Teräsvene "kipriitta"

Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.05.2018 23:18

Ajattelin että tämä olisi täydellinen paikka alkaa kirjoittamaan stooria erään veneen historiasta ja paluusta takaisin vesille.

Kyseessä on sulkavalta Ruottisen telakalta oletettavasi vuonna -67 valmistunut teräsvene. Alun perin tehty ammattikalastuskäyttöön saimaalle ja mitoiltaan 6m pitkä ja 1.4m leveä. Vene on ostettu -legendaarisena -69 vuonna sulkavalta nykyiselle satamapaikalleen ison lätäkön rannalle.https://www.google.fi/maps/place/58320+Tyynel%C3%A4/@62.1086458,29.3959382,1355m/data=!3m2!1e3!4b1!4m8!1m2!2m1!1zdHl5bmVsw6Q!3m4!1s0x469bb0d4a4804a25:0xa00b553b9921710!8m2!3d62.1086465!4d29.400326

Vene oli ammattikalastuskäytössä, eli pääasiassa nuottaveneenä aikavälin 1969-82, akselivetoisena ja penta b16 bensa-petrooli koneella. Keulan puolella oli lyhyt takaosasta avoin n.1.5m pitkä hytti sääsuojana. Keulan ikkunat ovan alkuperäisessn muotoiset, mutta ne oli yli 10vuotta hitsattuna umpeen yhden historaan jääneen kalastureissun jälkeen. Vuonna -69 paasselällä hukkui yksi kalastaja(Armas Hirvonen) ukkosmyrskyn johdosta. Samalla kertaa oli nuottaa vetämässä myös kaksi muuta venettä samasta venekunnasta, joista tämä teräsvene on toinen ja tuolla reissulla keulan ikkunat olivat tulleet veden voimasta sisälle. Eli runko on todistettavasti selviytynyt osaavissa käsissä myös huonosta kelista paremmalla tuurilla, kuin pellinkiläinen venekunnan kohtalotoveri, jolle tuli vetinen hauta n.75m syvyyteen kipparin kanssa.

Vuonna -82 se muutettiin silloisen nuorison huviveneeksi runkomuutoksella jolla saatiin tila sisäperävedolle(b20 ja vp250 vetolaite) ja pohjan muoto muuttui takaa liukuvammaksi, kun perän sivut hitsattiin laatikkomaisempaan muotoon. Samalla kajuuttaa jatkettiin taaksepäin veneen puoliväliin asti ja keulaan saatiin ympihytti, jossa mahtuu nukkumaan. Pituutta siis keulapiikistä oveen n.3m. Takatilaa on samat noin 3m peräpeiliin, josta tällä hetkellä tosiaankin yhden metrin haukkaa nykyinen tekniikka. Vannaspurki jätettiin pohjaan "köliksi" ja hitsattiin vain alapäästä umpeen.

Vene siirtyi -84 vuonna perhetuttavalle ja sillä ajettiin vuoteen -87 tuolla volvo b20 koneella, mutta perinne tieto valitteli yhdistelmää janoiseksi(25l/h matka-ajossa) koska konetta joutui huudattamaan kurkku auki.
Purkkiin tehtiin "sielunvaihto", joka ei ollut ihan joka alueelta onnistunut ratkaisu. Vapaasti varastosta kun sattui löytymään corvetesta ylijäänyt 350cu L82 pata(vakiona 220hp) joka laitettiin janoisen b20 koneen tilalle. Vähemmän yllättävästi perään tehtiin kantavuuden takia myös pikku peräponttoonit vetolaiteen kummallekkin puolelle lisääntyneen painon takia. Kone marinoitiin clenwoodin osilla ja pakoputket menee suoraan noiden ponttoonien alapintaan. Tarina kertoo että makeet soudit kun lähtee kaartamaan plaanissa ja ulkokaarteen putket alkaa päästämään ääntä...
Tuon muutoksen jälkeen ei ollut voimasta enää puutetta, etenkin kun koneeseen oli vaihtettu korkea puristeisemmat männät joskus aikoinaan. Ajetulle matkalle nähden meni kuulemma puolet pienemmällä polttoainemäärällä, kuin vanha volvo. Osa syynä siihen oli varmasti tuon ison koneen hillitön alavääntö, koska plaanissa pysty ajamaan n.2200rpm kierrosluvulla.
Suurin ongelmahan tuossa oli liiallinen voima veneen runkoleveyteen nähden ja sitä kautta pyrkimys kaataa venettä oikealle jos yritti ajaa liian isolla nopeudella. Tämän takia kaasukahvan alka löytyy ihan mekaaninen liikeradan stoppari :D

