja painaa keulaa alas. Täytyy tutkia tuota rungon peräosaa linjarilla, kyllä tuo tonin teoria alkaa aika todennäköiseltä näyttää. Toisaalta voihan se olla tarkoituksellakin tuollaiseksi suunniteltu, liukukynnyksen pudottamiseksi tms.?
Peter kirjoitti:En usko että tuo kuoppa on kaiken syy, on niin loiva pitkällä matkalla, vähän toki voi vaikuttaa. En tiedä millä korkeudella kone on mutta jos liian matalalla niin kavitaatiolevy kantaa = keulaa alas. Muutenkin niin aina kun vauhti nousee pohjan nostava voima siirtyy taaksepäin. Joten setbäkkiä ehkä tarvitaan jotta painopiste saadaan taaksepäin. Sitten riippuu tietenkin myös potkurin ominaisuuksista.
alpi kirjoitti:Tällä rungolla laukkaaminen on täysin tuntematon ilmiö, ei tee sitä koskaan, millään nopeudella tai trimmillä. Setbackin lisääminen on sikäli ongelmallista, että se lisää perälaudan kuormitusta ja tekee veneestä entistä takapainoisemman, joka on paikallaan ollessa taas huono (perä kelluu syvällä).
Käsitinkö tuon kuvaajan nyt oikein, eli siinä esitetään veneen trimmikulman muutosta kun moottorin trimmiin ei kosketa? Eli tilannetta ei yritetä trimmaamalla kompensoida.
Mieluummin lähestyn itsekin asioita teoreettisesti kuin empiirisesti, mutta veneilyyn liittyvä hydrodynaaminen teoria menee vähän oman osaamisen yli
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa