Kirjoittaja transom » 05.05.2018 01:23
Onko tuo sylinteri mallia, jonka yläpäässä on runkoputkea suurempi "korkki"?
Jos siinä on ehjät sisäkalut, niin vika on yleensä vuotavat o-renkaat. Yksi männän päässä ja yksi tiivistää yläpään "korkin".
Sisällä ei ole kuin mäntä ja jousi, joka työntää sylinterin männän ylös kun ei ole painetta. Pumpulla pumpattu paine saa männän liikkeelle ja sylinterin työntämään levyä.
Se avautuu yläpäästä kun sylinterin runkoa kiertää vastapäivään.
Ensin levy yläasentoon. Paina trimmilevyä vähän alaspäin ja kiinnitä männän varteen putkiklemmari, joka estää jousta lennättämästä mäntää huitsin nevadaan. Se jousi on ihan oikeasti vahva. Sitten alapäästä kiinni pitävä tappi irti. Nyt voit kiertää sylinterin rungosta vastapäivään. Voi olla tiukka, mutta edestakaisin pyörittämällä pitäisi lähteä irti. Varo liikaa voimaa, koska yläpään muovi voi olla ajan mittaan heikentynyt. Kun sylinterin runko on irti, voi klemmaria höllätä ja varoa, ettei mäntä + jousi lennä otsaan tai järveen. Siten saat männän ja jousen pois. Sitten vaan o-renkaiden uusiminen ja kasaus takaisin. Kasatessa pitää mäntää työntää sisään jonkin matkaa voimalla ja taas lukita klemmarilla, että saa yläpään kierrettyä paikoilleen.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.