Vene on ollut viimeisen kerran vesilla vuonna 1991, jonka jälkeen vielä pari vuotta sitä on hoidettu säännöllisesti. Silloiselle veneen omistajille tuli avioero -95 ja sen jälkeen se oli viime syksyyn asti oman onnensa varassa naapurin rantaluhdassa.
Sain viime kesänä kuulla että omistaja oli laittamassa venettä romumiehen matkaan, mutta kerkesin avaamaan suuni ja veni vaihtoi omistajaa muutaman satasen voimalla.
Tämän jälkeen oikeastaan alkaakin tuo nykyisen stoori.

Elokuussa -17 hoitelin paperiasioita trafin kanssa, koska venettä ei oltu siiretty vanhan maistraatin ajoita nykyrekisteriin ja siellä vanhassakin reskisterissä oli vielä tiedot -70 luvulta. Nyt purkki on kirjoissa ja kansissa myös tuolla mörkökoneella ja 12hengen matkustajamäärällä.
Tähän mennessä venetta on käytännössä vain purettu ja selvitetty korjaamis tarvetta. Ja sitähän on vähemmän yllättävästi paljon. :D

Kaikki projektiin liittyvät kuvat löytyy täältä: https://goo.gl/photos/ztTFyq4deseHvS5K8
Mutta lisäilen myös tänne jatkoksi aina tilannekohtaisia kuvia.
Viimeksi muokannut malandio päivämäärä 16.07.2019 22:47, muokattu yhteensä 1 kerran
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.05.2018 23:26

Tällä hetkellä veneestä on purettuna kaikki sisustat pois, takaa myös penkit runkoineen ja polttoaine säiliöneen.
Joka paikkaan oli aikoinaan pursotettu uretaania ja vähemmän yllättävästi aika karua jälkeä tekee 20v muhimisella. Onneksi alla ollut kunnon maalikerros, joka paikoitellen suojattut aika hyvin. Saa nähdä minkä verran joutuu lopulta vaihtamaan peltiä.
Tuossa kun on ollut se ongelma, että koko alapohja on ollut yhtä samaa pilssitilaa, eli avoinaisen takatilan sadevedet on mennyt vapaasti myös keula kajuutan lattian alle, jossa uretaanit. Nyt tulee osastointia hieman että saadaan paikat pysymään myös kuivana.
Viime viikonloppuna hieman ehjättiin trailerista renkaita, että saadaan vene liikkumaan talvisijoiltaan pajan eteen.
Saattaa olla että käyn tiputtamassa tuon hetkeksi veteen jo, että pääsee korjaamaan kärriä helpommin. Paljon näppärämpää jos pyörän navat olisi ehjät ja saisi peruutettua talliin koko paketin...
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja transom » 03.05.2018 18:24

Onnea projektille!

Hieno homma, että olet ottanut paljon kuvia. Monesti on alussa niin kiire purkaa projektivene, että jää kuvat ottamatta.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 08.05.2018 22:32

Viime viikonlopun saldona oli sitten saada paketti liikkumaan rakentelupaikalle.
Kävin ohimennen vielä fiilistelemässä tuota äänimaailmaa, kun tuo L82 malmikasa lähtee tuosta nyt pois. https://photos.app.goo.gl/IXv4Lmzn8lpOYJbN2
Kauniisti se käy, kaasarista vaan neulat hieman jumissa, kun nopeaan lisäykseen saa kakomaan.
Tuosta selviää myös hyvin nuo pakoputkien aukkojen sijoittelu, joka hieman tavallisesta poikkeavaa. Kuulemma vesillä ollut hienon kuuloinen, kun suoraan ajaessa todella hiljainen ja kaartaessa alkaa haukkomaan tuolta ilmaa...

