Ajattelin että tämä olisi täydellinen paikka alkaa kirjoittamaan stooria erään veneen historiasta ja paluusta takaisin vesille.
Kyseessä on sulkavalta Ruottisen telakalta oletettavasi vuonna -67 valmistunut teräsvene. Alun perin tehty ammattikalastuskäyttöön saimaalle ja mitoiltaan 6m pitkä ja 1.4m leveä. Vene on ostettu -legendaarisena -69 vuonna sulkavalta nykyiselle satamapaikalleen ison lätäkön rannalle.
https://www.google.fi/maps/place/58320+Tyynel%C3%A4/@62.1086458,29.3959382,1355m/data=!3m2!1e3!4b1!4m8!1m2!2m1!1zdHl5bmVsw6Q!3m4!1s0x469bb0d4a4804a25:0xa00b553b9921710!8m2!3d62.1086465!4d29.400326Vene oli ammattikalastuskäytössä, eli pääasiassa nuottaveneenä aikavälin 1969-82, akselivetoisena ja penta b16 bensa-petrooli koneella. Keulan puolella oli lyhyt takaosasta avoin n.1.5m pitkä hytti sääsuojana. Keulan ikkunat ovan alkuperäisessn muotoiset, mutta ne oli yli 10vuotta hitsattuna umpeen yhden historaan jääneen kalastureissun jälkeen. Vuonna -69 paasselällä hukkui yksi kalastaja(Armas Hirvonen) ukkosmyrskyn johdosta. Samalla kertaa oli nuottaa vetämässä myös kaksi muuta venettä samasta venekunnasta, joista tämä teräsvene on toinen ja tuolla reissulla keulan ikkunat olivat tulleet veden voimasta sisälle. Eli runko on todistettavasti selviytynyt osaavissa käsissä myös huonosta kelista paremmalla tuurilla, kuin pellinkiläinen venekunnan kohtalotoveri, jolle tuli vetinen hauta n.75m syvyyteen kipparin kanssa.
Vuonna -82 se muutettiin silloisen nuorison huviveneeksi runkomuutoksella jolla saatiin tila sisäperävedolle(b20 ja vp250 vetolaite) ja pohjan muoto muuttui takaa liukuvammaksi, kun perän sivut hitsattiin laatikkomaisempaan muotoon. Samalla kajuuttaa jatkettiin taaksepäin veneen puoliväliin asti ja keulaan saatiin ympihytti, jossa mahtuu nukkumaan. Pituutta siis keulapiikistä oveen n.3m. Takatilaa on samat noin 3m peräpeiliin, josta tällä hetkellä tosiaankin yhden metrin haukkaa nykyinen tekniikka. Vannaspurki jätettiin pohjaan "köliksi" ja hitsattiin vain alapäästä umpeen.
Vene siirtyi -84 vuonna perhetuttavalle ja sillä ajettiin vuoteen -87 tuolla volvo b20 koneella, mutta perinne tieto valitteli yhdistelmää janoiseksi(25l/h matka-ajossa) koska konetta joutui huudattamaan kurkku auki.
Purkkiin tehtiin "sielunvaihto", joka ei ollut ihan joka alueelta onnistunut ratkaisu. Vapaasti varastosta kun sattui löytymään corvetesta ylijäänyt 350cu L82 pata(vakiona 220hp) joka laitettiin janoisen b20 koneen tilalle. Vähemmän yllättävästi perään tehtiin kantavuuden takia myös pikku peräponttoonit vetolaiteen kummallekkin puolelle lisääntyneen painon takia. Kone marinoitiin clenwoodin osilla ja pakoputket menee suoraan noiden ponttoonien alapintaan. Tarina kertoo että makeet soudit kun lähtee kaartamaan plaanissa ja ulkokaarteen putket alkaa päästämään ääntä...
Tuon muutoksen jälkeen ei ollut voimasta enää puutetta, etenkin kun koneeseen oli vaihtettu korkea puristeisemmat männät joskus aikoinaan. Ajetulle matkalle nähden meni kuulemma puolet pienemmällä polttoainemäärällä, kuin vanha volvo. Osa syynä siihen oli varmasti tuon ison koneen hillitön alavääntö, koska plaanissa pysty ajamaan n.2200rpm kierrosluvulla.
Suurin ongelmahan tuossa oli liiallinen voima veneen runkoleveyteen nähden ja sitä kautta pyrkimys kaataa venettä oikealle jos yritti ajaa liian isolla nopeudella. Tämän takia kaasukahvan alka löytyy ihan mekaaninen liikeradan stoppari
Vene on ollut viimeisen kerran vesilla vuonna 1991, jonka jälkeen vielä pari vuotta sitä on hoidettu säännöllisesti. Silloiselle veneen omistajille tuli avioero -95 ja sen jälkeen se oli viime syksyyn asti oman onnensa varassa naapurin rantaluhdassa.
Sain viime kesänä kuulla että omistaja oli laittamassa venettä romumiehen matkaan, mutta kerkesin avaamaan suuni ja veni vaihtoi omistajaa muutaman satasen voimalla.
Tämän jälkeen oikeastaan alkaakin tuo nykyisen stoori.
Elokuussa -17 hoitelin paperiasioita trafin kanssa, koska venettä ei oltu siiretty vanhan maistraatin ajoita nykyrekisteriin ja siellä vanhassakin reskisterissä oli vielä tiedot -70 luvulta. Nyt purkki on kirjoissa ja kansissa myös tuolla mörkökoneella ja 12hengen matkustajamäärällä.
Tähän mennessä venetta on käytännössä vain purettu ja selvitetty korjaamis tarvetta. Ja sitähän on vähemmän yllättävästi paljon.
Kaikki projektiin liittyvät kuvat löytyy täältä:
https://goo.gl/photos/ztTFyq4deseHvS5K8Mutta lisäilen myös tänne jatkoksi aina tilannekohtaisia kuvia.