Kirjoittaja transom » 20.07.2020 15:43
Pientä pohdintaa asiasta, jos ei haittaa.
Potkuri muodostaa taakseen kartiomaisen vesisuihkun. Tuo vesivirtaus (suihku) kuljettaa venettä. Potkuri on siinä kartion keskellä. Koska kartio on lähellä veden pintaa, ei työntövoima ole kuitenkaan täysin potkuriakselin suuntainen, koska osa vesisuihkusta menee pinnan läpi ilmaan. Koska syvän veden puoli antaa enemmän työntövoima, pyrkii työntövoima nostamaan konetta ja siten perää. Eli lähtökohtaisesti työntövoima on perää nostava nolla trimmillä. Jos potkuri kulkisi syvällä vedessä, olisi työntövoima akselin suuntainen.
Eri potkureilla tuo kartion muoto on eri. Jos rake eli lapojen kallistus on positiivinen (aft rake) kuten ballisticissa, on kartio kapeampi. Samaten cupping (potkurin lapojen pään muotoilu kupiksi) muuttaa tuon kartion muotoa. Kapeampi kartio mahdollistaa paremmin voiman suuntauksen (kapea kartio pysyy paremmin veden alla, vähentää tai jopa poistaa perän nostoa ja mahdollistaa keulan noston pienellä trimmikulmalla tai on keulaa nostava), mutta jos potkuri on liian korkealla, ei sekään kapeampi vesisuihku pysy veden alla kuin lyhyen matkan. Tällöin perää nostava vaikutus kasvaa ja keulaa nostava heikkenee. Lisäksi trimmaus, jolla pyritään nostamaan keulaa, suuntaa tuon kartion vielä enemmän ylöspäin, joka huonontaa keulan nostoa ja vaatisi vielä enemmän trimmiä jne.
Vaikuttaa, että tuossa on juuri siitä kysymys. Eli syvemmällä oleva potkurilla saa keulan nousemaan. Tämä tietysti taas lisää perän aiheuttamaa jarrutusvoimaa. Sitten on veneestä kiinni hidastaako tuo enemmän vai vähemmän kuin pitkä vesilinja. Nämä on aina kompromisseja.
Ihan se sama transom kuin moottorivene.infossa. Valitettavasti.