Tuo on todennäköisesti myös yksi syistä, mikä on vaivannut tuon veneen käyttäytymistä, eli tietyn nopeuden jälkeen alkaa kallistamaan voimakkaasti myötäpäivään pituus akselin suuntaisesti.
Oma teoriani on että kun runko on rajoilla potkuri virran aiheuttaman kierto voiman hallinnassa, niin kriittinen kohta tulee tietyn moottorin kierrosluvun jälkeen, jolloin tuon oikean puolen ponttoonin alla muodostuu pakokaasusta ilmapatja, joka vie kantavuuden. Pakoaukko on n.80cm eteenpäin perän uloimmasta kantavasta kohdasta. Tämä mahdollisen kaasupatja yhdistettynä nopeuden kasvamiseen ja sitä myötä vesirajapituuden lyhentymiseen keulan suunnasta saa aikaan ihmeellisyyksiä. Teoriaa tosin, mutta nyt ei riitä kiinnostus alkaa tekemään pakoputkimuutosta pelkän testin takia.

Raahasin pajan eteen tuon paketin ja aloin purkamaan keulasta lähtien puhtaaksi tuota runkoa. Vanhat 25mm kulmaraudasta tehtys pitkittäis jäykkärit sai lähteä pois, koska tuon mörkökoneen asennuksen yhteudessä tuohon on asennettu 2kpl 50mm kulmarautoja läpi koko veneen. Toisekseen nuo alkuperäiset oli todella onnettomasti kiinni, päistä heftattu kiinni poikittais jäykkäreihin ja keskeltä pikkasen pohjapeltiin. Osa lähti irti ihan pajavasaralla kolistelemalla. Samalla sai pois turhat taskut rakenteesta hankaloittamasta pohjan puhdistusta jne.
DSC_1809.JPG
Orkkis penkin rangat ja pitkittäis jäykkärit.
ennen ja jälkeen
DSC_0100.JPG
Pahimmat pois


Seuraavalla kerralla lähtee ehkä moottori pois...
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja transom » 10.05.2018 12:01

Mikähän idea on suunnittelijalla ollut kun teki veneestä noin kapean pituuteen nähden?
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 15.05.2018 23:14

transom kirjoitti:Mikähän idea on suunnittelijalla ollut kun teki veneestä noin kapean pituuteen nähden?

Veikkaa että syynä on ollut ihan aikakautensa tuote. Kun tarjolla ei ehkä ole ollut tehokkaampia moottoreita vielä järkevästi, niin on tehty solakan muotoisia veneitä, jotka kulkeneet vähemmällä. Kylläkun katsoo noita vaikka nettiveneen tarjontaa, niin muovikiulujen saapumisen jälkeen markkinoille, veneiden mittasuhte on hieman muuttunut leveämpään ja lyhyempään = kantavampaan muotoon.

Viime viikonloppuna tempaisin vanhan vinkkelimalmikasan pois veneestä ja purin loputkin sähköt. Seuraavaksi pitää siivota vielä perältä kaikki turha rauta pois ja sitten alkaa todennäköisesti hitsaushommat, jolla tehdään keulasta erillinen pilssitila perään nähden.
Varastosta löytyi sopivasti 20l pönttö teknoksen prime 3:sta harmaana, taitaa tästä tulla ensi alkuun laivaston harmaa sävyltään :)

Tuli viime viikolla lunastettua työkaverilta daihatsun 3pyttynen dieseli, joka on valmiiksi marinoitu, tosin raakavesipumppu puuttui, mutta sen saan tuosta vanhasta malmikasasta. Pitää vaan naittaa tuo daihatsu tuon volvon vetolaitteen kanssa...
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja 271C » 16.05.2018 21:12

Morjens, mitä aiot tehdä sille vanhalle 350?
271C
 
Viestit: 17
Liittynyt: 20.04.2018 12:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 20.05.2018 16:39

271C kirjoitti:Morjens, mitä aiot tehdä sille vanhalle 350?

Eiköhän tuo mene myyntiin, koska itselläni ei ole mitään aihioita mihin sitä järkevästi laittaa.
Pitää vaan pohtia, että myynkö pois noiden clenwoodin alumiisisten pakosarjojen kanssa vene moottorina, vai ilman marine osia auton moottorina. En ole kerennyt vielä paneutua kummalle löytyy paremmin ostajia.
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 06.06.2018 18:29

Viikonloppuna pääsi taas hieman harrastamaan.
Pari kuvaa kertoo aika hyvin mitä tuli tehtyä:
https://photos.app.goo.gl/p6TLMGfmUBNe03Mo2 7.5jm saumaa ja reilu neliö 1.5mm peltiä.
Pohjapelti kiinni koko matkalta poikittaiseen muotokaareen, putki poikittaisen sauman kohdalle josta muodostu myös oviaukon uusi kynnys ja kaikki pellit kiinni täydellä saumalla. Jos alkaisi pysymään avonaisen takatilan pilssi/sadevedet ulkona etukajuutasta.
Teoriassa kun ovikarmiin laittaa tiivisteen, niin peräosa saa täyttyä vedellä, ilman että keulaan menee vettä.
Takaa tuli siivottua kaikki ylimääräinen metallirakenne pois: https://photos.app.goo.gl/E9dglR7Jbi2myNF23

Tänään tuli sitten aloitettua ajatustyö, miten saadaan daihatsun diesel pata naitettua vp:n vetolaitteeseen. Pitää tehdä vakionopeusnivel väliin.
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 03.07.2018 19:10

Projekti on nytten edistynyt jonkun verran, kun eka loma viikko käsitelty.

Kaavelikotelolle piti tehdä pikku modaus, koska moottori ei tule enää kiinni suoraan vetolaitteeseen. Eli lisälaakeri tuella bell-hausin akselille ja sitten koko paketti kiinni kilpeen: https://photos.app.goo.gl/YWjTadcCS5R1Hi5h8
Tuli muuten vaihdettua samalla vetolaiteen paljekumet, käyttämättä vetolaitetta irti kilvestä 8-)
Suurin työ oli muuten saada sattumaan vetoakselin boorit kohdalleen...

Tuossa oli satanut välillä sen verran että sai todennettua, että pilssin vedet pysyy oikealla puolella: https://photos.app.goo.gl/DC3zYR4LzUSJ4cxU9

Ensimmäisia maalaushommiakin sai viimein alotettua. Juoni meni osapuilleen niin, että ensin teräskierrelaikalla rälläkällä kaikki pinnat, joihin pääsi käsiksi. Sitten hiekalla kaikki nurkat jne. Imurointi ja sen jälkeen pensselillä pintaa n.50% fosforihappo liuos ja seuraavana päivänä sitten rälläkällä uudestaan pinnasta pahin pois imuroinnin kerta. Tämän jälkeen kaksi kerrosta Teknoksen primer 3:sta harmaana niskaan. Jos tuolla saisi olla vähän aikaa ilman ruostekukkia. ;)

Kvartsia on varmaan edelleen tukan seassa: https://photos.app.goo.gl/ZDJCeKXzohHWDfT48
Putsattua ja hapotettua pintaa: https://photos.app.goo.gl/fnUwURtbUfe5N7f96
Ensimmäiset värit niskaan: https://photos.app.goo.gl/yvb47BGYL4hYLrp49
Laittelin automaatti pilssipumpun ja lattiavanerin, niin paljon kivempi liikkua nyt veneessä: https://photos.app.goo.gl/W3XLaF6PwXgLrqYa9

Tämä taisi olla muuten elämäni likaisin työmaa: https://photos.app.goo.gl/9trwQ6Td8BPZkcKw6

Loppu viikosta taas edistämään keula puolen maalauksella ja ensimmäisi haaveita koneen asentamisesta...
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 05.08.2018 11:32

Lomalla tuli sitten se yksi viikko edistettyä muun toiminnan ohessa tätä purkkia.

Oikeastaan näihin tunnelmiin tiivistyy aika kivasti :D
https://photos.app.goo.gl/5Vi7qzY1HsswSoR96
https://photos.app.goo.gl/KGsMFmpZvwrucsKm8

Ja sitten hieman tuotosta järkevämmässä järjestyksessä.
Piti vielä yksi pellin vaihto tehdä keulan puolelle, oli vanhan pitkittäis jäykkärin alta hieronut pohjapellin ohueksi. https://photos.app.goo.gl/WBxKx4UTrnBuC8E88
Kajuutta maalattuna alaosistaan https://photos.app.goo.gl/GJwQFQcJKJ7s1kpu9 Yläosat pitää yrittää vielä tehdä tänä kesänä. Hitsailin varmaan toista tusinaa reikää kiinni noita katto/seinärakenteista, kun vanhat sisäverhoukset vedetty porakärkiruuveillä kiinni. Olisi mukava jos sadevesi pysyisi ulkopuolella.

Seuraavaksi pikku konemasennusta.
Ensin daihatsun koneeseen piti asentaa tuo raakavesipumppu:
https://photos.app.goo.gl/moZXLGFY2zvhHqro7
https://photos.app.goo.gl/NSJruiZtM5hivs1Q7
https://photos.app.goo.gl/SXvgSybm84Ut7HrM7


Ja koneelle myös peti kumityynyineen:
https://photos.app.goo.gl/VkZYznevLyb3mnJS8

Tämän jälkeen motti purkkiin:
https://photos.app.goo.gl/MuVjK91Gq3hRnnBm7
https://photos.app.goo.gl/ntbnAZhBvBPmiscEA

Moottorin ja vetolaitteen välille piti tehdä pikku patentti, jonka toimivuus ennakkotiedoiltaan oli hieman sieltä tänne päin.
Pari kappaletta vw:n vetoakseleita, pultattavat sisäpään hyödyntäen:
https://photos.app.goo.gl/EdAMKFr4k3EKiZVN8
Vetolaitteen päähän pikku patentti, että sai jousitetun vetolevyn voimalinjaan mukaan:
https://photos.app.goo.gl/97mHDk1y2dPS8Ff77
Ensimmäisen koekäytön https://photos.app.goo.gl/9rZKoRY5a29Vaf1Z9 jälkeen piti vielä laittaa tukiholkki tuon sisälle akselin päähän, kun pelkkä vetolevyn boori oli liian löysä.

Suurin syy miksi oli "kiire" saada vene veteen johtui veneen alla olevasta traktori trailerista, josta oli toinen napa vääntynyt pahasti ja vaikeutti pahasti veneen liikuttelua.
Kun vene kelluis pari päivää testiajojen kera, sain vaihtettua kärriin navan ja asennettua uudet pehmustepuut, sekä ohjaustuet joiden avulla veneen saa mukavasti yksinään kärrin päälle ja ylös järvestä.
https://photos.app.goo.gl/Nj4ehYh6XjSbPoGn6

Koeajon jäljilta pari huomiota:
- potkuri liian iso, jaksaa kiertää vain n.2800rpm, jolloin kulkee 15km/h = lääkkekksi mutka pakosarjaan tai mekaaninen ahdin.(kone vapaasti hengittävänä 32hp@4800rpm ja samaa myös ahdettuna 50hp@4500rpm)
- konetta pitää nostaa muutama sentti ylöspäin, koska vakionopeus nivelet lämpenevät liikaa, nyt kulmaa noin 15astetta ja kaaveliakselin ja kampuran korkeuseroa 7cm.
- kajuutan katolla olevat kaiteet pitää lasketa 40cm korkeudesta 30cm alemmaksi ja sisempään kohti veneen köli linjaa. Nyt joutuu oikeasti roikkumaan veneen ulkupuolella kun kulkee keulaan.
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 30.10.2018 16:41

Loppu kesästä oli hieman vapaa-ajan puutteita ja hidasti harrastamista.
Kuitenkin loppu tuloksena perävetolaite on nyt potkittu pois kokonaan ja takaisin ei enää tule. Vie yksin kertaisesti liikaa tilaa koko voimalinja tuosta veneen perätilasta ja toisekseen vetolaitteen välityksen olisivat vaatineet suhteettoman tehokasta moottoria kaverikseensa.
Pikku koneelle ei nimittäin ollut tarjolla riittävän pieniä ja pienellä nousulla olevia rusetteja.
Samalla tuli siivottua keulakajuutan kaiteet pois, jolloin rungon visuaalinen muoto muuttui järkevämmäksi: https://photos.app.goo.gl/vHu4R41n9f43TRrD9
Tämän takia sainkin jo tutulta aikaisemmin syksyllä suzuki dt75:n projekti kuntoisena https://photos.app.goo.gl/E6VndTMQR9SsYcTe8 ja nyt sattui viime viikolla sitten samanlainen, mutta kiville ajettu kone puoli ilmaisena myös tarjolle.
No ensimmäinen kone muuttuikin varaosa aihioiksi ja viikonloppuna veneellä käydessäni rykäsisin testimielessä telineen veneen perälle. https://photos.app.goo.gl/TfLgAKhZ4aHpSGsq7
Siihen nostin sitten alaperä vikaisen koneen malliksi:
https://photos.app.goo.gl/3fxGZ3nkvZsMDTicA
https://photos.app.goo.gl/UmLEgMereJv8yfq49
https://photos.app.goo.gl/aKDJURtZFSXwTYoJ9
https://photos.app.goo.gl/YXVDzkQYCnYDDSHh8
Ja ehkä kuten kuvista voi arvailla, niin paketin toimivuudesta ei pysty taatusti sanomaan mitään ennenkuin paketti on käytettyä vedessä.

Nykyisessa kuosissaan saan nyt koko paketin peruutettua talliin, joten pysty jatkamaan sitä talven aikana metalli töillä. Ikkunareunat pitää korjailla, kajuutassa on sade vettä vuotavia läpivientejä edelleen jne.
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.07.2019 15:35

Projekti edennyt hieman etenpäin näin keskikesään mennessä. Suurimman hidastuksen on tosin aiheuttanut ruokakunnan kasvu kotosalla, joka on hieman estänyt harrastuksen perässä reissaamista alkuvuoden aikana.
Tällä vene odottaa koeajoa tuolla 75hp suzukin ulkolaita koneella ja ylimaalausta sen jälkeen.
Kuva
Keulasta on kaikki reiät hitsattu umpee, hieman katon parsimista, kun löyty pehmosta, kattokaiteet tiputettu alas ja sisemmäksi liikkumista helpottamaan(ennen https://photos.app.goo.gl/4TWona94v23L16jy6 ja jälkeen https://photos.app.goo.gl/wi2bXEkfxfhuWJSXA)
Pikku puuhaa oli saada kone käyntiin, kun edellinen omistaja oli hieman vallattomasti purkanut kaukohallinta laitteet irti, samalla piti vaihtaa uudempaa suzukin kahvaan, jotta sai kätisyyden vaihdettua, sekä leipoa ultaflex:n jarrulliselle ohjaukselle paikka: https://photos.app.goo.gl/2b8hE2TyTxpEKosH7
Koeajon jälkeen kun katsoo missä asennossa tuo purkki kelluu, niin taakse arvotaan paikka kiinteälle tankille ja akulle.
Viimeisen kaarivälin kohdalle, entisen vetolaitteen kilven eteen, tarkoitus tehdä kiinteä penkki, jonka alle mahtuu tankkia jne. https://photos.app.goo.gl/vJL7kWHhbEAqh7Z66
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 16.07.2019 23:00

Viime viikonloppuna käyty viimeisellä koeajolla ja siitä ja positiivinen maku jatkoa ajatellen.
https://photos.app.goo.gl/ZXcWUgs263cejP6K9
https://photos.app.goo.gl/nRntjoWJk6Di71CVA
https://photos.app.goo.gl/FYDUapzpxkpvjYFJ7
Kiekka mittarin asennusta vielä odottaen, mutta nyt otti huippuja tuolla Dt75:lla 42kmh/23knots ja jäi selvästi korva kuulolta kierrokset alas 13.75/17" potkurilla.
Pitkästä rungosta ja sen pohja muodosta johtuen tuolla ei ole selkeää liuku kynnystä ollenkaan, vaan alkaa jättämään keula aaltoa taakse tasaisesti nopeuden kasvaessa ja tuolla testatulla huippu nopeudella tämä aallon muodostus on noin puoli välissä veneen runkoa.
Trimmillä yllättävästi todella vähän mitään merkitystä; pikkasen keventää koneen käyntiä kunnes potkuri menettää pidon tietyn trimmin jälkeen ja konee ottaa kierroksia korvakuulolta yli +1500rpm lisää.
Tästä on hyvä jatkaa, kun tällä viikolla sain pintavärin purkille ja voi alkaa kiinteän tankin ja akkutelineiden leipomista takapenkin alle jäävään tilaan.
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja transom » 18.07.2019 13:28

Täytyy kyllä sanoa, että olet sinä melkoinen työmyyrä. Monelta jäisi tuollainen projekti kesken.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 28.08.2019 12:35

Vene sai pari viikkoa sitten pintaan uutta väriä.
Pinnat auki kierreteräsharjalaikalla: https://photos.app.goo.gl/SJhmdVfsAbFbAuST6 ja sisältä https://photos.app.goo.gl/bQArE4ry2VTiUcmx5
Sitten pintaa normaalin normadur 65hs väriä ral9016 sävyssä.
Ulko: https://photos.app.goo.gl/MDK6zdKghsEhvpPX9
Kajuuttaa: https://photos.app.goo.gl/Ayw5SyeeGc8ydcVj9
Perästä: https://photos.app.goo.gl/5FdUegLNwKjF9K9X9 tuosta näkee myös selvemmin tuon perän rakenne...

Tulevana viikonloppuna pitäisi kelin salliessa tehdä myös hieman perän avotilaa, penkin runkoa ja väriä niskaan.
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.01.2021 01:38

Viime kesä oli aika hiljaista, kiitos asunnon vaihdon ja koronan.
Ostin vahingossa kaverilta yamahan nelarin ja sitä piti kesän lopussa sentään käydä testaamassa veneen perässä.
Kevyesti menee, 3200rpm matkavauhtia mukavat 36kmh, 4300rpm viitisen kymppiä... :D
https://photos.app.goo.gl/twK4egJKDEJpeeXe9

Talven aikana pitäisi saada sisustaa viimeisellä ja ikkunat paikoilleen ennen kevättä.

Kuva
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 02.08.2021 23:48

Etenee, pikku hiljaa.
Kevään aikana taakse tuli tehtyä istuin rungot ja nyt kesällä maalia ja verhous levyä niskaan.
Peräponttoonien väli tuli hitsattua umpeen, jolloin vanha perävetolaiteen "kaivo" poistui ja tilalle tuli 90l vetoinen umpitila.
Perä ui noin 5cm ylempänä laiturissa ollessa ja venettä vaivannut kovempaan ajettaessa ilmenevä kallistumis efekti katosi.

Viime viikolla pääsi koko ruokakunnan voimin koeajolle https://photos.app.goo.gl/KbD5rSPwuLPA6KmW9 ja https://photos.app.goo.gl/KbD5rSPwuLPA6KmW9
Mukava matkavauhti on 17knots, jolloin yamaha pyörii 3200rpm. Tunnin ajelu vei polttoainetta 12l, ei paha.
Huiput tällä hetkellä 35knots, kone jaksaa pyöriä 5000rpm tuolloin ja kun alkaa trimmaamaan konetta niin menettää herkästi pidon.
Pitää varmaan kokeilla konetta hieman alemmaksi asennettuna, tosin tuo kulkee jo nyt ihan riittävästi peltipurkiksi, vaikka keulakajuutta toimii mehevänä tuulijarruna ikkunattomana tällä hetkellä :D

kuva222.JPG
Yleisilme
Liitteet
DSC_1923.JPG
Perän oleskelu tila
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja transom » 03.08.2021 13:59

Tuossa on pirtuveneen tyyppinen mittasuhde.

Nätin tasaisesti kulkee videolla. Ilmeisesti pituus ja veneen paino tekee sen. Jos keli kovenee, niin meneekö keula aallosta läpi?
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.
transom
 
Viestit: 167
Liittynyt: 04.04.2018 00:08

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja toni » 03.08.2021 16:52

miten meinasit ikkunat. itse tekisin 3mm polykarbonaatti pleksistä. ja makuasioistahan ei voi kiistellä mutta onko tuon veneen perää kiertävän pellin pakko olla noin korkea.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja toni » 03.08.2021 16:56

miten meinasit ikkunat. itse tekisin 3mm polykarbonaatti pleksistä. ja makuasioistahan ei voi kiistellä mutta onko tuon veneen perää kiertävän pellin pakko olla noin korkea.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 04.08.2021 23:58

toni kirjoitti:miten meinasit ikkunat. itse tekisin 3mm polykarbonaatti pleksistä. ja makuasioistahan ei voi kiistellä mutta onko tuon veneen perää kiertävän pellin pakko olla noin korkea.


Itse asiassa vanhat ikkunatkin oli 3mm polyä, painelistalla laitettuna, tosin ilman kiilanauhaa.
Ajatuksena oli tehdä uudet ikkuna pleksit ja asentaa uusilla tiivisteillä, mutta haasteena on se että vanhankaltaista, hyvin siroa kiilanauhallista painelistaa ei tunnu olevan missään suomessa.
Pienimmät mitä löytyy mm korjakumin, etran valikoimsta ovat liian leveällä rakenteella.
Tuossa on etummaisten suorien ja keulan kaarevien ikkunoiden välinen kannake niin pieni, että nykyisin saatavat paksummat versiot eivät mahdu olemaan. Vaihtoehtona olisi kasata vanhoilla, 35vuotta vanhoilla tiivisteillä, teetättää minimi tilaus neljänneskilometri uutta siroa nauhaa, tai pienentää ikkuna aukkoa 2mm pellillä...
Veikkaan että joudun tekemään viimeisen vaihtoehdon. :roll:

Tuo perää kiertävä pelti on luonnossa siromman näköinen, se on itse asiassa muistojäänne veneen kalastusajalta; ns nuottalaatikon reunat.
Se on ollut itse asiassa hyvinkin käytännöllinen nyt huvivene käytössä.
Veneessä istuessa antaa takatilaan mukavasti tuulen suojaa, ja silti näkee partaan yli ongelmitta. Perän puolella se peittää osan moottorista ja sen mm ilman otosta, tuosta tulee se kiva puoli että voi istua 1.5m päässä moottorista matkavaudissa ja keskustella normaalilla puheäänellä takatilassa.
Tähän mennessä pärskeet ei ole tullut kertaakaan veneen sisälle ja mm meidän 3v poitsu pysyy huomattavasti helpommin veneen kyydissä :lol:
Tosielämässä tuo laita tuo myös veneelle pikku turvallisuutta, koska parras korkeus nousee vesirajasta sen verran ylös, että mm aallot ei pääse sisään oikeastaan missään keliolosuhte tilanteessa, vaikka oltaisiin tuuliajolla.

DSC_1922.JPG
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja malandio » 05.08.2021 00:11

transom kirjoitti:Tuossa on pirtuveneen tyyppinen mittasuhde.

Nätin tasaisesti kulkee videolla. Ilmeisesti pituus ja veneen paino tekee sen. Jos keli kovenee, niin meneekö keula aallosta läpi?


Aikakautensa tuote, jolloin jouduttiin vielä miettimään veneen suorituskykyä, kun isoja perä- eikä sisäperä moottoreita vielä ollut.
Tuo kuulemma kulki vp b16 keskimoottorisenakin kohtuullista vauhtia akselivetoisena.

Purkki kulkee tosiaan todella tasaisesti, pituus tekee sen ja myös se että ei mene ihan pinnassa johtuen kapeudesta. Painoa veneellä on tällä hetkellä alle 1000kg, joka on 7m veneelle oikeasti aika vähän.
Saimaalla kun ajetaan, niin tuo menee vielä kauniisti toista metrisestä aallosta yli, kun käytännössä yltää pituudensa puolesta aina kolmelle aallolle yhtä aikaa.
Sitten kun keli oikeasti pahenee, niin tuon saa menemään aallosta läpi.
Historia tieto kertoo tämän kalastusvene käytön ajalta ja sen jäljiltä etuikkunat oli kuulemma hitsattu umpeen yli vuosikymmenen ajan. Kyseiseltä -70 luvun kalareissulta ei palannut järveltä venekunnan toinen vene, eikä kuski.
Tuo kotipaikan lähi järvi https://en.wikipedia.org/wiki/Paasselk%C3%A4 on sen verran iso, että sinne pääsee syntymään etenkin syksyisin keskivertoa ikävämpää aallokkoa sisävesi mittapuulla.
Pari kertaa ollut naapurin kalastusveneillä syksyllä liikkeellä ja vetää vakavaksi kun mennään aallosta läpi 9m veneellä missä keulakokka on 1.8m korkealla vesirajasta :shock:
malandio
 
Viestit: 19
Liittynyt: 02.05.2018 20:34

Re: Teräsvene "kipriitta"

ViestiKirjoittaja toni » 05.08.2021 02:48

https://www.heater.fi/fi/venetarvikkeet ... steet.html <--- katsoitko tuolta ja pidän tuosta etuikkunan mallista tuo mieleen 50 luvun autojen tuulilasin mallin. saattaa olla kyllä et helpoin pienentää sivuikkunan aukkoa etureunasta ainakin kuvan perusteella että saa tiivisteet istumaan hyvin.
toni
 
Viestit: 287
Liittynyt: 21.08.2019 20:35
Paikkakunta: Kymi


Paluu Retki- ja matkaveneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron